Permalänk
Medlem

Ny Router…?

Har idag en R8000 som jag undrar om det är någon idé att byta.

Jag har 3 trådanslutningar och 12 trådlösa. Det räcker att en trådbunden laddar ner ett spel från framför allt Battlenet så stannar all trafik. Har fiber 100/100 men betalar för 250/250.

Kommer en ny router lösa problemet? Den är ju ändå från 2016 så har några år på nacken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Det räcker att en trådbunden laddar ner ett spel från framför allt Har fiber 100/100 men betalar för 250/250.
Kommer en ny router lösa problemet?

Nej.
Det första du ska göra är att kolla vad som stryper till 100 Mbit, kolla länkhastigheten mellan inkommande och router och router och dator och skifta den dåliga kabeln för 100 Mbit länk tyder på att du har en skadad kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om routern har standard inställningar borde den kunna hantera detta, felsök först varför du inte får 250/250 hastighet.

Vet inte om du/någon har gjort några inställningar för att styra trafiken tex QoS för att prioritera trafik.

Permalänk
Medlem

Är 100/100 från datorn, wifi eller båda?
Ligger wifi på samma är det troligen kabel mellan inkommande och router, är det endast vid datorn så är det antingen kabel till dator eller någon inställning i router eller på nätverkskortet i datorn.

Permalänk
Medlem

Nästa steg är att prova med din routers olika QoS funktioner för att prioritera trafiken. Då gör inte en stor nedladdning att hela nätet laggar.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har fiber 100/100 men betalar för 250/250.

Vad menar du med detta? Om du menar att du bara får ut 100 Mbit av dina 250 Mbit, se ovan svar. Annars rekommenderar jag att du ställer in Battle.net och andra klienter att använda max 90% av din bandbredd, så det finns lite över till andra enheter.

Permalänk
Medlem

Nu drog jag en kabel direkt från modemet, före routern och då ligger jag på 250/250. Fel på router eller kabeln...?

Är typ 4 meter mellan modem och router och har ingen extra kabel. Är det bara köpa vilken som helst?

https://www.inet.se/produkt/6300923/deltaco-tp-kabel-cat5e-u-...

Visa signatur

Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu drog jag en kabel direkt från modemet, före routern och då ligger jag på 250/250. Fel på router eller kabeln...?

Är typ 4 meter mellan modem och router och har ingen extra kabel. Är det bara köpa vilken som helst?

https://www.inet.se/produkt/6300923/deltaco-tp-kabel-cat5e-u-...

Ja, men vill du vara säker på 1 Gbit/s så köp kabel märkt CAT 6.

(Man kan köra 1 Gbit/s på CAT5e också men prisskillnaden idag är så låg att man kan lika bra ta den nyare standarden.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har idag en R8000 som jag undrar om det är någon idé att byta.

Jag har 3 trådanslutningar och 12 trådlösa. Det räcker att en trådbunden laddar ner ett spel från framför allt Battlenet så stannar all trafik. Har fiber 100/100 men betalar för 250/250.

Kommer en ny router lösa problemet? Den är ju ändå från 2016 så har några år på nacken.

Ser ut att vara problem med den modellen och dess mjukvara. Läs recensionerna på Inet.

Kanske värt att byta ut den i så fall?

Jag har bra erfarenheter av Ubiqiti Unifi, och många andra här på forumet gillar Asus routrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dynamic QoS var boven i dramat...
Tack för snabba svar!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Dynamic QoS var boven i dramat...
Tack för snabba svar!!

Kul att det löste sig, och snyggt att du skrev tillbaka vad lösningen var (för andra som kanske har liknande problem och förhoppningsvis söker i forumet innan de postar).

Instämmer med att köpa Cat 6-kablage. Så byt ut det du har och kan.

Permalänk
Medlem

Varför ströp QoS bandbredden med över 50%?

Men wifi ligger fortfarande kvar på strax under 100.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Det var felkonfigurerat ?
Wifi beror på så mycket mer likt dina lokala förutsättningar som grannarnas aktiviteter och signalstyrkan.
Börja med att kolla länkhastigheten även för wifi och hur många angränsande nät du påverkas av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Wifi beror på så mycket mer likt dina lokala förutsättningar som grannarnas aktiviteter och signalstyrkan.
Börja med att kolla länkhastigheten även för wifi och hur många angränsande nät du påverkas av.

Bor i villa. Finns inga andra nätverk än mina. Kör jag 5ghz bandet och står 2 meter ifrån så får jag ut typ 230.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Bor i villa. Finns inga andra nätverk än mina. Kör jag 5ghz bandet och står 2 meter ifrån så får jag ut typ 230.

Men då funkar ju wifi bra om du har 250 Mbit ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I ditt fall kan du inte få högre hastighet ut på internet än 250Mbit, har du tex en egen filserver på ditt interna nät kan du komma högre, det är den svagaste länken i hela kedjan som styr hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara felkonfigurerat men det kan också vara dålig implementering av tillverkaren, alt buggar. Givet vad som stod om Netgears mjukvara till just den routern är det en lika rimlig förklaring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett annat förslag är att testa OpenWRT på din router, den mjukvaran är mycket bättre och dessutom uppdaterad. Potentiellt får du bättre stabilitet och högre hastighet på samma hårdvara.

Nackdelen är att det kan vara lite riskabelt att installera samt att det ersätter tillverkarens firmware. Läs på ordentligt innan installation och tag backup.

Netgear R8000

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

Ett annat förslag är att testa OpenWRT på din router, den mjukvaran är mycket bättre och dessutom uppdaterad. Potentiellt får du bättre stabilitet och högre hastighet på samma hårdvara.

Modellen i fråga bygger tyvärr på Broadcom, så man kommer få ingen eller mycket dålig Wi-Fi med OpenWrt, eftersom Broadcom är Open Source-fientligt. Som ren trådad router skulle det möjligen fungera.

Angående QoS så är det helt enkelt CPU-intensivt och i konsumentprodukter går det oftast inte att hårdvaruaccelerera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Modellen i fråga bygger tyvärr på Broadcom, så man kommer få ingen eller mycket dålig Wi-Fi med OpenWrt, eftersom Broadcom är Open Source-fientligt. Som ren trådad router skulle det möjligen fungera.

Angående QoS så är det helt enkelt CPU-intensivt och i konsumentprodukter går det oftast inte att hårdvaruaccelerera.

Aj då! Okej, kanske bäst att undvika det i så fall.

Visa signatur