Dator fryser vid spelande

Permalänk

Dator fryser vid spelande

Hejsan allihopa.

Jag har ett problem med min Pc som jag på egen hand har försökt ordna i flera veckor nu men får inte något resultat.

Datorn fryser fast alltid efter en kort tids spelande och jag kommer inte ur det utan att hålla in strömknappen på PC'n.
Efter att ha gjort en scan genom CMD samt massa sökningar så har jag troligtvis hittat problemet.

I loggboken så kommer det upp samma fel ungefär hela tiden vilket alltid syns precis innan datorn oväntat fryser till.
Nämligen så är det tjänsten GameInput Service som lägger av och inte kan startas av någon anledning.

I "Tjänster" så finner jag att själva "GameInput Service" står på manuell start men även om jag startar den manuellt så kommer datorn efter några korta minuter i spel frysa till igen.

Jag har försökt ett antal gånger att ändra tjänsten till Automatisk start men det kommer ett meddelande i stil med att det redan finns en tjänst med det namnet så att jag av någon anledning inte får ändra "GameInput Service" till automatisk start.

Finns det någon som har några tips eller förklaringar till detta problem?
Mitt enda alternativ annars blir att ta datorn till en tekniker som kan lösa detta men det hade jag helst undvikit (Pengar är gott att ha men inte att spendera på skit som kan lösas på egen hand).

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Ett ramminne som är dåligt, bruka vara probelmet. Så ladda ner och kör memtest.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.