Vinn nätagg från Seasonic

EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 750 G2 750W Till årets vinterdator

Permalänk
Medlem

EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 750 G2 750W Till årets vinterdator

Hej,

Jag har tyvärr blivit väldigt utdaterad i vad det gäller kunskap i datorbygge. Så när jag såg årets vinterdator hoppade jag genast på att köpa det paketet då folk som är kunnigare än jag hade valt ut ett fullständingt paket vars delar verkar funka bra med varandra. Jag hoppade dock över att köpa grafik-kort då jag redan har ett "ASUS TUF GeForce RTX 3070 8GB Gaming OC" som jag hoppas vara tillräckligt bra än så länge.

Nu har jag fått alla prylar förrutom nätaggregatet. Jag har dock ett "EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 750 G2 750W" sedan tidigare och undrar om det egentligen räcker. De är ju också ett 750W men har förstått att det kanske är lite mer komplicerat än att bara kolla på den siffran.

Det är det nätaggregatet som nu används för att driva min nuvarande dator med mitt 3070, men jag vet inte om det på något sätt kan begränsa prestandan eller så utan att jag märker det?

Så för att summera så är datorn:
Moderkort: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI
Processor: AMD Ryzen 5 7600X / 6 Cores / 12 Threads / 4.7 Ghz
Processorkylare: Thermalright Peerless Assasin 120 SE - Black
Ram: Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) / 6000MHz / DDR5 / CL36 / KF560C36BBEK2-32
Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 3070 8GB Gaming OC
Hårddisk: Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD
Chassi: Corsair 4000D Airflow / Tempered Glass - Svart
Nätagg: Beställt ASUS TUF Gaming 750W Gold VS. Gamla EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 750 G2 750W

Bör jag vänta på Nätaggregatet från årets Vinterdator eller bara tuta och köra på mitt gamla?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grandin:

Hej,

Jag har tyvärr blivit väldigt utdaterad i vad det gäller kunskap i datorbygge. Så när jag såg årets vinterdator hoppade jag genast på att köpa det paketet då folk som är kunnigare än jag hade valt ut ett fullständingt paket vars delar verkar funka bra med varandra. Jag hoppade dock över att köpa grafik-kort då jag redan har ett "ASUS TUF GeForce RTX 3070 8GB Gaming OC" som jag hoppas vara tillräckligt bra än så länge.

Nu har jag fått alla prylar förrutom nätaggregatet. Jag har dock ett "EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 750 G2 750W" sedan tidigare och undrar om det egentligen räcker. De är ju också ett 750W men har förstått att det kanske är lite mer komplicerat än att bara kolla på den siffran.

Det är det nätaggregatet som nu används för att driva min nuvarande dator med mitt 3070, men jag vet inte om det på något sätt kan begränsa prestandan eller så utan att jag märker det?

Så för att summera så är datorn:
Moderkort: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI
Processor: AMD Ryzen 5 7600X / 6 Cores / 12 Threads / 4.7 Ghz
Processorkylare: Thermalright Peerless Assasin 120 SE - Black
Ram: Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) / 6000MHz / DDR5 / CL36 / KF560C36BBEK2-32
Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 3070 8GB Gaming OC
Hårddisk: Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD
Chassi: Corsair 4000D Airflow / Tempered Glass - Svart
Nätagg: Beställt ASUS TUF Gaming 750W Gold VS. Gamla EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 750 G2 750W

Bör jag vänta på Nätaggregatet från årets Vinterdator eller bara tuta och köra på mitt gamla?

Tack på förhand!

Skapa gärna en lista på detta i komponentkollen så man kan se vad du pröjsat för prylarna.
Utan att kolla upp det hela så hade jag nog övervägt att byta vissa delar^^

Svar på frågan:
Men för att svar din fråga ang PSU - Din gamla PSU är tillräcklig, jag skulle bara överväga att byta ut den om den är extremt gammal.

Den har fått 5/5 highly recommend av TechPowerUp vad jag kan se - https://www.techpowerup.com/review/evga-supernova-g2-750/11.h...

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Skapa gärna en lista på detta i komponentkollen så man kan se vad du pröjsat för prylarna.
Utan att kolla upp det hela så hade jag nog övervägt att byta vissa delar^^

Svar på frågan:
Men för att svar din fråga ang PSU - Din gamla PSU är tillräcklig, jag skulle bara överväga att byta ut den om den är extremt gammal.

Den har fått 5/5 highly recommend av TechPowerUp vad jag kan se - https://www.techpowerup.com/review/evga-supernova-g2-750/11.h...

Tack för svar! Nätagget köptes i Juni 2016, så det har ju några år på nacken nu men jag har i alla fall inte märkt av något som pekar på att det skulle behöva pensioneras.

Gällande att byta ut andra prylar så har jag redan hämtat ut allt och är lite för sugen på att bygga ihop den för att börja om med att skicka tillbaka. Men tror detta är vad jag har (förrutom att jag inte hittade exakt samma gfx fanns bara V2) https://komponentkoll.se/bygg/stSYB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grandin:

Tack för svar! Nätagget köptes i Juni 2016, så det har ju några år på nacken nu men jag har i alla fall inte märkt av något som pekar på att det skulle behöva pensioneras.

Gällande att byta ut andra prylar så har jag redan hämtat ut allt och är lite för sugen på att bygga ihop den för att börja om med att skicka tillbaka. Men tror detta är vad jag har (förrutom att jag inte hittade exakt samma gfx fanns bara V2) https://komponentkoll.se/bygg/stSYB

Cpu till 7600 non x (-200kr)
Ev annan mobo (b650m pro rs -900kr)
Gskill Ddr5 6000mhz cl30 (-100kr)

Är vad jag eventuellt skulle ha ändrat.
Men ser OK ut.

Om du orkar hålla ut till mellandagsrea så är det värt att inte påbörja bygget, inte helt osannolikt att du kan spara dig en bra slant då.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk

Väldigt tvek till att ditt agg bromsar dig.

Det levererar upp till 750W eller trippar överlasskyddet så datorn tvärdör om det är överbelastat finns typ inget mellanting.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hehe det blev datorbygge ikväll ändå även om man hade kunnat komma billigare undan.

Okej då är det bara att köra till dess att den tydligt berättar att den måste bytas!

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av Grandin:

Hehe det blev datorbygge ikväll ändå även om man hade kunnat komma billigare undan.

Okej då är det bara att köra till dess att den tydligt berättar att den måste bytas!

Tack för svar!

Om garantin gått ut är väl en bra rekomendation att köpa nytt då du inte längre får ersättning för ev annat som stryker med på smällen.

Men ingen fara att köra det i en slit å släng dator där det imte gör nått om halva datorn stryker med.

Men även om garantin gått ut kan många leva iaf 5-10 år till utan problem.

Mitt fsp agg som small här om året var från 2006 så det höll för mig i min server närmre 20år men såhär i efterhand känner jag att jag bprde bytt det tidigare istället för att köra tills det exploderar.

För va lite brunt i brallan att hela servern skulle vara bacon...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows