Permalänk
Medlem

MSI 3070 TI Suprim X 1 PCIE-kabel

Min svåger har problem med att hans dator krashar regelbundet, samt beter sig konstigt (flera försök) vid uppstart. Datorn är köpt för 2 år sedan från Sharkgaming.Den har tyvärr knappt blivit använd under två års tid så han har inte direkt tänkt på felet förrän nu. Jag var precis där för att kolla på den, och det jag märkte var att det bara är en pcie-kabel som går till GPU, genom en splitteradapter där kabeln delas upp i två. Grafikkortet ska enligt spec dra upp till 290W, så detta känns väldigt konstigt enligt mig. Det finns gott om plats för fler kablar i PSU, men Sharkgaming har inte skickat med fler PCIe-kablar.

Är det troligt att detta är vad som skapar problemet i fråga, och hur borde han nu efter två år gå tillväga för att fixa det? Sharkgaming borde ju ha en rejäl hög med dessa kablar på lager om de inte skickar med de i datorerna, men tror ni det är något de skickar efter 2 år? För övrigt, går det att köpa nya PCIe kablar till ett NZXT 850E-nätagg?

Permalänk
Medlem

Kraschar den endast när grafikkortet belastas (t.ex i spel)? Kolla hur mycket ström det använder när det belastas som mest, som man kan göra via Geforce Experience och deras performance overlay som brukar aktiveras med Alt+R. Kolla också temperaturerna.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Kraschar den endast när grafikkortet belastas (t.ex i spel)? Kolla hur mycket ström det använder när det belastas som mest, som man kan göra via Geforce Experience och deras performance overlay som brukar aktiveras med Alt+R. Kolla också temperaturerna.

Den ligger på 80 grader vid hög användning (hot spot) och drar runt 250-270 Watt.

Det händer enbart vid spelande. Det konstiga är att det krashar oftare när spelen "bara" drar 150-200 än när de drar 250-270. Dock kan det ju ändå bli höga spikes även vid lägre krävande spel.

Permalänk

Hade liknande problem med gammalt nätagg jag hade och fick splitta till mitt 7800xt, läste runt lite och insåg att strömmen inte räcker. En PCI-E kabel ger max 150watt och PCI-e porten 75 watt. Köpte nytt nätagg så jag fick 2 kablar, problem borta

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Hade liknande problem med gammalt nätagg jag hade och fick splitta till mitt 7800xt, läste runt lite och insåg att strömmen inte räcker. En PCI-E kabel ger max 150watt och PCI-e porten 75 watt. Köpte nytt nätagg så jag fick 2 kablar, problem borta

Problemet här är att nätagget har 3 pcie-platser, men sharkgaming har bara skickat med en kabel, som delar upp den med splitter till grafikkortets två platser.

Permalänk
Skrivet av Blueie:

Problemet här är att nätagget har 3 pcie-platser, men sharkgaming har bara skickat med en kabel, som delar upp den med splitter till grafikkortets två platser.

Jag förstod det, därför jag försökte mena på att problemet till stor risk är att det är det som är problemet 👍

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Det händer enbart vid spelande. Det konstiga är att det krashar oftare när spelen "bara" drar 150-200 än när de drar 250-270. Dock kan det ju ändå bli höga spikes även vid lägre krävande spel.

Vad säger loggboken om dessa krascher? Är det relaterat till grafikdrivrutinen, eller något generiskt?

Ni kan prova att begränsa strömbudgeten till det lägsta möjliga för att se om det påverkar något. Tror det brukar vara 40% som är minimumgränsen, då kan man behöva använda t.ex MSI Afterburner eller liknande program.

Alternativt om ni begränsar mängden FPS, och sätter den så lågt att grafikkortet bara drar en liten mängd ström, och testa hur mycket det behöver dra för att börja krascha. Om systemet fortsätter krascha även om grafikkortet enbart drar <75W så kanske man kan utesluta grafikkortet, men det lutar åt att det kan vara relaterat till kablarna.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vad säger loggboken om dessa krascher? Är det relaterat till grafikdrivrutinen, eller något generiskt?

Ni kan prova att begränsa strömbudgeten till det lägsta möjliga för att se om det påverkar något. Tror det brukar vara 40% som är minimumgränsen, då kan man behöva använda t.ex MSI Afterburner eller liknande program.

Alternativt om ni begränsar mängden FPS, och sätter den så lågt att grafikkortet bara drar en liten mängd ström, och testa hur mycket det behöver dra för att börja krascha. Om systemet fortsätter krascha även om grafikkortet enbart drar <75W så kanske man kan utesluta grafikkortet, men det lutar åt att det kan vara relaterat till kablarna.

Ska testa att dra ner power limit och se vad som händer. Eventloggen säger han visar detta bara.
Log Name: System
Source: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Event ID: 41

Vilket verkar vara relaterat till just strömbrist.