Permalänk
Medlem

Kan jag byta till SSD?

Hej, har en Acer ASPIRE M3800 med bara 75 gb hårddisk. Jag satte i win 10, sen var det nästan fullt…

Om jag tex köper en ssd disk på 250 gb, är det nåt speciellt jag behöver tänka på, eller är det bara att byta ut hårddisken som sitter i och använda samma kablar? (Se bild)

Visst är hdd som sitter i nu en 2,5 tums? Ser att de även säljer ssd som heter m2, är det nåt som får plats i min dator?

Spec på datan:

Acer G45T/G43T AM3v moderkort
Intel Pentium Dual-core processor E5400 2.66GHz,
8gb ram 1333MHz
geforce gt 320 1gb

Permalänk
Medlem

Det är bara att byta. Eftersom SSD:er inte har några rörliga delar så måste den inte sitta fastskruvad heller så lyckas du inte montera in den så är det bara att lägga den på ett ställe så SATA-kablarna inte lossnar.

Köp en SATA-SSD då ditt moderkort inte har några M.2-platser.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Din dator stödjer inte M.2 diskar, du behöver en 2.5" SATA. Tycker det ser ut som en liten 3.5", så du behöver antingen fästa den nya med dubbelhäftande tejp eller köpa en monteringsram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är bara att byta. Eftersom SSD:er inte har några rörliga delar så måste den inte sitta fastskruvad heller så lyckas du inte montera in den så är det bara att lägga den på ett ställe så SATA-kablarna inte lossnar.

Köp en SATA-SSD då ditt moderkort inte har några M.2-platser.

Superschysst Sarato, tack, då är det bara å köra. Sen har jag en annan fundering om du vet. Jag har en laptop med 500 gb hdd, och funderar att byta till en ssd. Kan jag byta på nåt vis och behålla operativsystemet? Jag vill slippa göra en nyinstallation på den datan.

Permalänk

Om du tänkt köpa en ny SSD så rekommenderar jag dig att titta frekvent på "skänkes" eller "garderobsrensning" i marknaden. Du kan garanterad få begagnade delar till det mesta motsvarande vad en ny SSD disk kostar. Får man fråga var du hitta den där räsern? Sånt där är tveksamt om man ens kan hitta på återvinningen längre.

Synd att jag precis slängde datordelar. Jag trodde det jag slängde var så gammalt så skulle inte ens kunna betala för att bli av med det. Fast nu förstår jag att för din del hade det varit ett hopp som att gå från en C64 till en pentium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Superschysst Sarato, tack, då är det bara å köra. Sen har jag en annan fundering om du vet. Jag har en laptop med 500 gb hdd, och funderar att byta till en ssd. Kan jag byta på nåt vis och behålla operativsystemet? Jag vill slippa göra en nyinstallation på den datan.

Det finns programvara för att klona en hel disk med allt innehåll från källa till mål.
Om du t.ex. köper en Samsung SSD (de tillverkar många) så finns det en gratis programvara som tar hand om det.

För att kunna använda den så behöver du ett sätt att koppla in båda diskarna samtidigt, t.ex. en vagga där den nya disken kan anslutas via USB eller en stationär dator där båda diskarna kan vara ansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Superschysst Sarato, tack, då är det bara å köra. Sen har jag en annan fundering om du vet. Jag har en laptop med 500 gb hdd, och funderar att byta till en ssd. Kan jag byta på nåt vis och behålla operativsystemet? Jag vill slippa göra en nyinstallation på den datan.

Ja, men då rekommenderas att skaffa en hårddisk av samma storlek som du ska överföra från.
Köper du en Samsung-SSD så kan man via deras hemsida ladda ner deras Samsung Data Migration Tool som klonar allt från den gamla hårddisken till den nya.
Sedan vet jag inte om jag skulle rekommendera det med tanke på att du lär få mängder med skräpfiler på nya disken. Då kan det vara lättare att göra en fräsch ominstallation och sedan bara flytta över allt du vill behålla från den gamla hårddisken till den nya.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tack Sarato och MickeBoy, då kör jag med en Samsung med samma storlek, och en vagga. Vad heter en sån vagga om kag ska leta efter en? Ja Julgranen, en dels skräp är andras super-komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Superschysst Sarato, tack, då är det bara å köra. Sen har jag en annan fundering om du vet. Jag har en laptop med 500 gb hdd, och funderar att byta till en ssd. Kan jag byta på nåt vis och behålla operativsystemet? Jag vill slippa göra en nyinstallation på den datan.

Kontrollera den fysiska storleken på disken som sitter i laptopen. Det kan vara en 1,8"-disk och då passar inte en 2,5" SSD. När man klonar är det också som tidigare skribenter nämnt, alltid en fördel att klona till en disk med samma lagringskapacitet, även om vissa verktyg kan skriva till större diskar.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Vad bra Whisky, jag ska läsa på disken om det är en 1,8 eller 2,5, och köra med samma storlek. Okej Sarato, men om jag får massa skräpfiler, kan jag inte bara radera dom?

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort verkar ha plats för två till sata-enheter och jag ser också minst en till strömkontakt, så du kan enkelt koppla in den nya och ha kvar gamla samtidigt, ifall du har några filer du vill spara eller klona över systemet

På laptopen så kanske det finns optisk skivläsare, då finns det adaptrar om du vill klona den vägen eller adapter till usb

Eller såklart kan man ta den gamla och nya och koppla in dem i datorn på bilden och klona disken via den maskinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ja, men då rekommenderas att skaffa en hårddisk av samma storlek som du ska överföra från.
Köper du en Samsung-SSD så kan man via deras hemsida ladda ner deras Samsung Data Migration Tool som klonar allt från den gamla hårddisken till den nya.
Sedan vet jag inte om jag skulle rekommendera det med tanke på att du lär få mängder med skräpfiler på nya disken. Då kan det vara lättare att göra en fräsch ominstallation och sedan bara flytta över allt du vill behålla från den gamla hårddisken till den nya.

Skrivet av whisky:

Kontrollera den fysiska storleken på disken som sitter i laptopen. Det kan vara en 1,8"-disk och då passar inte en 2,5" SSD. När man klonar är det också som tidigare skribenter nämnt, alltid en fördel att klona till en disk med samma lagringskapacitet, även om vissa verktyg kan skriva till större diskar.

Skrivet av medbor:

Ditt moderkort verkar ha plats för två till sata-enheter och jag ser också minst en till strömkontakt, så du kan enkelt koppla in den nya och ha kvar gamla samtidigt, ifall du har några filer du vill spara eller klona över systemet

På laptopen så kanske det finns optisk skivläsare, då finns det adaptrar om du vill klona den vägen eller adapter till usb

Eller såklart kan man ta den gamla och nya och koppla in dem i datorn på bilden och klona disken via den maskinen

Aha Medbor, så jag kan klona laptopdisken genom pc:n? Det låter bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Aha Medbor, så jag kan klona laptopdisken genom pc:n? Det låter bekvämt.

Då slipper du köpa en adapter (men du behöver sata-kabel istället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Tack Sarato och MickeBoy, då kör jag med en Samsung med samma storlek, och en vagga. Vad heter en sån vagga om kag ska leta efter en? Ja Julgranen, en dels skräp är andras super-komponenter

Gör inte det. Köp minst 240-300 Gb. Pytte diskar går knappt att få tag på. Tänk på att det är en SATA disk du skall köpa. Om du inte vill köpa en dubbelt så dyr disk bara för att komma åt ett "Klonings program"(Samsung) än de enklare men helt ok diskarna är det ditt val. Ett bra och gratis program för kloning är balenaEtcher. När kloningen är klar får du utöka partitionen (C:) till maxstorlek med hjälp av ett partitionerings program. MiniTool® Partition Wizard free funkar fint för just det.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Om du tänkt köpa en ny SSD så rekommenderar jag dig att titta frekvent på "skänkes" eller "garderobsrensning" i marknaden. Du kan garanterad få begagnade delar till det mesta motsvarande vad en ny SSD disk kostar. Får man fråga var du hitta den där räsern? Sånt där är tveksamt om man ens kan hitta på återvinningen längre.

Synd att jag precis slängde datordelar. Jag trodde det jag slängde var så gammalt så skulle inte ens kunna betala för att bli av med det. Fast nu förstår jag att för din del hade det varit ett hopp som att gå från en C64 till en pentium.

Ja...jag tycker det är kul att hålla liv i äldre datordelar (mina datorer i signaturen nedan är ju 13-15 år i grunden), men när man går längre bak än socket 1156 (ok, 1366 var ju också vass för sin tid) får man problem med en del vanliga hemsidor.

Jag råder TS att antingen försöka hålla nere kostnaden genom att hitta en begagnad SSD, eller en SSD av billigare slag kring 240GB ( https://www.amazon.se/Intenso-3813440-240GB-Performance-Inter... för 207kr exempelvis, jag hade en sådan i barnens speldator ett tag, inte supervass, men den dög), ska man börja lägga ut mer pengar på den äldre stationära datorn landar man snart i att det är bättre att lägga 500-1000kr på ett begagnat moderkort med radikalt vassare CPU, RAM, och kanske även lagring eller grafik.

Sedan är det såklart så att det tar tid att byta moderkort eller dator och flytta över saker, och då kan man antingen se det som att det är kul att göra och ingen belastning, eller så tar det en hel kväll (eller mer) av tid som man hellre lägger på annat.
Jag är själv i sitsen att jag nog kanske borde byta moderkort och cpu i barnens speldator...fast....det funkar just nu rätt ok och känns inte riktigt värt besväret förrän det verkligen behövs. Har trimmat upp överklockningen till 20% på CPU, det får räcka.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vad bra KjellO, då ska jag testa balenaEtcher om det blir en annan än samsung, och MiniTool® Partition Wizard. Precis Pirum, jag vill mest spela old school runescape med min dotter, och tycker det är kul att meka med gamla datorer. Jag har en ddr2-dator som funkar jättebra. Nu kanske Acer ASPIRE M3800 inte är den bästa, men ska se om jag kan få lite fart på den. (Det skulle säkert vara bättre att ha en gammal ddr3 gaming pc att hålla på med). Jag vill ha en ddr2, en ddr3 och en ddr4-dator som funkar bra, som står bredvid varandra.

Nu i Acer pc:n har jag win 10 och premiere pro. Om jag sätter i en ssd-disk, kan jag komma runt problemet att installera OS och programmet igen? Alltså kan jag klona innehållet från den gamla hdd? Behöver jag en extra SATA-kabel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ja, men då rekommenderas att skaffa en hårddisk av samma storlek som du ska överföra från.
Köper du en Samsung-SSD så kan man via deras hemsida ladda ner deras Samsung Data Migration Tool som klonar allt från den gamla hårddisken till den nya.
Sedan vet jag inte om jag skulle rekommendera det med tanke på att du lär få mängder med skräpfiler på nya disken. Då kan det vara lättare att göra en fräsch ominstallation och sedan bara flytta över allt du vill behålla från den gamla hårddisken till den nya.

Vill inte förvirra budskapet ändå mer, men varför rekomendation om exakt samma storlek på SSD? Man kan clona systemet dvs. allt på hd/ssd till ssd oavsett om den är större eller inte. Dock ej mindre.

Samsung Data Migration är bra eftersom kopieringen inte är exakt utan flexibel.

Tänk på att du kan använda inköpta SSD'n på nästa dator när du skrotar denna eller tröttnar. Vill du ha billigaste alternativ så köp en billig ssd, och använd och clona med tex. KjellO's förslag. Det beror på hur mycket tid du har att lägga på projektet och hur intresserad du är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Vill inte förvirra budskapet ändå mer, men varför rekomendation om exakt samma storlek på SSD? Man kan clona systemet dvs. allt på hd/ssd till ssd oavsett om den är större eller inte. Dock ej mindre.

Samsung Data Migration är bra eftersom kopieringen inte är exakt utan flexibel.

Tänk på att du kan använda inköpta SSD'n på nästa dator när du skrotar denna eller tröttnar. Vill du ha billigaste alternativ så köp en billig ssd, och använd och clona med tex. KjellO's förslag. Det beror på hur mycket tid du har att lägga på projektet och hur intresserad du är...

Då var jag nog dålig på att uttrycka mig. Menade såklart lika stor eller större. Inte att den måste vara lika stor som den befintliga disken. OP kan utan tvekan skaffa sig en 500GB-SSD utan problem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vad bra fastcat, då ska jag kila på större diskar, till laptopen i alla fall. Men till pc:n tänkte kag börja med en mindre ssd, tex 250 gb, och sen lägga till en hdd på kanske 1 tb, då kanske man får lite mer fart, mera utrymme, och ändå lite billigare?

Permalänk
Medlem

Det coola med SSD'n är att burken din kommer att kännas mycket snabbare även.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Vad bra fastcat, då ska jag kila på större diskar, till laptopen i alla fall. Men till pc:n tänkte kag börja med en mindre ssd, tex 250 gb, och sen lägga till en hdd på kanske 1 tb, då kanske man får lite mer fart, mera utrymme, och ändå lite billigare?

De mest prisvärda diskarna per TB är just nu 500GB-varianterna och jag tvekar på att du kommer behöva mer än så med tanke på åldern på datorn.

Här är ett alternativ:
https://www.inet.se/produkt/4305550/pny-cs900-sata-500gb

Skrivet av xfade:

Det coola med SSD'n är att burken din kommer att kännas mycket snabbare även.. = )

Instämmer. Kommer kännas som en ny dator i jämförelse.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

De mest prisvärda diskarna per TB är just nu 500GB-varianterna och jag tvekar på att du kommer behöva mer än så med tanke på åldern på datorn.

Här är ett alternativ:
https://www.inet.se/produkt/4305550/pny-cs900-sata-500gb

Instämmer. Kommer kännas som en ny dator i jämförelse.

Oj jäklar, det där var verkligen prisvärt. Ja det blir en boost jämför med 75 gig helt klart. Kul om den kommer kännas snabbare också.

Permalänk
Medlem

Vanligen märker man en stor skillnad vid byte till SSD. Både vid OS start och inläsning av program, så jag har bytt alla OS snurr diskar på mina enheter (8 St) och lyckats övertala de flesta av mina vänner att göra det samma. (Blev en massa extrajobb för mig men nöjda vänner är alltid fint att ha.)

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Vanligen märker man en stor skillnad vid byte till SSD. Både vid OS start och inläsning av program, så jag har bytt alla OS snurr diskar på mina enheter (8 St) och lyckats övertala de flesta av mina vänner att göra det samma. (Blev en massa extrajobb för mig men nöjda vänner är alltid fint att ha.)

Vad kul, då ska jag verkligen testa det.

Permalänk
Medlem

Hallå, nu hittade jag en Micron ssd på 256 gb.
På den lilla 75 gb disken som sitter i har jag win 10, premier pro och red alert. Hur gör jag för att överföra allt till ssd disken? Jag tänkte behålla hdd:n i datorn. Jag köpte en sata-kabel som ni sa. Hur gör jag sen för att klona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Hallå, nu hittade jag en Micron ssd på 256 gb.
På den lilla 75 gb disken som sitter i har jag win 10, premier pro och red alert. Hur gör jag för att överföra allt till ssd disken? Jag tänkte behålla hdd:n i datorn. Jag köpte en sata-kabel som ni sa. Hur gör jag sen för att klona?

Det lättaste är att lägga in ett program som Clonezilla på ett USB-minne, starta från det och därifrån välja att klona från den gamla hårddisken till SSD:n. Det kräver däremot att både gamla hårddisken och SSD:n är anslutna i datorn samtidigt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Hallå, nu hittade jag en Micron ssd på 256 gb.
På den lilla 75 gb disken som sitter i har jag win 10, premier pro och red alert. Hur gör jag för att överföra allt till ssd disken? Jag tänkte behålla hdd:n i datorn. Jag köpte en sata-kabel som ni sa. Hur gör jag sen för att klona?

Jag skulle starta en linux-live os, till exempel kali eller knoppix, så finns verktyg där som kan klona partitioner, till exempel testdisk eller dd eller många andra

Alltså installera linux på usb-minne och boota

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det lättaste är att lägga in ett program som Clonezilla på ett USB-minne, starta från det och därifrån välja att klona från den gamla hårddisken till SSD:n. Det kräver däremot att både gamla hårddisken och SSD:n är anslutna i datorn samtidigt.

Vad bra Sarato, då testar jag det. Ska jag sätta kabeln i uttaget på bilden där pilen visar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Vad bra Sarato, då testar jag det. Ska jag sätta kabeln i uttaget på bilden där pilen visar?
<Uppladdad bildlänk>

Ja! (Ett av de lediga)

Och sen ta bort kabel-bandet så du kommer åt en strömkontakt också (själva kontakten syns mellan blåa ringen och fläkten på din första bild)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Vad bra Sarato, då testar jag det. Ska jag sätta kabeln i uttaget på bilden där pilen visar?
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av medbor:

Ja!

Och sen ta bort kabel-bandet så du kommer åt en strömkontakt också (själva kontakten syns mellan blåa ringen och fläkten på din första bild)

Citerar medbor då han gav precis det svar jag tänkte ge också.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.