Dell Precision får bara ut 75 Watt från 100 Watt USB-C

Permalänk
Medlem

Dell Precision får bara ut 75 Watt från 100 Watt USB-C

Hej,

Har en Dell Precision 5570 som jag kopplar till en HP Z32K G3 med Thunderbolt. Den skärmen kan ge 100W men på laptopen får jag bara ut 75W (man kan se i Bios). Enligt manualen har laptopen två lägen, ett för 90W (20V 4,5A) samt ett för 130W (20V 6,5A).

Har läst att Dell tidigare artificiellt begränsat sådant som inte är deras egna laddare men vet inte om så är fallet här. Med dells egna USB-laddare får jag ut alla 130W men den är ju proprietär så det vet jag om.

Kan det vara så att då skärmen bara stödjer 20V 5A och det är för hög Ampere för laptopen så kommunicerar laptopen och skärmen och går ner en laddningsnivå? Skulle en skärm som explicit kan ge 90W vara mer kompatibel?

Skärmens manual skriver inte Ampere vid varje nivå men skriver ut 5/9/12/15/20V och då den specar 100 Watt så antar jag det är 5A.

Kanske lite rörigt beskrivet och är inte nån fena på ellära men hoppas nån förstår mina funderingar.

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering och tillägg till första inlägget. Fick möjlighet att testa med en Dell-skärm som erbjuder upp till 90W USB C-laddning och där laddar laptopen med 90W.

Då är frågan om detta är en Dell-grej eller en allmän grej vid USB C-laddning...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mutation:

Hej,

Har en Dell Precision 5570 som jag kopplar till en HP Z32K G3 med Thunderbolt. Den skärmen kan ge 100W men på laptopen får jag bara ut 75W (man kan se i Bios). Enligt manualen har laptopen två lägen, ett för 90W (20V 4,5A) samt ett för 130W (20V 6,5A).

Syftar du här på Table 17. Power adapter specifications i manualen? Den beskriver väl de två olika laddarna som kan följa med laptopen, snarare än laptopen i sig?

Citat:

Kan det vara så att då skärmen bara stödjer 20V 5A och det är för hög Ampere för laptopen så kommunicerar laptopen och skärmen och går ner en laddningsnivå? Skulle en skärm som explicit kan ge 90W vara mer kompatibel?

Ström funkar nämligen inte på detta sätt såvitt jag vet, utan när det står en strömstyrka på en spänningskälla så betyder det att den maximalt kan ge den strömmen, och den strömstyrka som anges för lasten (dvs datorn i ditt fall) avser den högsta som lasten kan försöka dra.

Så det som borde hända är att skärmen och datorn förhandlar fram 20 V och att datorn sedan drar upp till 5 A från skärmen.

Citat:

Skärmens manual skriver inte Ampere vid varje nivå men skriver ut 5/9/12/15/20V och då den specar 100 Watt så antar jag det är 5A.

Rimligt antagande!

Kan det vara så att de har bestämt sig för 15 V av någon anledning, eller är det bara så enkelt att laptopen inte behöver mer än 75 W just nu?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling, oj, det har du nog helt rätt i att det är två olika strömadaptrar de pratar om... Läste den svenska manualen och där heter sektionen "Nätaggregat". Vilket inte är fel, men gjorde att jag tänkte i lite fel riktning.

Ja, det verkar visas i BIOS direkt vilken max-effekt datorn kan ta från den specifika laddaren som man sätter i. T.ex så står det 90W direkt när jag kör via Dell-skärmen, 75W via HP-skärmen och 130W om jag sätter i den vanliga laddaren som följde med laptopen.

Då känns detta som att är nåt Dell fått för sig med åtminstone den här laptopen.

Edit: Kanske visserligen inte ska utesluta att skärmen kan vara en del av problemet.

Permalänk
Skrivet av Mutation:

@Alling, oj, det har du nog helt rätt i att det är två olika strömadaptrar de pratar om... Läste den svenska manualen och där heter sektionen "Nätaggregat". Vilket inte är fel, men gjorde att jag tänkte i lite fel riktning.

Ja, det verkar visas i BIOS direkt vilken max-effekt datorn kan ta från den specifika laddaren som man sätter i. T.ex så står det 90W direkt när jag kör via Dell-skärmen, 75W via HP-skärmen och 130W om jag sätter i den vanliga laddaren som följde med laptopen.

Då känns detta som att är nåt Dell fått för sig med åtminstone den här laptopen.

Edit: Kanske visserligen inte ska utesluta att skärmen kan vara en del av problemet.

Du får ju tänka på att elektroniken på inkommande drar en del av den maximala inströmmen från nätadaptern så inte omöjligt att resterande 25W upp till max 100W är det som skärmen i sig själv äter upp när den är igång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du får ju tänka på att elektroniken på inkommande drar en del av den maximala inströmmen från nätadaptern så inte omöjligt att resterande 25W upp till max 100W är det som skärmen i sig själv äter upp när den är igång.

I specifikationerna för skärmen står det att Max strömförbrukning är mellan 180-205 W. Så jag tänker att de 100 W till datorn är utöver allt annat som skärmen i sig kräver.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du får ju tänka på att elektroniken på inkommande drar en del av den maximala inströmmen från nätadaptern så inte omöjligt att resterande 25W upp till max 100W är det som skärmen i sig själv äter upp när den är igång.

Vilken nätadapter syftar du på här?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Vilken nätadapter syftar du på här?

Som jag tolkade jag det som att han försöker strömförsörja från usb-c på en skärm så nätadaptern till skärmen antingen som en klump på strömsladden till skärmen eller inbyggd i skärmen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rouge of Darkness:

Som jag tolkade jag det som att han försöker strömförsörja från usb-c på en skärm så nätadaptern till skärmen antingen som en klump på strömsladden till skärmen eller inbyggd i skärmen.

Inbyggd i skärmen enligt specifikationerna.

Men jag tycker det låter konstigt att skärmen skulle anse sig ha rätt att sno 25 av de 100 watt som har utlovats till den anslutna datorn. Det vore ju rent felaktigt att då speca 100 W via USB-C, som HP gör.

Eller tänker du att man behöver ändra något i skärmens inställningar för att hela effekten ska bli tillgänglig? Det vore faktiskt inte helt absurt: jag har varit med om att man aktivt måste ställa in på skärmen att den ska ha stöd för 60 Hz, inte bara 30 Hz. Kanske måste @Mutation aktivt välja att skärmen ska erbjuda 20 V?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling, nej tyvärr, finns inget sånt i menyerna. Man får väl försöka få tag på en annan laptop att testa med.