Permalänk

Bra musmattor med bra kvalitet?

Vilka musmattor i tyg kan ni rekommendera? Finns det tvättbara musmattor också eller är de har för dålig friktion?

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingmusmatta/mission-sg-...
Har kört med en sån här i ett år och tvättat den flera gånger. Inte märkt att den blivit sämre av det

Permalänk
Avstängd

Steelseries, riktiga grejer

Använt dessa i över 10 år, tvättat utan problem.

Permalänk
Medlem

Steelseries, razer, qpad har jag diverse olika sorter och typer av. Alla går att tvätta, en del har jag kört i tvättmaskin på snabbprogram.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Artisan FX Zero kör jag med men säljer oftast slut direkt så brukar inte finnas i lager hela tiden.

https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/musmattor#{%22FVar...

Permalänk
Skrivet av Jthoor:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingmusmatta/mission-sg-...
Har kört med en sån här i ett år och tvättat den flera gånger. Inte märkt att den blivit sämre av det

Tack! Men dess underlag ser lite konstigt ut är det fårull? Vill ha något som inte sliter på musfötterna.

Skrivet av SLINKY95:

Steelseries, riktiga grejer

Använt dessa i över 10 år, tvättat utan problem.

Okej har använt dem också men de blir lätt skitiga tycker jag tyvärr.

Skrivet av rinosaur:

Steelseries, razer, qpad har jag diverse olika sorter och typer av. Alla går att tvätta, en del har jag kört i tvättmaskin på snabbprogram.

Är det något de rekommenderar själva att tvätta i tvättmaskin?

Skrivet av LeVvE:

Artisan FX Zero kör jag med men säljer oftast slut direkt så brukar inte finnas i lager hela tiden.

https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/musmattor#{%22FVar...

Det där var verkligen inte billiga musmattor. Vad gör de bättre än andra tygmattor?

Permalänk
Medlem

Ikeas nya stora är faktiskt orimligt skön. Påminner om min gamla Steelseries XL(?) som höll på att återgå till kolatom-stadiet.

https://www.ikea.com/se/sv/p/lanespelare-spelmusmatta-svart-6...

Permalänk
Medlem

Pulsar Paraspeed V2 kanske? Finns i lite olika storlekar och färger. Borde vara tvättbar, har själv en och trivs med den. Kollade på deras hemsida och verkar vara ur produktion Annars borde väl vilken cordura musmatta som helst vara tvättbara så länge de har sömm tänker jag

Permalänk
Snusfri

Jag är riktigt nöjd med min ASUS ROG Sheath BLK LTD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Vilka musmattor i tyg kan ni rekommendera? Finns det tvättbara musmattor också eller är de har för dålig friktion?

När det kommer till musmattor brukar de flesta klara av att köras i tvättmaskinen på ett skonsamt program. Sedan är det också lite av en "man får vad man betalar för"-kategori av produkt.

Det som (oftast) särskiljer en billig från en dyr musmatta är tätheten på trådarna, ju tätare en matta är sydd, desto bättre glid och spårning blir det för musen. En annan sak som kan bidra till kvalitén av en musmatta är om ytterkanterna är insydd, t.ex. har IKEA:s musmatta inte någon sydd kant, vilket i längden kan göra att musmattan börjar flagna upp eller får problem att köras i tvättmaskin.

Exempel på sydda kanter:

Har flertalet musmattor ligger här hemma, allt från lite dyrare varianter till billiga från Temu eller liknande kinesiska sajter. Den stora skillnaden mellan t.ex. en av mattorna från Steelseries och en billigare kina-modell är framförallt just tätheten på trådarna och till viss mån tjockleken. Det händer att musen "skippar" när jag gör svepande och hastiga rörelser på en billig matta, dock vågar jag påstå att det händer sällan nog för inte jag inte direkt ska bry mig.

Vad som är viktigt i en musmatta varierar från person till person. Frågar du en CS-spelare är det mest troligen bästa möjliga glid som är A till O, medan en annan prioriterar tjocklek för komfort, medan en tredje bryr sig mest om formfaktor eller stilighet. Vissa föredrar mjuka i tyg, medan andra föredrar hårda i plast eller rent av glasmattor.

Nu gick jag lite på en orera här, TL;DR:
Om du vill vara bombsäker på att du får en matta av kvalité, köp från vedertaget etablerade märken likt Steelseries, Logitech eller Zowie. Det viktiga är tätheten på trådarna när vi pratar ren prestanda av en tygbaserad musmatta. Samtliga musmattor i tyg med insydd kant bör klara av ett skonsamt tvättprogram.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dinkefing:

Vilka musmattor i tyg kan ni rekommendera? Finns det tvättbara musmattor också eller är de har för dålig friktion?

Alla vet ju att vi behöver en ESD matta ex Gamernexus eller https://www.inet.se/produkt/6600468/alphacool-eisplateau-esd-... - kör den sistnämda som jag köpte på rea för 300:-. När kommer sweclockers variant av GN mattan?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Köpte två stycken på wish för 30kr styck för kanske 7 år sen, utan tvekan ljusår mer prisvärda än något man kan köpa från en vanlig butik, bara att dra i tvätten när den börjar bli skitig så blir den som ny =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min glorious XXL extended.

Sydd kant, inga "noppror" eller synligt slitage, tvättats flera gånger.
Bra också att den inte har något fånigt möster, färger eller krimskrams. Liten glorious logga i hörnet bara.

Permalänk
Medlem

Köpt några från GamersNexus. Har inte ångrat mig än

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Har flertalet av dessa (eller typ dessa, annan logga, men verkar vara samma), Jag, grabben, tjejen och på jobbet. Har haft länge och verkar inte slitas speciellt fort. Har inte provat tvätt.

https://www.kjell.com/se/varumarken/arrogant/tv-spel-gaming/g...

Permalänk
Medlem

Func surface 1030....

Haft den i 20+år säkert, alltid kört med "grova" sidan upp.
Inga tecken alls på slitage på själva ytan, men gummikanten i framkant där handleden ofta ligger emot börjar bli sunkig och torr...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Har svårt o hitta lagom musmatta för mitt bord då det är 80 brett och jag vill ha "stor" musmatta Slutade med att jag köpte en från linus tech tips för förmycket pengar... Men storleksmässigt är den helt ok Och den har än så länge varit väldigt skön!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Riktigt nöjd med min glorious XXL extended.

Sydd kant, inga "noppror" eller synligt slitage, tvättats flera gånger.
Bra också att den inte har något fånigt möster, färger eller krimskrams. Liten glorious logga i hörnet bara.

Håller med. Kanonbra mattor.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

har kört med ASUS ROG Sheath å tvättat flera gånger utan problem

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem

Ikeas fungerar bra, annars brukar Komplett ha bra priser på Svive

https://www.ikea.com/se/sv/p/lanespelare-spelmusmatta-moenstr...

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Åk till typ Elgiganten och känn dig för, allt handlar om känsla och eget val.
Steelseries qck är billiga och bra, personligen kör jag deras "heavy" variant då den är mjukare för handleden att vila på

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Maxgaming är enda stället.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Expertgissare

Jag tipsar om ett litet påskägg i form av Ikeas AFTONSPARV skrivunderlägg. Hittade den på barnavdelningen och såg väldigt intressant ut.
Samma känsla och material som musmattor i tyg med bra sydda kanter. Vet inte varför de inte säljer dom som musmattor.
Tycker att det var ett trevligt mönster på dom dessutom
38x60 för 99:-
https://www.ikea.com/se/sv/p/aftonsparv-skrivunderlaegg-rymd-...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ikeas nya stora är faktiskt orimligt skön. Påminner om min gamla Steelseries XL(?) som höll på att återgå till kolatom-stadiet.

https://www.ikea.com/se/sv/p/lanespelare-spelmusmatta-svart-6...

Köpte den större varianten för nåt år sen. Definitivt mycket pang för pengarna.

Permalänk
Medlem

Inte använt musmatta på flera årtionden, känns lika viktigt som att köra sköljmedel i tvättmaskinen eller byta blinkersvätska på bilen

Permalänk

8 år med samma Razer Gigantus och fortfarande fullt funktionsduglig, funkar tvätta den i 40 grader också utan problem.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Men dess underlag ser lite konstigt ut är det fårull? Vill ha något som inte sliter på musfötterna.

Okej har använt dem också men de blir lätt skitiga tycker jag tyvärr.

Är det något de rekommenderar själva att tvätta i tvättmaskin?

Det där var verkligen inte billiga musmattor. Vad gör de bättre än andra tygmattor?

Olika mattor har olika egenskaper, bäst är nog att undersöka vad du vill ha.

Permalänk

Steelseries QCK. Klassiker som är svårslagen. Har haft så många musmattor genom åren men går alltid tillbaka till QCK.

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha en musmatta som är lika stor som bordet?

Permalänk
Medlem

Är det någon annan är jag som kör med glasskiva som musmatta? Ju lägre friktion desto gladare blir jag.