Hemmabio vs logitech Z5500 + Z906 önskar bättre ljud.

Permalänk
Medlem

Hemmabio vs logitech Z5500 + Z906 önskar bättre ljud.

Hej

Har funderingar att uppgradera lite till nåt bättre.
Har idag båda logitech systemen Z5500 samt Z906 vilket iofs är ok tror jag känns som Z5500 har bättre bas utöver det märker jag inget speciellt.
Kvinnan jag har träffat har ett bra hemmabiosystem marantz reciever samt klipsch högtalare, vilket har lett mig till att jag titta på nåt annat lite bättre, nu är kanske inte planen att få lika bra som damen då dessa saker kostar rätt mycket.
Ljudkvaliten tycker jag är så mycket bättre med hennes system man hör mer tydligt det mesta mot vad jag har.
Vad jag vill ha är en reciever och högtalare, front center samt surround plus bas.
Jag kan tänka mig begagnat om så , budget ca 15k.

Tv jag har stödjer det mesta tror jag
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/toshiba-70qa5d63dg/10...

Så mina frågar är lite
Reciever vilket märke bör man ha, vad ska man tänka på
Högtalare finns ju en massa märken Dali klipsch dynavoice med fler vad är ett bra val

Vilken nivå bör jag komma upp i för att få bättre ljudkvalitet än det jag har?
Ljud blir ju bara svårare ju mer man kollar.
Är mina system ok eller är det skit mot nåt annat system tycker det är svårt att jämföra
Så lite tips rekomendationer vore bra, gärna baserat på era erfarenheter som ev tidigare haft liknande system och uppgraderat

Mvh:Tony

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Är du inte audiofil så duger Dynavoice. Var åtminstone förr i tiden rejält bra för pengen.
Komplettera med en enklare Denon är min rekommendation (1700 / 1800)

Här är ett flertal
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/paket/hogtalare-for-film...

Bor du fortfarande i Borlänge som profilen anger så är det inte långt till Hifi-klubben i Falun där du kan prata med kunnigt folk och säkerligen provlyssna.

Permalänk
Rekordmedlem

Du låter som nån som mest vill ha nått billigt så leta begagnat.
Det viktigaste är att få bra stereoljud för fronthögtalarna används alltid och är de som påverkar mest medan man många gånger inte behöver en center om stereosystemet är bra. Här har du lite begannonser från Dalarna på prylar som kan bara intressanta, leta vidare själv.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/audiovector_k3_super_sa...

https://hifitorget.se/visa_annons.php/surroundsystem_monitor_...

https://hifitorget.se/visa_annons.php/tangent_evo_7_1_paket_n...

https://hifitorget.se/visa_annons.php/mirage_frx_3_202866.htm

https://hifitorget.se/visa_annons.php/onkyo_tx_nr575e_sankt_p...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Hej

Har funderingar att uppgradera lite till nåt bättre.
Har idag båda logitech systemen Z5500 samt Z906 vilket iofs är ok tror jag känns som Z5500 har bättre bas utöver det märker jag inget speciellt.
Kvinnan jag har träffat har ett bra hemmabiosystem marantz reciever samt klipsch högtalare, vilket har lett mig till att jag titta på nåt annat lite bättre, nu är kanske inte planen att få lika bra som damen då dessa saker kostar rätt mycket.
Ljudkvaliten tycker jag är så mycket bättre med hennes system man hör mer tydligt det mesta mot vad jag har.
Vad jag vill ha är en reciever och högtalare, front center samt surround plus bas.
Jag kan tänka mig begagnat om så , budget ca 15k.

Tv jag har stödjer det mesta tror jag
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/toshiba-70qa5d63dg/10...

Så mina frågar är lite
Reciever vilket märke bör man ha, vad ska man tänka på
Högtalare finns ju en massa märken Dali klipsch dynavoice med fler vad är ett bra val

Vilken nivå bör jag komma upp i för att få bättre ljudkvalitet än det jag har?
Ljud blir ju bara svårare ju mer man kollar.
Är mina system ok eller är det skit mot nåt annat system tycker det är svårt att jämföra
Så lite tips rekomendationer vore bra, gärna baserat på era erfarenheter som ev tidigare haft liknande system och uppgraderat

Mvh:Tony

Hembiobutiken har en Marantz NR 1510 (5.2, 2019 års modell, 5 x 50w) för 6.990 kr, fri hemkörng via Best (man får hålla sig mellan kl 17.00 - 22.00). Har själv en Marantz NR 1711 (utgången modell, 7 X 50w). Denon å Marantz tillhör samma koncern (Sound United), där Marantz är det dyrare märket.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

En bra center är viktig, den gör mycket.

Som tidigare nämnts i tråden är faktiskt Dynavoice riktigt bra "bang for the buck".

Sedan beror det på om du vill ha golvhögtalare eller lite mindre varianter.

Från Dynavoice fungerar M-65 ex4 riktigt bra, jag har ett par själv som nu är förpassade som Surround då jag uppgraderade till ett par Klipsch som frontar, din dam har bra smak

Vill du ha lite mindre kan jag rekommendera DM-6'orna.

Tyvärr kan jag inte rekommendera center från dem då jag inte har någon erfarenhet.

Både klipsch och Dynavoice är extremt lättdrivna högtalare, så vilken receiver som helst som stödjer de ljudformat och antal kanaler kommer fungerar ypperligt med dem. Ett tips är att bygga i omgångar, dvs fokusera på frontar + center + receiver i första hand och ha "skräp" som surround och utöka med tiden till bättre surround och ev. atmos.

Jag driver min nuvarande setup med en gammal Yamaha RV-v573 och den klarar det galant;
Frontar: 2st Klipsch RP-280F
Center: Klipsh 450C
Surround: 2 st Dynavoice M-65 ex4
Höjd-surround: 2 stycken Sonab från 70-talet som ligger på en hög hylla bakom soffan.

Att lyssna på musik i 7-kanals stereo är fan magiskt Och då jag bor i lägenhet behövs verkligen ingen sub... kan inte utnyttja systemet med många % som det är redan... MEN man märker så otrolig skillnad vid låg volym då man får tyngden/djupet och klarheten som saknas med billigare system.

Förr i tiden körde Klipsch på rätt många reor, och de borde gå att hitta till humana priser begagnade. Såg att ett par 280F fanns på blocket i haparanda och skåne ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är du inte audiofil så duger Dynavoice. Var åtminstone förr i tiden rejält bra för pengen.
Komplettera med en enklare Denon är min rekommendation (1700 / 1800)

Här är ett flertal
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/paket/hogtalare-for-film...

Bor du fortfarande i Borlänge som profilen anger så är det inte långt till Hifi-klubben i Falun där du kan prata med kunnigt folk och säkerligen provlyssna.

Ingen audiofil men vill ha så bra det går såklart, var ner idag på brl och dom tog fram ett paket med Dynavoice och en yamaha reciever kändes helt ok, doch ingen möjlighet att provlyssna.

Skrivet av mrqaffe:

Du låter som nån som mest vill ha nått billigt så leta begagnat.
Det viktigaste är att få bra stereoljud för fronthögtalarna används alltid och är de som påverkar mest medan man många gånger inte behöver en center om stereosystemet är bra. Här har du lite begannonser från Dalarna på prylar som kan bara intressanta, leta vidare själv.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/audiovector_k3_super_sa...

https://hifitorget.se/visa_annons.php/surroundsystem_monitor_...

https://hifitorget.se/visa_annons.php/tangent_evo_7_1_paket_n...

https://hifitorget.se/visa_annons.php/mirage_frx_3_202866.htm

https://hifitorget.se/visa_annons.php/onkyo_tx_nr575e_sankt_p...

Billigt vill man helst ha då ekonomin styr tyvärr, recievern i hedemora du tipsa såg intressant ut iaf, men man får leta och lära sig lite mer innan man kanske slår till

Skrivet av seville57:

Hembiobutiken har en Marantz NR 1510 (5.2, 2019 års modell, 5 x 50w) för 6.990 kr, fri hemkörng via Best (man får hålla sig mellan kl 17.00 - 22.00). Har själv en Marantz NR 1711 (utgången modell, 7 X 50w). Denon å Marantz tillhör samma koncern (Sound United), där Marantz är det dyrare märket.

Denon marantz och yamaha samt onkyo verkar vara bra märken? vi får se vad man hittar

Skrivet av Necrophor:

En bra center är viktig, den gör mycket.

Som tidigare nämnts i tråden är faktiskt Dynavoice riktigt bra "bang for the buck".

Sedan beror det på om du vill ha golvhögtalare eller lite mindre varianter.

Från Dynavoice fungerar M-65 ex4 riktigt bra, jag har ett par själv som nu är förpassade som Surround då jag uppgraderade till ett par Klipsch som frontar, din dam har bra smak

Vill du ha lite mindre kan jag rekommendera DM-6'orna.

Tyvärr kan jag inte rekommendera center från dem då jag inte har någon erfarenhet.

Både klipsch och Dynavoice är extremt lättdrivna högtalare, så vilken receiver som helst som stödjer de ljudformat och antal kanaler kommer fungerar ypperligt med dem. Ett tips är att bygga i omgångar, dvs fokusera på frontar + center + receiver i första hand och ha "skräp" som surround och utöka med tiden till bättre surround och ev. atmos.

Jag driver min nuvarande setup med en gammal Yamaha RV-v573 och den klarar det galant;
Frontar: 2st Klipsch RP-280F
Center: Klipsh 450C
Surround: 2 st Dynavoice M-65 ex4
Höjd-surround: 2 stycken Sonab från 70-talet som ligger på en hög hylla bakom soffan.

Att lyssna på musik i 7-kanals stereo är fan magiskt Och då jag bor i lägenhet behövs verkligen ingen sub... kan inte utnyttja systemet med många % som det är redan... MEN man märker så otrolig skillnad vid låg volym då man får tyngden/djupet och klarheten som saknas med billigare system.

Förr i tiden körde Klipsch på rätt många reor, och de borde gå att hitta till humana priser begagnade. Såg att ett par 280F fanns på blocket i haparanda och skåne ^^

Dynavoice är vad brl gav som förslag och dom tyckte dessa var bra just såna som du har, känns som ett bra val dock vill jag ha sub även om jag bor i lägenhet, blir mest synd om grannar

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Skulle absolut rekommendera begagnatmarknaden för högtalarna, förstärkare kanske man vill ha ny om det är vissa funktioner man eftersöker. Jag köpte själv mina Klipsch begagnat, till en bråkdel av originalpriset, i nästan nyskick. Högtalare håller i många år så hittar du ett par begagnade i bra skick kan du spara många tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

Skulle absolut rekommendera begagnatmarknaden för högtalarna, förstärkare kanske man vill ha ny om det är vissa funktioner man eftersöker. Jag köpte själv mina Klipsch begagnat, till en bråkdel av originalpriset, i nästan nyskick. Högtalare håller i många år så hittar du ett par begagnade i bra skick kan du spara många tusenlappar.

Jag är inne på begagnat mest faktiskt hoppas finna nån bra deal där, man får ha lite tålamod

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Ingen audiofil men vill ha så bra det går såklart, var ner idag på brl och dom tog fram ett paket med Dynavoice och en yamaha reciever kändes helt ok, doch ingen möjlighet att provlyssna.

Billigt vill man helst ha då ekonomin styr tyvärr, recievern i hedemora du tipsa såg intressant ut iaf, men man får leta och lära sig lite mer innan man kanske slår till

Denon marantz och yamaha samt onkyo verkar vara bra märken? vi får se vad man hittar

Dynavoice är vad brl gav som förslag och dom tyckte dessa var bra just såna som du har, känns som ett bra val dock vill jag ha sub även om jag bor i lägenhet, blir mest synd om grannar

Hade en beg Yamaha RX - V685 (7.2) å den slutade funka efter ca 3 år, problemet är att "Bios chipet" slutade funka av nån anledning. Kan iallafall rekommendera Nördic:s Ultra High Speed HDMI kablar, billiga å använder själv 4 st, 1m mellan en 4K Apple TV, en 2m mellan hemmabiorecievern å TV:n, 1 st 0.5 m mellan Blu ray:n å recievern, 1 st 50 cm förlängingskabel till en 4K Chromecast Google TV som är inkopplad på TV:ns baksida.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hade en beg Yamaha RX - V685 (7.2) å den slutade funka efter ca 3 år, problemet är att "Bios chipet" slutade funka av nån anledning. Kan iallafall rekommendera Nördic:s Ultra High Speed HDMI kablar, billiga å använder själv 4 st, 1m mellan en 4K Apple TV, en 2m mellan hemmabiorecievern å TV:n, 1 st 0.5 m mellan Blu ray:n å recievern, 1 st 50 cm förlängingskabel till en 4K Chromecast Google TV som är inkopplad på TV:ns baksida.

Kablar kan väl vara rätt viktiga med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Det är solida märken alla fyra när det kommer till receivers, det är mest en smaksak vilket man föredrar Själv gillar jag Yamaha, men det är som sagt inget annat än ren smaksak. Yamaha tenderar att luta åt det "varmare" hållet med ljud, vilket jag gillar.

Men ja, M-65 ex4 är ett bra val om man skall köpa nytt, körde själv med en Sub när jag använde dem som frontar med en sämre center... det skulle jag nog sätta som krav i det läget. Men Klipschen bidrar med 2x 8" basar i varje front samt att centern har 4x 5.25" basar, krävs en sub av modell större för att det skall göra någon skillnad Och då skulle grannarna ganska snabbt bli före detta grannar och jag hemlös

Rätt ofta jag funderat på att sälja systemet då jag inte kan utnyttja en bråkdel av det... meeeeen sen råkar man slänga på en film eller lyssna på lite 7-kanals stereo... och då försvinner alla tankar på att sälja det ha ha ha. Det jag verkligen gillar är som sagt djupet/tyngden/dynamiken man får även vid lägre volymer som helt försvinner med varenda Soundbar jag testat ("bästa" soundbar jag testat är Samsungs värsting och den kommer inte i närheten) eller "billiga/sämre" system. När man väl drar på och man känner en duns i bröstet själv när t ex ett spjut kastas och slår in i bröstet på nån stackare på tv'n... eller hur spindlar kryper på väggen bakom en... välkommen till en värld man blir förälskad i varje gång man testar och sedan dränerar plånboken ha ha ha

Edit:
Kablar är inte på långa vägar så viktigt, det är sjukt mycket "snake-oil" över den industrin. Tipset om Nördic är dock helt okey, ultra high speed är det som är viktigt... Supra var prisvärda en gång i tiden för den kvalitén man fick på kablarna, men var ett tag sedan jag köpte sådana och var aktiv musiker... så om det fortfarande är det kan jag inte sia om. Men så länge de är ultra high speed certifierade spelar det ingen roll hur billiga de är för de kommer vara exakt lika bra i funktion som de dyrare.

Gällande högtalarkablar... deras uppgift är att leverera ström, så billiga från Biltema fungerar t ex exakt lika bra som några svindyra saker.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Kablar kan väl vara rätt viktiga med

Högtalarkabel har jag från den lokale TVkrängaren, köpte 15 m förra veckan, då jag håller på å bytar ut mina gammla banankontakter modell dåliga till något bättre. Ska flytta högra sidans front/"takstudsare" (Atmos/DTS:X Enableded Speakers högtalare), så behöver lite längre kablar. Dock tycker jag själva HDMI kablarna är det viktigt så man inte köper några ocertifeirade kineskablar. Högtalarkabel är viktigt det osså men man går inte å köper kabel för 150 kr/m.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det är solida märken alla fyra när det kommer till receivers, det är mest en smaksak vilket man föredrar Själv gillar jag Yamaha, men det är som sagt inget annat än ren smaksak. Yamaha tenderar att luta åt det "varmare" hållet med ljud, vilket jag gillar.

Men ja, M-65 ex4 är ett bra val om man skall köpa nytt, körde själv med en Sub när jag använde dem som frontar med en sämre center... det skulle jag nog sätta som krav i det läget. Men Klipschen bidrar med 2x 8" basar i varje front samt att centern har 4x 5.25" basar, krävs en sub av modell större för att det skall göra någon skillnad Och då skulle grannarna ganska snabbt bli före detta grannar och jag hemlös

Rätt ofta jag funderat på att sälja systemet då jag inte kan utnyttja en bråkdel av det... meeeeen sen råkar man slänga på en film eller lyssna på lite 7-kanals stereo... och då försvinner alla tankar på att sälja det ha ha ha. Det jag verkligen gillar är som sagt djupet/tyngden/dynamiken man får även vid lägre volymer som helt försvinner med varenda Soundbar jag testat ("bästa" soundbar jag testat är Samsungs värsting och den kommer inte i närheten) eller "billiga/sämre" system. När man väl drar på och man känner en duns i bröstet själv när t ex ett spjut kastas och slår in i bröstet på nån stackare på tv'n... eller hur spindlar kryper på väggen bakom en... välkommen till en värld man blir förälskad i varje gång man testar och sedan dränerar plånboken ha ha ha

Edit:
Kablar är inte på långa vägar så viktigt, det är sjukt mycket "snake-oil" över den industrin. Tipset om Nördic är dock helt okey, ultra high speed är det som är viktigt... Supra var prisvärda en gång i tiden för den kvalitén man fick på kablarna, men var ett tag sedan jag köpte sådana och var aktiv musiker... så om det fortfarande är det kan jag inte sia om. Men så länge de är ultra high speed certifierade spelar det ingen roll hur billiga de är för de kommer vara exakt lika bra i funktion som de dyrare.

Gällande högtalarkablar... deras uppgift är att leverera ström, så billiga från Biltema fungerar t ex exakt lika bra som några svindyra saker.

Hittat beg onkyo samt dynavoice just dom du nämner , ska kolla på dessa idag.
Kablar så är frågan vilken tjocklek kvadrat mm man bör ha?
hdmi kablar har jag upplevt skillnader i till datorn så där vill jag ha bra sådana

/Tony

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Högtalarkabel har jag från den lokale TVkrängaren, köpte 15 m förra veckan, då jag håller på å bytar ut mina gammla banankontakter modell dåliga till något bättre. Ska flytta högra sidans front/"takstudsare" (Atmos/DTS:X Enableded Speakers högtalare), så behöver lite längre kablar. Dock tycker jag själva HDMI kablarna är det viktigt så man inte köper några ocertifeirade kineskablar.

Får kolla vad jag finner i kabelväg, såg att amazon hade ok pris på kablar som ska vara så ren koppar som möjligt?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av solifer68:

Hittat beg onkyo samt dynavoice just dom du nämner , ska kolla på dessa idag.
Kablar så är frågan vilken tjocklek kvadrat mm man bör ha?
hdmi kablar har jag upplevt skillnader i till datorn så där vill jag ha bra sådana

/Tony

Kabelval beror på längden, desto längre desto större area behövs.
Kopierar in mitt inlägg från tråden om högtalarkabel här nedan och för hdmi så ska du ha en ultra high speed certifierad kabel, personligen tycker jag att AOC kablage (optiska) är trevligast då de oftast är väldigt mycket smidigare än kopparkabel men det viktiga är certifieringen som garanterar att de klarar bandbredden så att de fungerar.
Tex har Nördic certifierade hdmi ultra highspeed kablar
https://noerdic.se/collections/certified

Elektriskt sunda råd för hur du kan koppla kan du läsa hos LTS.
Kortversionen är så här >
- 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA
– 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK
– 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK
– 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade
– 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade
https://www.lts.a.se/explorer/files/Teknikartiklar/diy_ekk_v6...
Överkursen har du här
https://www.lts.a.se/explorer/files/Teknikartiklar/kabelbygg1...
Letar du nått färdigt så är Supra svårslagna vad gäller prisvärdhet, de är dessutom både lättböjliga, "vackra" och har förtennade ledare vilket skyddar bättre mot kopparoxid (enklare/bättre kontaktering) utan att priset stiger särskilt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabelval beror på längden, desto längre desto större area behövs.
Kopierar in mitt inlägg från tråden om högtalarkabel här nedan och för hdmi så ska du ha en ultra high speed certifierad kabel, personligen tycker jag att AOC kablage (optiska) är trevligast då de oftast är väldigt mycket smidigare än kopparkabel men det viktiga är certifieringen som garanterar att de klarar bandbredden så att de fungerar.
Tex har Nördic certifierade hdmi ultra highspeed kablar
https://noerdic.se/collections/certified

Elektriskt sunda råd för hur du kan koppla kan du läsa hos LTS.
Kortversionen är så här >
- 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA
– 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK
– 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK
– 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade
– 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade
https://www.lts.a.se/explorer/files/Teknikartiklar/diy_ekk_v6...
Överkursen har du här
https://www.lts.a.se/explorer/files/Teknikartiklar/kabelbygg1...
Letar du nått färdigt så är Supra svårslagna vad gäller prisvärdhet, de är dessutom både lättböjliga, "vackra" och har förtennade ledare vilket skyddar bättre mot kopparoxid (enklare/bättre kontaktering) utan att priset stiger särskilt mycket.

Tackar , bra info jag behöver, visste inte ens att dessa fanns som optiska .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick tag på detta begagnat inklusive kablage och 2 rejäla stativ för 7500kr i bra skick.
Har bara lyssnat ytterst lite men känns som ett bra köp och ett bra lyft mot logitech z5500.
Har jag gjort ett bra köp eller betalade jag för mycket?
Tackar alla även för input, ljud är inte lätt tycker jag

https://www.brl.se/sv/artiklar/onkyo-tx-nr575e-bioreceiver-sv...
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-m-65-ex-v...
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-c-5-ex-v4...
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-s-5-ex-v4...
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-sub-10-ex...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av solifer68:

Fick tag på detta begagnat inklusive kablage och 2 rejäla stativ för 7500kr i bra skick.
Har bara lyssnat ytterst lite men känns som ett bra köp och ett bra lyft mot logitech z5500.
Har jag gjort ett bra köp eller betalade jag för mycket?
Tackar alla även för input, ljud är inte lätt tycker jag

https://www.brl.se/sv/artiklar/onkyo-tx-nr575e-bioreceiver-sv...
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-m-65-ex-v...
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-c-5-ex-v4...
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-s-5-ex-v4...
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-sub-10-ex...

Det var ett bra begköp och lär ju vara magnituder bättre än logitech och så kan du även fixa takhögtalare till det om du lyssnar mycket på film.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ett bra begköp och lär ju vara magnituder bättre än logitech och så kan du även fixa takhögtalare till det om du lyssnar mycket på film.

Skönt att höra , takhögtalare vore nice men får spela in mig på detta att tag så får man se om man tar det ett steg till.
Mycket film blir det periodvis så bra ljud till film förstärker ju bara upplevelsen.
Upplevde att musiken jag spelade var så mycket bättre, ska väl kolla lite film och känna av det med.
Kalibrering av detta står först på tur nu iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Skönt att höra , takhögtalare vore nice men får spela in mig på detta att tag så får man se om man tar det ett steg till.
Mycket film blir det periodvis så bra ljud till film förstärker ju bara upplevelsen.
Upplevde att musiken jag spelade var så mycket bättre, ska väl kolla lite film och känna av det med.
Kalibrering av detta står först på tur nu iaf.

Går även ha Atmos högtalarna väggmonterade, har själv sk "takstudsare", Dolby Atmos enebled speakers (ovanpå Fronthögtalarna, samma serie).

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Går även ha Atmos högtalarna väggmonterade, har själv sk "takstudsare", Dolby Atmos enebled speakers (ovanpå Fronthögtalarna, samma serie).

Låter du takhögtalarna studsa rakt upp eller hur gör du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Låter du takhögtalarna studsa rakt upp eller hur gör du?

Ja, som sagt läggs dessa (kan även väggmonteras via nyckelhål fäste) ovanpå dina Fronthögtalare (i samma serie som gäller i regel för passform eller får man kolla måtten å se att de passar ovanpå Frontarna). Ska försöka återkomma senare med foto, du kan även kolla på bl.a på Polk Audio XT Monitor 90.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ja, som sagt läggs dessa (kan även väggmonteras via nyckelhål fäste) ovanpå dina Fronthögtalare (i samma serie som gäller i regel för passform eller får man kolla måtten å se att de passar ovanpå Frontarna). Ska försöka återkomma senare med foto, du kan även kolla på bl.a på Polk Audio XT Monitor 90.

gör gärna det, ska kolla polk audio med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

gör gärna det, ska kolla polk audio med

Det får bli så här, produktfoto:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/dolby-atmos/343460-polk-audio-monitor-xt90-dolby-atmos-enabled/

Mina "takstudsare" från Polk.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Då har jag förstått, får ta en funderare när jag lyssnat in mitt ljud och fått det som jag vill så kanske jag hamnar där i slutändan?
Är det nån fördel att använda dynavoice egna högtalare tänkte på det står ofta klangmatchad vad nu det innebär?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av solifer68:

Då har jag förstått, får ta en funderare när jag lyssnat in mitt ljud och fått det som jag vill så kanske jag hamnar där i slutändan?
Är det nån fördel att använda dynavoice egna högtalare tänkte på det står ofta klangmatchad vad nu det innebär?

Det viktigaste är att centern är matchad om man har en center för man reagerar lätt på om röster byter karaktär om de förflyttas sida till sida i bild men övriga kanaler innehåller mest ljudeffekter och dels är de ljuden inte lika naturliga som tal men övriga kanaler låter dessutom oftast mest när det händer mycket i bilden och det maskerar också ljuden.

Dessutom är det inte alltid samma serie på front och centerhögtalare innebär samma ljudkaraktär eftersom många centrar har elementen i en liggande MTM konfiguration så kan de sprida ljudet hel olika mot fronthögtalarna och det i sig kan skapa olika ljud.
Många med riktigt bra system använder därför likadana högtalare fram eller kör utan center vilket brukar fungera riktigt bra om man har symetriskt möblerat och inte har nått behov av att ha flera lyssnare som sitter i bredd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det viktigaste är att centern är matchad om man har en center för man reagerar lätt på om röster byter karaktär om de förflyttas sida till sida i bild men övriga kanaler innehåller mest ljudeffekter och dels är de ljuden inte lika naturliga som tal men övriga kanaler låter dessutom oftast mest när det händer mycket i bilden och det maskerar också ljuden.

Dessutom är det inte alltid samma serie på front och centerhögtalare innebär samma ljudkaraktär eftersom många centrar har elementen i en liggande MTM konfiguration så kan de sprida ljudet hel olika mot fronthögtalarna och det i sig kan skapa olika ljud.
Många med riktigt bra system använder därför likadana högtalare fram eller kör utan center vilket brukar fungera riktigt bra om man har symetriskt möblerat och inte har nått behov av att ha flera lyssnare som sitter i bredd.

Då bör mitt system vara ok så det står att den är klangmatchad och alla högtalare är från samma serie?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av solifer68:

Då bör mitt system vara ok så det står att den är klangmatchad och alla högtalare är från samma serie?

Ja men nej, systemet är troligen klangmatchat on axis men inte off axis, om du tittar på hur högtalarna ser ut inser du att de inte kan ha samma spridningskarraktär så det är akustiskt omöjligt att de kan låta lika oavsett vinkeln till dem. Golvana är en stående MTM medans centern är en liggande MTM design.

Centern skulle alltså behöv användas stående på högkant för att kunna få liknade spridningsmönster som golvarna.

Beroende på hur kräsen man är och källmatterialet kan man reagera på det men fysiskt/akustiskt kan högtalarna alltså inte sprida likadant så frekvensgången kommer att vara olika även om man bortser från att centern inte går lika djupt i basen.

Det är därför man har likadana högtalare (ev utan bas/djupbas i centern) eller kör utan center i system där man har en mer påkostad hifianläggning i grunden snarare än en hembioanläggning, man kan inte ändra positionen mellan mellanregister och diskant utan att påverka spridningskaraktären.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Ja, dom högtalarna jag har från Monitor XT serien är det, Frontar, Centern å Atmos högtalarna. Subbarna är en Yamaha SW 200 (8:a) å en Polk Audio XT Monitor (12:a). Det enda som inte är det i min setup, är mina Surround högtalare (Polk Audio T15, 2 vägs bokhylle/stativ).

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Jag kör Marantz NR1609
Polk S20 stativhögtalare
Polk C30 center
Yamaha små surroundhögtalare

Mkt snyggt diskret system med bra klarhet i ljudet och inget behov av baslåda. Gissar att receiver och högtalare har reviderats sedan jag köpte dem men borde finnas ungefär motsvarande modeller idag.