Permalänk

Ingen signal

Hej! Jag fick precis hem en dator från komplett (dom har byggt ihop den) och när jag startar den så går den igång, problemet är att jag inte får någon bild på min skärm??? Testat med både DP och HDMI, det står bara no signal. Jag har kopplat både på moderkortet och grafikkort

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Granatäpplen: Det klassiska är att man råkar koppla in skärmen till moderkortet istället för grafikkortet. Ta en bild på hur det är kopplat på baksidan så kan vi se så det är rätt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårdvara?

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Granatäpplen: Det klassiska är att man råkar koppla in skärmen till moderkortet istället för grafikkortet. Ta en bild på hur det är kopplat på baksidan så kan vi se så det är rätt

Jag har kopplat både på moderkort & grafikkort, men det funkar fortfarande inte

Permalänk
Skrivet av kvejker:

Vad är det för hårdvara?

MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI Moderkort
ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC
AMD Ryzen 7 7700X CPU Tray

Permalänk

Prova att koppla in den i TVn om du har möjlighet, kan ju vara skärmen, annars kan det vara nästan vad som helst, det första jag tänker på är att grafikkortet inte sitter i ordentligt eller att alla kablar inte sitter i i grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du låtit den stå? Minnesträning kan ta lite tid

Permalänk
Skrivet av eisaapeittää:

Prova att koppla in den i TVn om du har möjlighet, kan ju vara skärmen, annars kan det vara nästan vad som helst, det första jag tänker på är att grafikkortet inte sitter i ordentligt eller att alla kablar inte sitter i i grafikkortet.

Hej. Jag har kopplat in skärmen till mitt xbox series x och där funkar skärmen, jag har dragit ur kablarna till grafikkortet och satt i dom igen. Funkar fortfarande inte,

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att ta ut grafikkortet och sätta i det igen. Kan det vara att det inte är helt fast tryckt eller hur jag ska förklara.

Minns förr så hade jag samma problem med en dator och då va det bara att grafikkortet inte va helt "i tryckt / fast klickat".

Hoppas det löser sig.

Mvh johan

Permalänk
Skrivet av kvejker:

Hur länge har du låtit den stå? Minnesträning kan ta lite tid

Vad menar du? 😀

Permalänk
Skrivet av jwxbox81:

Jag skulle testa att ta ut grafikkortet och sätta i det igen. Kan det vara att det inte är helt fast tryckt eller hur jag ska förklara.

Minns förr så hade jag samma problem med en dator och då va det bara att grafikkortet inte va helt "i tryckt / fast klickat".

Hoppas det löser sig.

Mvh johan

Hej, jag ska se vad komplett säger imorgon, annars ska jag testa att ta ur grafikkortet och sätta i det igen, tack för ditt tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granatäpplen:

Hej, jag ska se vad komplett säger imorgon, annars ska jag testa att ta ur grafikkortet och sätta i det igen, tack för ditt tips

Yes, kanske bäst att rådfråga dom först med tanke på garanti mm, jag vet inte alls hur dom ser på att man plockar med sakerna själv när man handlat en dator byggd av dom. Vore väldigt trist om du blir tvungen att skicka tillbaka datorn.

Håller tummarna att det löser sig under morgon dagen så du får använda burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granatäpplen:

Vad menar du? 😀

Har du koll på vad moderkortets "EZ Debug LED" visar? Beskrivning på sidan 47 i manualen. Om ditt system står och snurrar på minnesträningen (gäller Intel också) så kan det ta 5-10 minuter, men längre tider förekommer. Jag tänkte dra till med en halvtimme som extremfall, men en snabb googling visar att extremtider upp mot 45 minuter existerar!

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/186lg6j/am5_me...

Precis som vid BIOS-uppgraderingar så krävs en god portion tålamod när dagens system skall initieras. Låt den stå en timma och gör en sak i taget. Jag har varit med om grafikkort som bara vaknat via HDMI innan den hittat de andra portarna, sådana beteenden beror nog också på BIOS-kvalitet.