Få ut data från NVME M.2 via adapter

Permalänk

Få ut data från NVME M.2 via adapter

Jag har ett NVME M.2-kort som jag behöver få ut data ifrån. Köpte en USB-adapter, men jag måste tydligen initiera disken för att få tillgång till den. Men då tappar jag ju datan som jag behöver? Jag har alltså en bärbar dator, kortet satt i en annan bärbar dator och jag har ingen tillgång till någon stationär dator. Trodde att man bara skulle behöva plugga i.
Jag har sökt information och läst men inte hittat hur jag ska kunna gå tillväga. Hoppas att någon kan komma med bra råd.
Hoppas att förklaringen på problemet är förståelig.

Permalänk
Medlem

Du kan starta upp från Linux Live-ISO. Säkrare att använda då Windows kan få för sig andra saker, speciellt från en adapter.

I en Linux Live-ISO kan du dessutom köra ett grafiskt gränssnitt utan att installera.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Ok, kan du förklara hur man gör/hur du menar?

Permalänk
Medlem

Om vi tar det i små teg (jätekliv för en del)
1. Boota upp linux-disten från en USB-pinne. Anslut inte din SSD ännu.
2. Öppna ett terminalfönster, det vi skall göra är mycket enklare där för oss som skall hjälpa dig.
3. Skriv "cat /proc/partitions" och kasta ett öga på vad den säger.
4. Anslut din usb-ssd och repetera #3 - vilken enhet(er) har tillkommit? Notera dessa.
5. Om du skriver "id" så är du förmodligen inte administratör ännu. (uid=0(root) eftersträvas)
6. Skriv "su", om den frågar efter passord, prova return bara. Verifiera med "id" igen mot #5.
Vi börjar där. Status: Du vet vilken enhet din SSD/USB är och du är administratör.

Ett problem vi kan stöta på är att adapterkortet mellan USB och SSD har lite fuffens för sig. Det var vanligt på USB-SATA-adapterarna och det är förmodligen detta som gör att du inte direkt kan se innehållet. Jag vill minnas att det går att komma runt detta i Linux, någon har det säkert detaljerna i huvudet.

Permalänk

inte så att datan på den är bitlocker krypterad?

vet inte riktigt hur en bitlocker krypterad disk kommer dyka upp om den flyttas till en annan dator då jag inte använder det på daglig basis men ser det inte som omöjligt att en krypterad disk ev kan dyka upp som om dentotalt saknar data ochg partitionstabell på disken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte så att datan på den är bitlocker krypterad?

vet inte riktigt hur en bitlocker krypterad disk kommer dyka upp om den flyttas till en annan dator då jag inte använder det på daglig basis men ser det inte som omöjligt att en krypterad disk ev kan dyka upp som om dentotalt saknar data ochg partitionstabell på disken.

Finns säkert olika varianter, men på jobbdatorn så är det bara Windowspartitionen som är krypterad. UEFI partitionen+ partitionstabellen är inte krypterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chevrolet:

Ok, kan du förklara hur man gör/hur du menar?

börja med att hämta filen och "bränn" den till en USB-sticka. En ISO-fil är en avbild av en CD/DVD. Rufus är ett bra program att använda.

https://rufus.ie/sv/

Eftersom systemet startar "Live" rörs inget på dina diskar. Linux Mint Cinnamon är visuellt ganska likt Windows 7 och dom vanligaste snabbkommandon fungerar lika.

gparted och gnome-disks är programmen som lättast hanterar diskar visuellt. Knappen Print Screen och ALT + Print Screen (endast det aktiva fönstret) använder du för att ta en skärmdump som du sedan lägger upp här.

Firefox ingår vilket gör att du live kan snacka här under tiden du kör.

För att få svenskt tangentbord så kör du från menyn (super / Windows-tangenten) keyboard och väljer i tredje fliken (Layout) att lägga till svenskt tangentbord. (Knappen "+" under listan.) Välj sedan vid klockan till höger i aktivitetsfältet att ändra flaggan till svenskt tangentbord.

Nu har du ett fungerande system att utgå ifrån.

Du har som standard 4 skrivbord, du byter skrivbord med CTRL + ALT + vänster / högerpil.

Får du en förfrågan som kräver lösenord är det helt tomt, dvs bara att trycka retur.

Att köra svensk tid kan vara fördelaktigt. Välj att aktivera Europa / Stockholm.

Alla dessa inställningar kan nås från konfigurationen som är tredje ikonen på vänster sida från "start"-menyn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon