Detta som är amds beryktade drivrutinsproblematik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Någonting är grovt fel hårdvarumässigt om du måste använda strömbrytaren på ditt nätagg...

Kan inte komma på en endaste jag gång jag behövt göra så.

Ja, AMDs grafikkort och drivrutiner på senare år...

Hade ett 5700XT och det skrevs om krascher redan när dom korten var nya på marknaden, nu läser man att folk har precis samma problem fast med dom nyare korten.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Ja, AMDs grafikkort och drivrutiner på senare år...

Hade ett 5700XT och det skrevs om krascher redan när dom korten var nya på marknaden, nu läser man att folk har precis samma problem fast med dom nyare korten.

Om du måste använda dig av strömbrytaren för att datorn hänger sig är något så in i helvetes fel. Jag har haft en blandning av både AMD och Nvidia genom åren, just nu ett 7900 XTX, aldrig haft några större bekymmer med drivrutiner. Buggar förekommer på båda sidor men det låter som ett garantiärende snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Om du måste använda dig av strömbrytaren för att datorn hänger sig är något så in i helvetes fel. Jag har haft en blandning av både AMD och Nvidia genom åren, just nu ett 7900 XTX, aldrig haft några större bekymmer med drivrutiner. Buggar förekommer på båda sidor men det låter som ett garantiärende snarare.

Ingen aning, kortet är sålt och köparen påstår sig vara nöjd och jag har inga fler problem.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Jo dåliga minnen kan ge väldigt konstiga fel. En maskin jag hade stängde av sig eller bootade om slumpmässigt, speciellt ofta om man lastade alla kärnor. Visade sig vara dåligt minne och efter byte av minnet så funkade den perfekt. I det fallet misstänkte jag allt utom minnet och enda anledningen till bytet var för att uppgradera till mer minne.

En kompis maskin hade fel på ena minneskanalen. Det var ett intelsystem med tre minneskaneler. Man kunde köra memtest en hel dag utan problem men fick krasch direkt man drog igång 3dmark. Med minne i de två fungerande kanalerna så gick maskinen bra.

Så rådet är att ta köra minnena på stock och om det inte hjälper så vore det bra testa med bara en minnessticka eller ett helt annat minne.

Efter att jag fick tips om ta bort klocken gjorde ja och efter de kraschar de fortfarande men kanske 1/10 del av vad de gjorde innan. Hållt på med datorer i tjugo år och klockat ungefär lika länge och aldrig hört/varit med om detta. Så spännande lära sig något nytt och är tacksam för forumet

Permalänk
Medlem

har haft massa amd kort, för de e billigare än nvidia korten, men amd kort har sjukt kassa/buggiga drivvisar jämfört med nvidia.
det värsta jag vet är att amd kort presterar ibland sämre på amd platform i vissa spel än just med intel, ex wz.

med nvidia kort har jag nästan aldrig problem men med att tabba ut från spel eller byta inställningar, men med amd kan det betyda krasch ut från spelen.

ibland(inte så ofta men har hänt vid några tillfällen) så när man satt på sin dator så har man mötts av att drivrutinerna inte längre är installerade korrekt, hände mig med 23.12.1 några gånger men de flöt på sjukt bra i bf2042 jämför med när jag uppdaterade till 24.1.1 som gjorde att bf2042 hackade(pausade mer eller mindre) var 20-30sec. Trodde min dator pajade då jag i samband med detta monterade datorn in i ett chassi

förut buggade firefox för mig, vid uppspelning av youtube, nu är det fixat med senare drivvisar/firefox men ibland så märker man att skärmen blinkar till(som om det blir helskärm i en frame) när man placerar muspekaren på en ikon(klockan).

amd drivvisar är sjukt svåra att hitta det man vill ställa om, jag tappar bort så lätt i deras layout, och om nvidia ska kopiera dem så ser jag bara en försämring på ux.

responsiviteten på många program ändras när man kör amd kort oxå, vilket e sjukt enligt mig, kan kännas som att datorn tvekar lite jämfört med när det sitter nvidia kort i burken. sjukt.

Amd har sagt att de ändrar riktning å blir mer av program företag, hoppas att de verkligen blir bättre på just "programdelen" då, för det är ju här de brister.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av paranoiid90:

Okej men vad i klockade minnen skulle göra att drivrutinerna slutar funka? Ställd som fråga då jag vill förstå

Du ska inte klocka någonting! Be någon med mer kunskap om datorer att hjälpa dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Jag har ägt amd grafikkort sen hd 4650 tiden och aldrig mött på några större problem förens ca 1 år sen. Alla större nyare titlar jag köpt kraschar konstant alan wake 2, hell divers 2 elden ring etc med hänvisning till drivrutinsproblematik. Har AMD stora problem med dom nyare släppen av rutiner eller vad händer ? Börjar tröttna på pc spelande pga detta

har hört att 7000 serien hade problem vid lansering men inte nu.

Själv hade jag problem med rx 5700 xt under 2019 och tidigt 2020, men fixade sig. Och jag har inte haft större problem sedan dess med varken 5700xt eller 6000 serien.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Du ska inte klocka någonting! Be någon med mer kunskap om datorer att hjälpa dig!

Inget farligt/fel att klocka och det är fruktansvärt basiskt.

Permalänk
Skrivet av paranoiid90:

Inget farligt/fel att klocka och det är fruktansvärt basiskt.

Du verkar inte ha koll! Man startar inte en tråd där man klagar på instabilt grafikkort när det lika gärna kan vara minnena som TS klockat som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Okej men vad i klockade minnen skulle göra att drivrutinerna slutar funka? Ställd som fråga då jag vill förstå

Minnesöverklockning kan orsaka allt från blåskärmar och programkrascher till att systemfiler och annat blir korrupta och OS:et slutar fungera. Det är alltså en hel del som kan gå sönder vid överklockning av minnet. Som redan nämnts i tråden; om systemet börjar strula och något är överklockat/tweakat för bättre prestanda återställ detta först till standardvärden och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har haft massa amd kort, för de e billigare än nvidia korten, men amd kort har sjukt kassa/buggiga drivvisar jämfört med nvidia.
det värsta jag vet är att amd kort presterar ibland sämre på amd platform i vissa spel än just med intel, ex wz.

med nvidia kort har jag nästan aldrig problem men med att tabba ut från spel eller byta inställningar, men med amd kan det betyda krasch ut från spelen.

ibland(inte så ofta men har hänt vid några tillfällen) så när man satt på sin dator så har man mötts av att drivrutinerna inte längre är installerade korrekt, hände mig med 23.12.1 några gånger men de flöt på sjukt bra i bf2042 jämför med när jag uppdaterade till 24.1.1 som gjorde att bf2042 hackade(pausade mer eller mindre) var 20-30sec. Trodde min dator pajade då jag i samband med detta monterade datorn in i ett chassi

förut buggade firefox för mig, vid uppspelning av youtube, nu är det fixat med senare drivvisar/firefox men ibland så märker man att skärmen blinkar till(som om det blir helskärm i en frame) när man placerar muspekaren på en ikon(klockan).

amd drivvisar är sjukt svåra att hitta det man vill ställa om, jag tappar bort så lätt i deras layout, och om nvidia ska kopiera dem så ser jag bara en försämring på ux.

responsiviteten på många program ändras när man kör amd kort oxå, vilket e sjukt enligt mig, kan kännas som att datorn tvekar lite jämfört med när det sitter nvidia kort i burken. sjukt.

Amd har sagt att de ändrar riktning å blir mer av program företag, hoppas att de verkligen blir bättre på just "programdelen" då, för det är ju här de brister.

Ja precis, tabba ut eller ändra inställningar där upplösning/hz på skärmen ändras kan ge svartskärm eller liknande.

Ibland hjälpte det att dra ur och sätta i skärmkabeln igen, helt värdelöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Tror ju snarare det betyder ROCm, nånting nånting AI, osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört med AMD GPU de senaste tre åren och har ännu inte haft mer problem med det än när jag körde nVidia:s GPU:er.
Bara för att jag eller någon annan har det ok eller inte, så innebär det ju inte att allt suger angående någon av de två och en halv GPU tillverkarna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hade kört Amd i många år sedan runt 9800pro och uppåt, HD3870, HD5870 men med 6870 gick någonting snett och kortet orsakade konstanta driverkrasher, (TBD krasher tror jag de kallades?) Egentligen skulle man skickat tillbaka kortet och begärt pengarna tillbaka för det var rent löjligt illa hur ofta det krashade. Bytte till att GTX 680 2012-2013 och körde med det fram tills jag skaffade ett 1070 när det lanserades och körde med det tills blackfriday 2023.
Min erfarenhet var att alla drivrutinsproblem försvann direkt med nvidia. Har mig veterligen aldrig haft några krasher eller drivrutinsproblem med dom, I allafall inget i jämförelse med hur illa 6870 betedde sig.
(edit: Förutom när jag testade Geforce Experience. H e l v e t e vad det ställde till, men som tur var var det bara att avinstallera så funkade allt som normalt efter det)

Tills jag skaffade 7800Xt förra blackfriday och fick en brysk påminnelse hur lite som hänt.
En drivrutin fuckade upp displayen när man körde med VR mössa så allting blev grönt. (24.1.1?)
Den tidigare drivrutinen tokkrashade med drivrutinsfel mer än vad 6870kortet gjorde och jag var på vippen att skicka kortet tillbaka på öppet köp.
24.2.1 fixade som tur var krasherna och VRfärgerna så jag satt på den tills idag när jag uppdaterade till 24.7.1.
Efter en massa knövel med Resizable BAR så man fick in i bios och stänga av och slå på och starta om så funkade det iaf. (Vilken försvårades för ibland visade windows bara en svart skärm)
Men då gick det inte spela upp videofiler istället. Inte ett enda jävla filformat funkade bilden för.
Så 24.2.1 åkte in igen med en massa svordomar.

Jag hoppas verkligen de skärper sig ganska snart på mjukvarufronten för sån här skit var precis varför jag bytte till nvidia, men de är ju så dyra att det är ju inte möjligt att köpa deras kort längre.

Hade helt glömt bort Geforce Experience problemen.