Open AI tränade GPT-4 med Youtube – i över en miljon timmar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Nu ingår ju Youtube i samma ägarstruktur som Google så jag tror inte att det finns en sådan rädsla.

Tror du att deras AI enbart tränats på Youtube??

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Sitter själv och funderar på om man kan lära AI att realtidsmappa en bil.

Sånt där är gammal skåpmat. Gick att göra för iaf över 15 år sedan.

Källor:
"The model is adapted in on-line mode to cope with system uncertainty and time varying effects. Thus, the control performance is more accurate and robust compared with non-adaptive model based methods."
https://www.researchgate.net/publication/223732545_Neural_net...

"Identification of the parameters and further verification of the models are provides with the use of data obtained during a driving cycle for a vehicle equipped with a V8 engine. The dual channel neural network controller is tuned in on-line operation according to error back propagation algorithm and the performance index directly depending on the control errors."
https://www.researchgate.net/publication/261396571_Neural_net...

PS. Inget som LLM (ChatGPT etc) lämpar sig till dock.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt att YT vill ha betalt för all data.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Är väl inte så konstigt att YT vill ha betalt för all data.

Då kan man nog säga att Open AI är en riktig pirat. Och man vet ju vad stora data-pirat-verksamheter brukar hamna...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Haha jag bara väntar på att bing ska spotta ur sig "Don't forget to like and subscribe" i slutet av alla prompts, eller börja smyga in reklam för ridge wallet och nordVPN

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror du att deras AI enbart tränats på Youtube??

Jag vet inte vad dom tränat på. Youtube har uu enormt mycket material så om man tränar på video så är det ju en bra källa.

Poängen är att det inte finns några problem för dom att träna på youtubevideos vilket är vad artikeln habdlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Fast då är det väl inte AI som tar över om det behövs en lågavlönad för att faktiskt utföra jobbet?

Är inte så stor skillnad från dagens lågavlönade "IT-jobb" där folk går efter ett manus, kanske blir den supporten/kundtjänsten bättre.

Tänkte även på programmering, systemhantering, vem som helst som kan läsa och skriva kommer kunna drifta och be AI knacka kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Jag vet inte vad dom tränat på. Youtube har uu enormt mycket material så om man tränar på video så är det ju en bra källa.

Poängen är att det inte finns några problem för dom att träna på youtubevideos vilket är vad artikeln habdlar om.

Jag syftade på deras GPT (bard/Gemini), den är nog inte tränad på youtube mer än nödvändigt. Utan på all text de kommit över på internet. Varav majoriteten de INTE haft rätt att nyttja. Därav exakt samma sits.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kul.
Man skapar ett riktigt internet-troll....

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Tänkte även på programmering, systemhantering, vem som helst som kan läsa och skriva kommer kunna drifta och be AI knacka kod.

Vetetusan om det verkligen kommer vara så dock. Kommer fortfarande behövas människor som förstår vad koden gör innan den körs. Även om en AI hjälpt till. Ibland saknar också AI förmågan att se alla problem som uppstår i en kod.
Co-pilot kunde inte ens ta hänsyn till att windows ej kan hantera för långa sökvägar när jag bad om ett skript skrivet i powershell för lite olika uppgifter. Men eftersom jag själv föstår vad skriptet gjorde var det relativt enkelt att se var problemet låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Vetetusan om det verkligen kommer vara så dock. Kommer fortfarande behövas människor som förstår vad koden gör innan den körs. Även om en AI hjälpt till. Ibland saknar också AI förmågan att se alla problem som uppstår i en kod.
Co-pilot kunde inte ens ta hänsyn till att windows ej kan hantera för långa sökvägar när jag bad om ett skript skrivet i powershell för lite olika uppgifter. Men eftersom jag själv föstår vad skriptet gjorde var det relativt enkelt att se var problemet låg.

Ja nej det lär inte ske imorgon men om några år kanske AI är så pass bra att det inte behövs korrekturläsning av koden på samma sätt.

Håller med om att AI idag gör massor av fel när den ska skriva kod, även enkel kod kan den krångla till rejält, man måste lägga till saker en åt gången annars kan den inte få till det är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är väl inte så konstigt att YT vill ha betalt för all data.

Så de kan betala content creators???

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Nu ingår ju Youtube i samma ägarstruktur som Google så jag tror inte att det finns en sådan rädsla.

Tror iofs att de är oroliga över anti-trust lagstiftningen.

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/