SweClockers drop!

Flera datorer - sömlös användarupplevelse mellan alla?

Permalänk
Medlem

Flera datorer - sömlös användarupplevelse mellan alla?

Hej!

Jag har flera datorer i hushållet. både stationärt och bärbart. Alla med Windows 11 och hyfsat modern hårdvara (äldsta 11th gen intel).

Jag skulle vilja att alla är identiska med varandra. Är det möjligt?

T.ex om jag skriver ett worddokument på dator 1 så ska den "historiken" av senaste använda dokment vara samma på dator 2. Det ska helt enkelt inte märkas vilken maskin jag använder, så som jag lämnade dator 1 ska vilken av de andra, dator 2, 3, 4 osv förstå vid nästa uppstart.

Jag är alltså inte ute efter bara synkad webbläsarhistorik, synkat microsoftkonto för anpassning och backup. Jag vill ha alla datorer 100% sömlösa i hela användarupplevelsen.

Snälla, hjälp mig i rätt riktning, om det är möjligt

Permalänk
Medlem

Det finns flera sätt du kan uppnå nåt i närheten av det du önskar:

Enklaste sättet:

1) Synka alla dina enheter till OneDrive, så finns dokumenten du senast sparade på nästa dator du startar upp.

Medelsvårt sätt:

2) Du har en dator som du använder som serverdator, och så loggar du på den.

Svåraste sättet, men kanske det bästa.

3) Du körer server med VMware och så har du en virtuell dator på vilken som helst dator, även om din dator finns på sommarstuga så loggar du bara in på din VM konto, och allt finns som vanligt.

Permalänk
Skrivet av Morax:

Hej!

Jag har flera datorer i hushållet. både stationärt och bärbart. Alla med Windows 11 och hyfsat modern hårdvara (äldsta 11th gen intel).

Jag skulle vilja att alla är identiska med varandra. Är det möjligt?

T.ex om jag skriver ett worddokument på dator 1 så ska den "historiken" av senaste använda dokment vara samma på dator 2. Det ska helt enkelt inte märkas vilken maskin jag använder, så som jag lämnade dator 1 ska vilken av de andra, dator 2, 3, 4 osv förstå vid nästa uppstart.

Jag är alltså inte ute efter bara synkad webbläsarhistorik, synkat microsoftkonto för anpassning och backup. Jag vill ha alla datorer 100% sömlösa i hela användarupplevelsen.

Snälla, hjälp mig i rätt riktning, om det är möjligt

Svaret är nog som @JoOngle antydde att köra en enda dator på ett eller annat sätt. Du kommer alltid råka ut för programvara som inte stöder datasynkronisering väl, och du kommer alltid ha situationer där det inte är självklart vilken status som ska vinna mellan exempelvis två datorer som är igång samtidigt.
Men ja: ”bra nog” är nog att synka så mycket som möjligt av dokument och liknande via OneDrive; eventuellt med tillägget att alltid bara använda webbversionerna av Officeprogrammen för att mer av aktuell status ska finnas centralt.