Hej alla!
Efter mycket efterforskning som den noob jag är på tekniska grejer har jag kommit fram till att AMD Ryzen 5 7600x passar min budget ganska väl när jag nu tänker bygga en dator som klarar de flesta spelen på bra grafik.
Jag står dock och velar mellan AMD's grafikkort och har väl siktat in mig på Sapphire PULSE RX 7800 XT 16GB GAMING (5778kr) för den verkar prestera bra och är helt ok billig.
Jag är DOCK fundersam på om jag eventuellt skulle lägga en större slant på grafikkortet och exempelvis gå på Sapphire PULSE RX 7900 XT 20GB GAMING OC (8743kr) eller på ASUS Dual Radeon RX 7900 GRE OC 16GB (6790kr).
Har hört att Asus inte levererat så bra på olika komponenter på det senaste.
Mina frågor är alltså
1. Blir det en skillnad som märks om jag lägger 3000kr mer samt tillför det extra kostnader i att jag behöver bättre övriga komponenter?
2. Spelar märke någon stor roll i komponenternas fall?
Tack på förhand!
Jag hade inte köpt Asus AMD gpu utan bra anledning. Alla Aib företag har sina fel, men de stora 3 (Asus, Msi, Gigabyte, värst är MSI på sistånde) som tillverkar kort för både Nvidia och AMD designar kyllösningen för Nvidia vilket de sedan återanvänder på AMD. Vilket skapar trubbel och sämre kylning. Behöver inte vara dåligt, men allt för ofta är det. Utöver det är "asus dual" en klen kylare för ett så strömkrävande kort tycker jag, såvida fläktljud inte stör dig, 7800xt bäst val av dem.
Sapphire pulse är en bra kylare på 7900xt/7900xtx, bättre än många andra även om billigare och såklart inte lika som Sapphires Nitro+. Men för 7800xt är det ju en mindre kylare med endast 2 fläktar, och den drar inte lite ström heller. Kylaren funkar, men inte optimalt och tyst, beror såklart på hur mycket du värdesätter att det är tyst under belastning.
Endast "märke" spelar ej stor roll, utan specifika modellen. För prestanda ligger alla inom 1-3% skillnad, inget märkvärdigt alls. Mer kylning/ljud.
7900gre kan vara relevant ifall man överclockar, då dens vram normalt sätt är ganska långsamt.
Kanske överväg begagnat, 6800xt som presterar lika som 7800xt kostar c.a 4000kr.
Vill du spara pengar så kan du även köpa Ryzen 5 7600, eller ännu mer med Ryzen 5 7500f. De är som 7600x med lägre bashastighet, kanske 5% långsammare men ifall man sätter på "PBO" i bios (automatisk överclockning) eller överclockar själv presterar de i princip lika. 7500f är som 7600 fast saknar integrerad grafik, ingen skillnad så länge du använder ett grafikkort.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.