Hälp, windows nyckel fungerar ej

Permalänk

Hälp, windows nyckel fungerar ej

Jag har nyligen byggt ihop en ny dator och där av även fått in Windows på den, men när jag använde nyckeln som jag har köpt sedan många år tillbaka och skulle knappa in den så står det att den inte är gilltig.

Måste jag tömma den tidigare burken för att nyckeln ska funka, är den för gammal, har jag kollat på fel ställe efter nyckeln?

Vänder mig till er innan jag blåser den gamla burken i onödan

Visa signatur

:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den är fortfarande reggad på dem gamla datorn men "avinstallera den" så kan det funka, beroende på typ av nyckel och OS (?)

Permalänk
Medlem

Beroende på Windows version så är det ju möjligt att knyta nyckeln till sitt Windows konto, och där med kunna flytta nyckeln till nya datorn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CutMeDown:

Jag har nyligen byggt ihop en ny dator och där av även fått in Windows på den, men när jag använde nyckeln som jag har köpt sedan många år tillbaka och skulle knappa in den så står det att den inte är gilltig.

Måste jag tömma den tidigare burken för att nyckeln ska funka, är den för gammal, har jag kollat på fel ställe efter nyckeln?

Vänder mig till er innan jag blåser den gamla burken i onödan

Vilken windows version tillhör nyckeln?
Vilken windows version har du installerat?
Är det en OEM eller Retail nyckel?

OEM licenser kan man inte flytta till ny hårdvara, det måste vara en retail licens.
Äldre nycklar till w7,8,8.1 funkar inte att använda på w11.

Permalänk
Rekordmedlem

Och var det en nyckel som fick säljas eller en billig grånyckel från en nätbutik ?
MS stoppar ibland grånycklar som sålts utan giltiga licensavtal från att kunna aktivera win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det var en nyckel jag fick med ett datorbygge från Inet 2016, som har varit i windows 10 hela tiden.

Jag ska testa att blåsa den gamla burken så fort jag har tid och testa igen

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CutMeDown:

Det var en nyckel jag fick med ett datorbygge från Inet 2016, som har varit i windows 10 hela tiden.

Jag ska testa att blåsa den gamla burken så fort jag har tid och testa igen

Om den kom med ett bygge är det jus tor risk att det är en OEM.

Öppna en cmd prompt och skriv slmgr /dli eller slmgr /dlv och sedan enter så får du fram info om licensen.