Appletv 4k till Soundbar

Permalänk
Medlem

Appletv 4k till Soundbar

Hej!

Tänkte höra här på forumet hur det fungerar med koppling kring Atv till soundbar - tv.

Så jag har en äldre tv som dessvärre inte har alla uttag osv som man önskar i dagens läge.
Jag funderar då, med tanke på jag enbart kollar tv/serie från ATV, räcker det med hdmi mellan ATV & soundbar, eller måste det ändå kopplas till tvn?
Med tanke på ATV redan är kopplat till tvn för bild idag & räcker det då med hdmi mellan atv & soundbar för ljud från atv?

Tacksam för svar & ber om ursäkt för den röriga informationen. Vet just och pass själv vad jag ska fråga nästan haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oach:

Hej!

Tänkte höra här på forumet hur det fungerar med koppling kring Atv till soundbar - tv.

Så jag har en äldre tv som dessvärre inte har alla uttag osv som man önskar i dagens läge.
Jag funderar då, med tanke på jag enbart kollar tv/serie från ATV, räcker det med hdmi mellan ATV & soundbar, eller måste det ändå kopplas till tvn?
Med tanke på ATV redan är kopplat till tvn för bild idag & räcker det då med hdmi mellan atv & soundbar för ljud från atv?

Tacksam för svar & ber om ursäkt för den röriga informationen. Vet just och pass själv vad jag ska fråga nästan haha.

Vad är det för TV/soundbar du har ?
Inte likadant men jag kör så här: ATV 4K - Hemmabio recvier - TV. Byt ut min "Hemmabio recvier" till din soundbar. Du behöver alltså 2st HDMI kablar, en från ATV HDMI porten (ut) en från soundbar HDMI porten (in) från soundbar HDMI porten (ut) till TV:ns ARC/eARC port. Alltså soundbaren måste ha 2st HDMI portar (en in å en ut). Ljudet ska då komma från soundbaren, ARC = Audio Return Channel, alltså ljudet skickas tillbaka till soundbaren. Slå på CEC, så kan du använda TV:ns fjärr eller ATV:ns fjärr för att slå på/stänga av ATV/TV, höja/sänka volymen, starta appar m.m. Hoppas att jag inte glömt nåt.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oach:

Hej!

Som @seville57 skriver.
Vad har du för grejer?
Och ja i teorin och praktiken så recker det med hdmi så du och seville57 beskriver först.
Men det beror ju på vad du har för grejer? Din tv kanske inte har ARC eller att ljudlimpan bara har en hdmi port ?
Och i så fall så kan du nog behöva koppla på annat vis, men vi hjälper dig då skälvklart

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.