Permalänk
Medlem

Ser ut som att du har MTU problem. Tills du kan ringa supporten igen så testa ställa ner mtu på ditt nätverkskort till 1400 och se om det löser problemet.

Se tex https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ser ut som att du har MTU problem. Tills du kan ringa supporten igen så testa ställa ner mtu på ditt nätverkskort till 1400 och se om det löser problemet.

Se tex https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-...

Hittar inget alternativ för något under 2kb MTU. Hur får jag ner det till 1400? Den va satt till false, ändrade till 2kb utan resultat.

Permalänk
Medlem

Körde ett cmd command för det och helt plötsligt så funkar det. I alla fall på min dator. Men misstänker att detta inte magiskt får min tv att tillåta mig att se HBO osv igen.
Vad är nästa steg för att få hela nätet att fungera? Ändra i routern?

C:\WINDOWS\system32>netsh interface ipv4 set subinterface Ethernet mtu=1400 store=persistent
Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3rgarn:

Körde ett cmd command för det och helt plötsligt så funkar det. I alla fall på min dator. Men misstänker att detta inte magiskt får min tv att tillåta mig att se HBO osv igen.
Vad är nästa steg för att få hela nätet att fungera? Ändra i routern?

C:\WINDOWS\system32>netsh interface ipv4 set subinterface Ethernet mtu=1400 store=persistent
Ok.

Tänkte just länka cli. Bra att det funkar.

Ev kan du ändra i routern istället. Leta runt lite eller säg vad du har för router. Men du borde berätta detta för supporten i morgon så kanske det ger dem nån ledtråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tänkte just länka cli. Bra att det funkar.

Ev kan du ändra i routern istället. Leta runt lite eller säg vad du har för router. Men du borde berätta detta för supporten i morgon så kanske det ger dem nån ledtråd.

Har en Zyxel EX3301-T0. Tar gärna emot tips hur jag ställer in det på routern. Nu fungerar enbart min dator som det ska.

Permalänk
Medlem

Löste det. Nu funkar allt som vanligt igen. Tusen tack för hjälpen. Hade en sambo som inte kunde se love is blind Sverige. Det va ingen toppen situation. Kan inte undgå att bli nyfiken på varför bytet från 1500 till 1400 var nyckeln till allt. Någon idé på varför?

Permalänk
Medlem

En polare från samma by fast med telia som operatör ringde upp och undrade om mitt nät funkade som det ska. Slutade med att han också sänkte till 1400 och det lösta hans problem med.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant! Fyll gärna på med uppföljning om du hör något från Bahnhof sen.
Antar att det är stadsnätet som har någon felaktig inställning relaterat till MTU/fragmentering eller något liknande...?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Antar att det är stadsnätet som har någon felaktig inställning relaterat till MTU/fragmentering eller något liknande...?

Ska prata med dom imorgon, återkommer då! Jo det känns ju lite som en för bra slump för att min "fix" ska hjälpa hans problem direkt utan att det är något bakomliggande. Har aldrig pillat med MTU inställningar tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Skrivet av b3rgarn:

Ska prata med dom imorgon, återkommer då! Jo det känns ju lite som en för bra slump för att min "fix" ska hjälpa hans problem direkt utan att det är något bakomliggande. Har aldrig pillat med MTU inställningar tidigare.

Låter som fel i stadsnätet. Nämn det det om din kompis för Bahnhof också.

Kan vara nått som gått fel. Eller nått som gått sönder och en alternativ väg som alltid vart felkonfad används nu.

Varför vissa saker funkar är tack vare https://en.wikipedia.org/wiki/Path_MTU_Discovery men många blockar det.

Edit: inser att pmtud kanske inte är varför vissa saker funkar utan för att du har ipv6 också som är mer robust mot mtu problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3rgarn:

Löste det. Nu funkar allt som vanligt igen. Tusen tack för hjälpen. Hade en sambo som inte kunde se love is blind Sverige. Det va ingen toppen situation. Kan inte undgå att bli nyfiken på varför bytet från 1500 till 1400 var nyckeln till allt. Någon idé på varför?

Skönt att det löste sig, så det var MTU ( MSS ) som strulade?
Men som några sa här i tråden att felanmäl till operatören ändå, eftersom du nu har sänkt det vilket kan leda till packet loss.

Ifall du är intresserad av att läsa vad du precis gjorde så finns det en fin länk här som förklarar lite:

https://networkdirection.net/articles/network-theory/mtu-and-...

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3rgarn:

Här är en trace route med:

Tracing route to sweclockers.com [158.174.189.103]
over a maximum of 30 hops:

1 2 ms 2 ms 2 ms h-176-10-172-65.A980.priv.bahnhof.se [176.10.172.65]
2 4 ms 4 ms 4 ms a980-gw.bahnhof.net [46.59.118.209]
3 10 ms 11 ms 10 ms gbg-cr3.gbg-cr4.bahnhof.net [176.10.181.174]
4 11 ms 11 ms 11 ms 46.59.112.92
5 11 ms 11 ms 11 ms sto-cr2.sto-cr1.bahnhof.net [46.59.112.95]
6 11 ms 11 ms 11 ms sto-cr1.sto-pio-dr2.bahnhof.net [176.10.178.41]
7 10 ms 10 ms 10 ms h-213-136-35-131.NA.cust.bahnhof.se [213.136.35.131]
8 11 ms 11 ms 11 ms h-213-136-33-173.NA.cust.bahnhof.se [213.136.33.173]
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 11 ms 11 ms 11 ms www.sweclockers.com [158.174.189.103]

Trace complete.

Sitter vid en dator nu och kollade ditt första hopp

varget@jump:~$ ping 176.10.172.65 -s 1472 -M do -c 3 PING 176.10.172.65 (176.10.172.65) 1472(1500) bytes of data. 1480 bytes from 176.10.172.65: icmp_seq=1 ttl=54 time=8.92 ms 1480 bytes from 176.10.172.65: icmp_seq=2 ttl=54 time=8.46 ms 1480 bytes from 176.10.172.65: icmp_seq=3 ttl=54 time=8.54 ms --- 176.10.172.65 ping statistics --- 3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2003ms rtt min/avg/max/mdev = 8.464/8.641/8.923/0.201 ms varget@jump:~$ ping 176.10.172.65 -s 1474 -M do -c 3 PING 176.10.172.65 (176.10.172.65) 1474(1502) bytes of data. ping: local error: message too long, mtu=1500 ping: local error: message too long, mtu=1500 ping: local error: message too long, mtu=1500 --- 176.10.172.65 ping statistics --- 3 packets transmitted, 0 received, +3 errors, 100% packet loss, time 2047ms

Det verkar som att det är i stadsnätet det är problem eller l2 länken därifrån, dvs innan det ens kommer till Bahanhofs första router. Eftersom du känner folk på samma stadsnät som hade liknade problem så är det nog ganska säkert stadsnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Skönt att det löste sig, så det var MTU ( MSS ) som strulade?
Men som några sa här i tråden att felanmäl till operatören ändå, eftersom du nu har sänkt det vilket kan leda till packet loss.

Ifall du är intresserad av att läsa vad du precis gjorde så finns det en fin länk här som förklarar lite:

https://networkdirection.net/articles/network-theory/mtu-and-...

Inväntar svar från Bahnhof supporten. Men då menar du att jag vill ändra tillbaka till 1500 som den stog på innan så fort problemet är åtgärdat för att begränsa risken för packet loss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3rgarn:

Inväntar svar från Bahnhof supporten. Men då menar du att jag vill ändra tillbaka till 1500 som den stog på innan så fort problemet är åtgärdat för att begränsa risken för packet loss?

Borde inte bli mer än lite overhead med 1400 istället för 1500. Jag körde länge med 192 på den tiden man körde uppringt via modem för att inte blockera linjen för länge med stora paket.

Permalänk
Medlem

Fick från Bahnhof nu att dom utreder tillsammans med stadsnätet så misdtänker att ni säkert har rätt i era hypoteser

Permalänk
Medlem

Alla ovanför mig: Gott att de utreder. Hoppas ni kommer tillrätta med felet.^^

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Mikunino. 😊

Permalänk
Medlem

Fick svaret nu att det va felkonfat i en lokal stadsnätsserver och det ska nu vara fixat. Tackar ödmjukast för all hjälp i detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3rgarn:

Fick svaret nu att det va felkonfat i en lokal stadsnätsserver och det ska nu vara fixat. Tackar ödmjukast för all hjälp i detta!

Underbart. Passa nu på att spara lite olika ping (olika destinationer, olika /l storlekar) så har du något att jämföra med om det händer igen. Några traceroute också, men det kan vara mera dynamiskt när de bygger om näten.

Permalänk
Medlem

Grattis 🎊 det är dig väl förtjänt. 🎊

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Mikunino. 😊

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Underbart. Passa nu på att spara lite olika ping (olika destinationer, olika /l storlekar) så har du något att jämföra med om det händer igen. Några traceroute också, men det kan vara mera dynamiskt när de bygger om näten.

Hur sparar man sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur sparar man sådant?

Klipp och klistra om inte "ping www.di.se > spara.txt" fungerar.