Tips om 3-pin chassifläkt med högt flöde

Permalänk
Medlem

Tips om 3-pin chassifläkt med högt flöde

Jag behöver en så kallad chassifläkt eller liknande med 3-pins kontakt. Den skall användas i en vind Simulator för simrace. Tyvärr funkar inte PWM.

Jag har Noctua 120 mm NF-S12B med ett angivet flöde på 101 cfm (cubic feet?) och är 1200 rpm.

Jag har sett att det finns 179 cfm men inte hittat att köpa.

Eller går det bygga nån 3-pin styrning och konvertera till PWM? Mina Arctic nånting PWM snurrar 3300 rpm och skulle ge tillräckligt flöde.

Help please 🙏

Visa signatur

7800X3D med tillbehör parat med 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Jag behöver en så kallad chassifläkt eller liknande med 3-pins kontakt. Den skall användas i en vind Simulator för simrace. Tyvärr funkar inte PWM.

Jag har Noctua 120 mm NF-S12B med ett angivet flöde på 101 cfm (cubic feet?) och är 1200 rpm.

Eller går det bygga nån 3-pin styrning och konvertera till PWM? Mina Arctic nånting PWM snurrar 3300 rpm och skulle ge tillräckligt flöde.

Help please 🙏

Rätta mig om jag har fel, men PWM-fläktar med 4-pin brukar väl fungera även på 3-pins kontakter? Fast då utan varvtalsregulator så klart.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Skrivet av old53:

Help please 🙏

du kan DC styra även pwm fläktar med 4 pin kontakten ända skillnaden i kontakten är det 4e stiftet som kan ta en 5V pwm signal som hackar upp 12V matningen till en fyrkantskurva mha en mosfet monterad i fläkten.

då behöver du bara ansluta +12V, gnd och ev RPM kontakten om programmet du använder för det kräver rpm feedback.

dock så låter det märkligt att programmet DC styr fläktarna brukar vara vanligare att programvaran pwmstyr fläktarna även i detta sammanhang.

men kanske styrhårdvaran pwm hackar 12V spänningen till fläkten på styrkortet direkt istället för att skicka en separat pwm signal till fläktens pwmmosfet.

vad är det du försöker styra fläktarna med för hårdvara?

sumhub (gissar jag på som mjukvara) men styrhårdvaran är?

en arduino med mjukvara för ändamålet? isf är det 4 pin du vill ha då den pwm styr fläktarna men skippar rpm feedbacken från fläktarna om det är som nedan du ska koppla fläktarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Rätta mig om jag har fel, men PWM-fläktar med 4-pin brukar väl fungera även på 3-pins kontakter? Fast då utan varvtalsregulator så klart.

Det stämmer, men elektroniken som styr windsimulatorn är tyvärr för 3-pinstyrning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Det stämmer, men elektroniken som styr windsimulatorn är tyvärr för 3-pinstyrning.

Är ju inte värre än att koppla PWM pinnen på fläkten till en fast 5V (samma som 100% PWM) och sedan styra med spänningen. 5V finns ju i datorn, annars via USB.

Annars, vilken effekt kan fläktstyrningen mata, samt vilket spänningsomfång jobbar de med?

https://www.elfa.se/en/axial-fan-dc-ball-119x119x38mm-12v-680...
har 200 CFM vid 6800 varv/minut, men kräver upp till 32W vid 12V och fungerar mellan 9-15V.
Kommer ju dock utan någon kontakt så man får sätta dit en passande själv, men har de normala 3 pinnarna, så skall vara kompatibel.

Permalänk
Skrivet av old53:

kan vi få en länk till vad du tänker använda för hårdvara och ev guide du följer?

även om det är 3 pin så ska du kunna använda 4 pin fläktarna då ända skillnaden är den 4e pinnen är för pwm styrningen men kan skippas om de inte ska pwm styras i fläkten utan direkt på 12V matningen.

Skrivet av loefet:

Är ju inte värre än att koppla PWM pinnen på fläkten till en fast 5V (samma som 100% PWM) och sedan styra med spänningen, brukar fungera så länge inte PWM styrningen i fläkten är för avancerad.

Annars, vilken effekt kan fläktstyrningen mata, samt vilket spänningsomfång jobbar de med?

har 200 CFM vid 6800 varv/minut, men kräver upp till 32W vid 12V och fungerar mellan 9-15V.
Kommer ju dock utan någon kontakt så man får sätta dit en passande själv, men har de normala 3 pinnarna, så skall vara kompatibel.

5v på pwm pinnen brukar vara 0% och du ska låta den vara oansluten för full fart därför 4pin fungerar även i 3 pin kontakterna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan DC styra även pwm fläktar med 4 pin kontakten ända skillnaden i kontakten är det 4e stiftet som kan ta en 5V pwm signal som hackar upp 12V matningen till en fyrkantskurva mha en mosfet monterad i fläkten.

https://preview.redd.it/are-all-3-pin-fans-running-at-5v-and-all-4-pin-fans-running-v0-eq5o5vbas70b1.jpeg?width=602&format=pjpg&auto=webp&s=06d61a3991e72f3b38f5ded69f5dcb36a52ab11d

då behöver du bara ansluta +12V, gnd och ev RPM kontakten om programmet du använder för det kräver rpm feedback.

dock så låter det märkligt att programmet DC styr fläktarna brukar vara vanligare att programvaran pwmstyr fläktarna även i detta sammanhang.

men kanske styrhårdvaran pwm hackar 12V spänningen till fläkten på styrkortet direkt istället för att skicka en separat pwm signal till fläktens pwmmosfet.

vad är det du försöker styra fläktarna med för hårdvara?

sumhub (gissar jag på som mjukvara) men styrhårdvaran är?

en arduino? isf är det 4 pin du vill ha då den pwm styr fläktarna men skippar rpm feedbacken från fläktarna.
https://raw.githubusercontent.com/Crypto69/Wind-Simulator-Project/master/Images/Wiring.png

Hej du har rätt i det du säger och programvaran är Simhub. Fläkt kontrollen är en Arduino kopplad till en motorstyrning för att styra vibrationsmotorer för gas och broms. Windsim output finns med på köpet och är då en "motorstyrning" för 3-pins fläkt.

På 3pin har jag tvinnat ihop 12v och den gula styrkabeln så det som skulle behövas är nån konvertering misstänker jag.

Det går att köpa separat windsimstyrning för PWM för 1500 kr kanske med horribel leveranstid.

Det var detta du frågade om hoppas jag? Tacksam för mer tips.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av old53:

Hej du har rätt i det du säger och programvaran är Simhub. Fläkt kontrollen är en Arduino kopplad till en motorstyrning för att styra vibrationsmotorer för gas och broms. Windsim output finns med på köpet och är då en "motorstyrning" för 3-pins fläkt.

På 3pin har jag tvinnat ihop 12v och den gula styrkabeln så det som skulle behövas är nån konvertering misstänker jag.

Det går att köpa separat windsimstyrning för PWM för 1500 kr kanske med horribel leveranstid.

Det var detta du frågade om hoppas jag? Tacksam för mer tips.

följer du denna guiden?

Arduino-ShakeIt-Wind-simulation

isf behöver du bara +12 och gnd pinnen oavsett 3 pin eller 4 pin kontakt

den gula är genrellt RPM feedback (tachometer, sence har lite olika namn men är samma sak) och bör inte anslutas alls om inte styrkortet behöver rpm feedback och ska isf anslutas till en feedback pinne på styrkortet ämnad för rpm signalen. behöver du inte RPM signal ska du låta den vara oansluten.

om du kopplat 12V på rpm pinnen är ev rpm mätningen rökt i fläkten men inget som bör behövas för en simpel motorstyrening som i länken ovan iaf då behövs bara +12 och gnd pinnen,

vad är det för motorstyrning? den i länken ovan (eller en clon på den) eller någon annan lättare att hjälpa man har mer info för finns otroligt många olika motorstyrkort till arduino.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

5v på pwm pinnen brukar vara 0% och du ska låta den vara oansluten för full fart därför 4pin fungerar även i 3 pin kontakterna

100% på en PWM signal brukat motsvara full spänning hela tiden, så borde fungera att mata med 5V också om det behövs.
Men det finns ju mer styrning i en PWM fläkt än bara en Mosfet, t.ex, brukar inte gå långsammare än 20-30% PWM, vissa har även "fan stop" funktion för att kunna stänga av dem med 0% PWM.
Mycket hänger på vad för styrning är implementerad i fläkten.

EDIT:

Skrivet av Noctua:

The signal is not inverted, 100% PWM duty cycle (= 5V DC) results in maximum fan speed.

Från: https://noctua.at/pub/media/wysiwyg/Noctua_PWM_specifications...
5V = 100% PWM, så matar man PWM pinnen med 5V får man garanterat full fart, och sedan inga problem att styra med DC om man vill (beroende på vad fläkten klarar av).

Permalänk
Skrivet av loefet:

100% på en PWM signal brukat motsvara full spänning hela tiden, så borde fungera att mata med 5V också om det behövs.
Men det finns ju mer styrning i en PWM fläkt än bara en Mosfet, t.ex, så brukar de inte gå långsammare än 30% PWM, sedan har ju vissa fläktar "fan stop" funktion för att kunna stänga av dem.

Så det hela hänger mycket på vad för styrning som är implementerad i dem.

njae... ja visst det finns lite mer än bara en mosfet men det mesta är för att inte gå utanför specarna för pwmstyrning på pc-fläktarna.

att de brukar sluta snurra under 20-30% handlar snarare om att du har så mycket 0V tid i fyrkantskurvan att fläkten inte längre orkar hålla sig roterande på dem lilla den får.

fan stop dock kan mycket väl vara en funktion med mer kretsar låter den vara osagd inte insatt i just den funktionen.

Skrivet av loefet:

5V = 100% PWM, så matar man PWM pinnen med 5V får man garanterat full fart, och sedan inga problem att styra med DC om man vill (beroende på vad fläkten klarar av).

ok kan kanske vara så då men tycker det är märkligt att fläktar utan pwm pinnen ansluten också går 100% på de fläktar jag har om jag bara ansluter 12 och gnd till dem och skippar både rpm och pwm kontakten helt för det går inte ihop i mitt huvud iaf.

men vi spar den diskutionen till en annan tråd. återgå till ämnet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är ju inte värre än att koppla PWM pinnen på fläkten till en fast 5V (samma som 100% PWM) och sedan styra med spänningen. 5V finns ju i datorn, annars via USB.

Styrningen är matad med 12 volt 2.5A vilket borde bli 30 watt och jag behöver två fläktar.

Jag tar en spänningsadapter för vanlig usb laddning och tar 5volt där ifrån.

Tar jag då som tidigare och tvinnar ihop röd och gul?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av old53:

Styrningen är matad med 12 volt 2.5A vilket borde bli 30 watt och jag behöver två fläktar.

Jag tar en spänningsadapter för vanlig usb laddning och tar 5volt där ifrån.

Tar jag då som tidigare och tvinnar ihop röd och gul?

du har ingen pwm pinne på en 3 pin fläkt. du har bara +12v gnd och RPM feedback (som du inte ska blanda in alls)

pwm pinnen finns bara på pwm fläktar med 4 pin kontakten

börjar bli ganska förvirrande har du 3 eller 4 pin fläktar (4 kablar från fläkten)? märke skit samma...

för känns som att du har mixat och blandat väldigt friskt på vad vi skrivit nu.

tror du behöver länka till dina delar du använder.
och gärna ett schema på hur det du har kopplat till styrningen är kopplat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men det finns ju mer styrning i en PWM fläkt än bara en Mosfet, t.ex, brukar inte gå långsammare än 20-30% PWM, vissa har även "fan stop" funktion för att kunna stänga av dem med 0% PWM.
Mycket hänger på vad för styrning är implementerad i fläkten.

EDIT:

Men fattar jag rätt att om jag matar pwm med 5v då får den i full fart och ingen annan styrning är möjlig?

Kan jag skippa pwm och styra den med 12 volt som jag gör nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Men fattar jag rätt att om jag matar pwm med 5v då får den i full fart och ingen annan styrning är möjlig?

Kan jag skippa pwm och styra den med 12 volt som jag gör nu?

Om du matar PWM ledaren med 5V så kommer PWM-styrningen i fläkten att säga att motorn skall gå med max fart. Om du sedan sänker spänningen så kommer fläkten att gå långsammare, precis som på en DC fläkt.
Däremot kan en PWM fläkt vara mer kinkig och inte starta/snurra vid lika låga spänningar som en ren DC fläkt kan.
Så Ja, du skall kunna styra med DC om du sätter PWM-signalen till hög = 5V.

Beror på hur styrningen är implementerad, hur fläkten hanterar att det inte är något anslutet på den pinnen. Många kör i maxfart och sedan styras som en DC fläkt (alltså via 12V ledaren som du säger).

Så båda sätten är möjliga att styra via DC, men att ansluta 5V till PWM ledaren kan lösa ifall den upplevs långsam/inte fungerar ifall den inte är ansluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om du matar PWM ledaren med 5V så kommer PWM-styrningen i fläkten att säga att motorn skall gå med max fart. Om du sedan sänker spänningen så kommer fläkten att gå långsammare, precis som på en DC fläkt.
Däremot kan en PWM fläkt vara mer kinkig och inte starta/snurra vid lika låga spänningar som en ren DC fläkt kan.
Så Ja, du skall kunna styra med DC om du sätter PWM-signalen till hög = 5V.

Beror på hur styrningen är implementerad, hur fläkten hanterar att det inte är något anslutet på den pinnen. Många kör i maxfart och sedan styras som en DC fläkt (alltså via 12V ledaren som du säger).

Så båda sätten är möjliga att styra via DC, men att ansluta 5V till PWM ledaren kan lösa ifall den upplevs långsam/inte fungerar ifall den inte är ansluten.

Tack så mycket, då har jag morgondagens projekt klart för mig

Visa signatur