Nas med SAS hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Nas med SAS hårddiskar.

Tjena Sweclockers!
Jag har då lyckats köpa 12 tb av SAS hårddiskar istället för sata diskar. Förstår att det är en annan typ av connector som de sitter med men hittar inte så mycket på vad jag kan göra av det. Har ni några rekomendationer på sas kabinetter med inbyggt os eller bara sas kompatibla kabinetter. Alt om man kan sätta ihop en burk med egna bitar som är kompatibel med sas.

Tänker dock att de flesta moderkort inte har sas idag?

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satnoso:

Tjena Sweclockers!
Jag har då lyckats köpa 12 tb av SAS hårddiskar istället för sata diskar. Förstår att det är en annan typ av connector som de sitter med men hittar inte så mycket på vad jag kan göra av det. Har ni några rekomendationer på sas kabinetter med inbyggt os eller bara sas kompatibla kabinetter. Alt om man kan sätta ihop en burk med egna bitar som är kompatibel med sas.

Tänker dock att de flesta moderkort inte har sas idag?

Mvh.

Jag skulle nog bygga en server av typ vanliga delar sedan bara köpa ett raidkort.

Något i denna stilen med rätt kablar till: https://www.dustinhome.se/product/5011167542/pike-ii-3108-8i-... finns säkert bättre alternativ, men det va det första jag hittade

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Satnoso

Det enklaste är att köpa ett kontroller kort som klarar SAS diskar.

Permalänk

sas och sata är helt olika interface så jag tror inte du ska hoppas att få in dem i en befintlig nas. tror också svårt hitta sas kabinett då detta ju är specifika serverdiskar.ditt bästa bet är nog att köpa ett sas pci controllerkort till vanlig burk och bygga något bra där på tex freenas som os eller liknande.

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

sas och sata är helt olika interface så jag tror inte du ska hoppas att få in dem i en befintlig nas. tror också svårt hitta sas kabinett då detta ju är specifika serverdiskar.ditt bästa bet är nog att köpa ett sas pci controllerkort till vanlig burk och bygga något bra där på tex freenas som os eller liknande.

Om man ska bygga en Freenas vad behöver man då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Om man ska bygga en Freenas vad behöver man då?

En dator. Mer detaljerat beror på vad man ska göra och krav, men några höga hårdvarukrav är det verkligen inte för enklare saker. Bytte nyligen ut en dator med 2-kärnig Core 2-baserad Pentium och 4 GB RAM som jag kört sedan 2008... och det var för att den började strula lite, inte för att den var för långsam.

OS:et heter TrueNAS numera dock, inte FreeNAS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

sas och sata är helt olika interface så jag tror inte du ska hoppas att få in dem i en befintlig nas. tror också svårt hitta sas kabinett då detta ju är specifika serverdiskar.ditt bästa bet är nog att köpa ett sas pci controllerkort till vanlig burk och bygga något bra där på tex freenas som os eller liknande.

Kan väl dock tilläggas att SATA diskar är kompatibla med SAS-controllers, dock som sagt inte tvärtom som i TS fall.