Wow, detta var nog det längsta citat jag gjort.
Tack för alla svar!
Jag är evigt tacksam för allas svar såhär långt, även om era svar inte har blivit specifikt citerade här nedan så är allt läst och reflekterat över.
Jag har specifikt skrattat extra åt kommentarerna om allt folie Inget jag tar illa upp över alls utan en fråga jag konstant ställer mig själv då jag tidigare inte varit överhuvudtaget lagd åt det paranoida hållet och jag är rädd att det kanske skulle falla åt det hållet med tiden.
Men mitt personliga mål för stunden är att helt enkelt inte bara ge bort datan slentrianmässigt samt att jag gärna pratar om ämnet, alla synpunkter är värda och jag har själv använt alla dessa nämnda produkter under alla år och har själv uttryckt mig som andra... Tjänsten är kung och min data är ingenting jämfört med hur bra det funkar.
Jag får verkligen snart testa en betald sökmotor dock om de nu faktiskt ska vara något, för bing och i förlängningen duckduckgo ger verkligen så pass dåliga resultat rent generellt att jag hellre googlar. Jag är inte är för masochism och självplågeri...
Skrivet av Conqvistadoren:
Med risker följer även möjligheter och för att nyansera debatten kan man vända på argumenten och lista alla "fördelar" som kan följa med med spårning, massövervakning mm:
Den dementa pensionären som gick vilse i skogen mitt i vintern kunde spåras med hjälp av data från Google och pensionärens Androidmobil. Liv räddat?
Stora mängder hälsodata har gett insikter att identifiera faktorer som ökar risken för vissa sjukdomar, vilket har möjliggjort preventiva insatser till dessa riskpersoner. Liv och hälsa kan räddas?
NSAs eller varför inte FRAs övervakning har förhindrat en terrorattack och därmed räddat livet på x antal oskyldiga människor.
Jag har för egen del inga bestämda åsikter i frågan, men tycker debatten blir fel om den blir helt enögd genom att bara se till allt bra alternativt allt dåligt. Som alltid är det en gråskala och inte svart/vitt.
Mycket bra vinkel och nyans. Personligen hade jag kanske gärna sett att det skulle finnas aktörer som kan leverera denna typ av tjänster som då inte bara är en biprodukt av hur kraftfull spårningen är utan ett specifikt mål från början
Jag skulle dock aldrig vilja ta ifrån värdet av de scenario och liknande de du beskriver. Jag själv har hittat tillbaka till bilen med google maps, mina döttrar är kopplade via google maps så att jag kan hitta dem vid behov etc. I det sistnämnda fallet finns det ingen anledning för mig att bryta loss denna funktion trots att den är kontraproduktiv till hur jag önskar saker vore. Sanningen är att det finns värden helt klart!
Skrivet av Shiprat:
Tänker lägga en liten lös anekdot till tråden: På ett tidigare jobb hade vi såkallad digital körjournal i form av en gpspuck med lite smarts kopplad på canbus i bilen. I mitt fall betalade jag själv för bilen, så körjournalen var bara för att underlätta för mig när jag skulle skriva lönerapporter osv, men den låg ändå på samma plattform som för alla andra, som vissa utvalda hade tillgång till.
Man får i sådana fall inte kolla upp var någon varit utan någon slags misstanke som då ska eskaleras till management, i mitt fall specifikt inte ens då eftersom det inte gällde en teknikerbil eller något annat som inte fick köras privat.
Ändå hände det flera gånger under ett par år att en kollega ringde mig medan jag var på vägen för att "bara påminna" om att jag körde för fort.
Det hände ett par gånger att en annan kollega sa att de fått mycket varningar om vårdslöst körande på min bil; g-sensor varnade för lutning/kräng, jag hade en sportig fyrhjulsdriven personbil som jag tog lite överallt, inte någon transportbil med känsligt gods i.
Det hände en gång att en kollega frågade i förbigående "Förresten vad gjort du i [ort] i helgen?" efter att jag vart och träffat en kompis som jag tidigare dejtat, som kollegan dessutom kände till väl nog att veta att de bodde däromkring.
Jag ryckte gps-pucken efter den sist beskrivna händelsen.
Människor är helt gränslösa. Även när de vet att de inte "får" göra något så kan de flesta finna vägen till att övertala sig själva att det gör ju inget om jag kollar lite för jag menar ju väl.
Riktigt tragiskt och obehagligt. Det kanske är människorna som är det mest obehagliga, vetskapen om att människor har en tendens att vara opålitliga och vad riskerna är om data blir publik.
Tänk när nästa leak kommer och media informerar om att den senaste stora hackerattacken har kommit över hundratals terabyte av fullständiga profiler på människor. Det kanske inte är lika roligt den dagen det blir personligt för någon?
Skrivet av surrogate activity:
Bra krönika!
Till de som ifrågasätter och som väljer den enkla vägen genom big tech. -Döda fiskar flyter med strömmen.
"We do these things not
because they are easy, but
because they are hard"
John F. Kennedy
Tack! Det uppskattas! Jag är mer än nöjd med responsen som den genererat i kommentarerna. Jag är glad över synvinklar som presenterats i tråden!
Skrivet av dblade:
Jag försöker istället se alla möjligheter som finns med detta och är istället fruktansvärt besviken på hur långsamt det går och att all data inte tas om hand bättre än det gör idag. Tekniken finns där sedan länge.
När man nu åker bil t.ex. så är väldigt många redan uppkopplade och man borde kunna styra upp allt så trafiken flyter bättre. Tänkte idag på en lång väg jag körde på där alla bilar omkring 110km/h, därför det var en 110-väg. Google listade den som en 80-väg, ändå var den inte automatiskt uppdaterad.
Smartwatches och sådant borde ju automatiskt kunna förutspå sjukdomar. Bara genom att ta bilder med sin mobiltelefon så borde den upptäcka hudcancer genom att analysera bilderna. Tandborstar borde ha inbyggda kameror för att lokalisera hål och andra problem medans man borstar. Den ska samtidigt vara uppkopplad och man ska kunna ha möjlighet att dela information med sin tandläkare.
Polisen borde få bättre tillgång till big-data för att lättare kunna lösa brott. Det behöver inte vara på individ-nivå förrens det verkligen gäller allvarligare sort. Enskilda poliser borde kanske inte få tillgång till detta utan det ska vara filtrerat.
Detta var bara några få dumma exempel, men jag är bara för ett bättre samhälle för som det är just nu så är det egentligen helt efterblivet om jag ska vara ärlig.
Jag gillar dina exempel, de är väldigt lik hur jag tidigare har tänkt också. En tidig tanke när självkörning började vara något som diskuterades på nätet och i media. En av mina första tankar var att alla bilar borde utrustas med någon form av inter-car-communication med riktigt låg latens. Så att t.ex alla 22 bilar som står vid ett rödljus börjar accelerera synkroniserat, inte en och en utan alla. Som fysiskt separerade tågvagnar. Snacka om att öka effektiviteten i städer med hög belastning av trafik.
Stora mängder data KAN och BÖR vara både ett stort verktyg för mänskligheten som ett kollektiv, snacka om att kunna pusha forskning / beräkningar framåt med all den beräkningskraft som vi har i alla aikort/gpuer.
Vad synd att den kraften i min mening även används för att generera större inkomster för de största bolagen genom att inskränka på mänskligheten. Visst måste saker gå runt ekonomiskt men varför skall vi som släkte göra oss själva målet som vi säljer till oss själva? Det är absurt.
Skrivet av VinterSolen:
Det är ett lagkrav i EU om jag minns rätt. Typ från 2017/2019-hållet. Att alla nya bilar måste vara uppkopplade.
I "Frihetens USA", så har de till och med gått så långt att de delar med sig av din kördata till försäkringsbolagen, eller att du måste koppla in en ODB-dongel som loggar allt och skickar till försäkringsbolagen.
Sad... och ja, jag har uppmärksammat om teslorna som auto-höjt personers försäkringspremier baserat på kördata.
Bilföraren i mig tycker det är helt rätt att de som kör som puckon kan straffas på något vis iallafall.
Den andra delen av mig tycker det är för jävligt att man får lov att göra så till att börja med.
Får arbetsgivarna snart sätta pannband på deras anställda med gopros för att se var de rör sig också?
Skrivet av GuuFi:
Visst kan man ogilla insamling av personlig data men finns också en gräns för när det blir ohälsosamt... Skulle säga att TS/Författaren av krönikan hamnar i den senare kategorin, men vad vet jag.
Möjligheten finns ju att vara helt offline, finns massor av folk som går off grid, kan inte påstå att det är något som lockar mig dock.
Samtidigt kan man ju vända på steken och säga att det är bra med spårning till 100%, tänk att ha all dirt på alla politiker och andra som styr, de är inte undantagna från spårningen, sätter lite press på dem också.
Men jag tillhör kategorin "jag bryr mig inte då jag har 1000 andra saker att tänka på i livet".
1. Jag är ingen jävl.... haha nej, skojar
Personligen hoppas jag inte hamnat i en ohälsosam kategori, mest egentligen för att jag i princip inte gjort så mycket egentligen.
Jag testar en mobil utan spårning, jag lagrar mina egna filer på mina egna servrar, jag redigerar mina dokument i min egen cloud och testar alternativa tjänster till google, microsoft etc. Jag är tekniker i grunden så utmaningen har inte varit stor rent tekniskt, men den har varit väldigt rolig och lärorik. Samt då såklart pratat om self hosting och liknande.
Jag skulle personligen säga att folk som lagrar sina pengar hemma i kontanter istället för på bank vore mer paranoida eller större riskgrupp än mig. Såhär har vi ju gjort hela vägen sedan internet föddes. Det är först på senare år som alla började ladda upp sina foton på facebook och instagram. Innan det blev normaliserat så var ju var och en person ägare av sin data och med lokala program på sin dator som eventuellt inte ens var ansluten till internet.
Men du får gärna spinna vidare på det efter mitt svar här. Jag är som sagt geniunt intresserad av andras syn på det.
På det sista om massövervakning för även myndighet, presidenter, politiker, militär, polis etc....
Jag har aldrig ens tänkt tanken på att det skulle vara så. Jag tror inte det finns en chans på planeten att samma regler gäller för dem som svensson.
Skrivet av SvingitGolf:
Det är så dagens samhälle fungerar. Och det kommer bli än mer av det.
Du kan ju alltid säga upp ditt bankkonto, bank-id och alla andra it-tjänster. Tala om hur din vardag fungerar sen.
Varför är det så dagens samhälle fungerar? Är det något vi bör tycka är generellt en bra sak och bara leva med det?
Vad skulle min vinst vara på att säga upp mitt bankkonto - bankid och andra tjänster? Det vore fullständigt destruktivt för mig själv och hade inte hjälpt någon.
Jag är inte här för självskada, jag tycker bara det är konstigt att på 20 år gick normen från privat till 'det är så det fungerar' och "ingen" märkte något?
Skrivet av monoleg:
Funkar bankid bra med Graphene?
Yes! Bankid är lite roligt och säger "Denna app funkar inte utan google tjänster" och när du trycker på OK så startar den och fungerar hur bra som helst. Har använt den ett flertal gånger.
Den enda applikation jag faktiskt stött på patrull helt var Parkster, vilket råkar vara min favorit-parkerings app. Den nope-a helt och hållet och krävde google services. Jag läste vidare om graphene och de erbjuder google tjänsterna inklusive play som en sandboxad "app-installation" alltså med lika lite permissions som alla andra program du installerar, och den har ingen tillgång till OS-lager eller något övrigt.
Så jag installerade google services och stängde av alla permissions, inklusive nätverk. På så vis existerar den i sin lilla sandlåda utan egentlig effekt.
Parkster blev överlycklig och fungerade igen. En adderad 'bonus' om man kan kalla det så var att även bankid slutade varna om att det ej fungerade (trots att det gjorrde det) och numera startar helt normalt.
Så svaret är ja: Alla appar jag är beroende av för ett normalt svenskt digitalt liv fungerar i grapheneOS. At least for now?
Skrivet av Drenmi:
Utöver den uppenbara integritetsvinkeln förknippar jag datainsamling med sunkigare användarupplevelse. Jag avskyr alla uppenbara försök till manipulering, vare sig det är reklam eller annat. Appar med s.k. ”flöden” är en katastrof. Skulle gärna betala för kontroll över mitt eget flöde.
Tack! En lite annorlunda synvinkel på det hela. De här algoritmerna har ju nu diskuterats i flera år, det verkar inte som att de är speciellt bra för oss människor. Men de med ekonomiskt incitament verkar älska dem
Om de som levererar dessa tjänsterna faktiskt vet / har bevis för att det är skadligt så hoppas jag att de inte har barn eller planerar på det. Annars så säljer de sina framtida barn och barnbarn och barnbarnsbarn eventuell ohälsa för att göra nuvarande chef nöjd.
Wierd right? En produkt som når i princip alla som är online är ju inte riktigt så att man bör slentrianmässigt förvalta... eller?