Ny strömadapter till Samsung datorskärm?

Permalänk

Ny strömadapter till Samsung datorskärm?

Jag har haft en del problem med min Samsung 27" C27HG70 det senaste året då den gillar att stänga av sig av sig själv tills man kopplar ur den ur uttaget och kopplar in den igen ett par gånger. Häromdagen gjorde jag den proceduren som vanligt och då gick en säkring och nu vägrar skärmen sätta på sig oavsett hur jag gör, så jag misstänker att strömadaptern eller skärmen kortslöts. Så som ett sista försök innan jag kastar iväg skärmen så tänkte jag försöka skaffa en ny adapter.

Men vet inte vart jag ska kolla eller vilka som funkar? Jag var på Kjell och Company och dom hade ingen som var kraftig nog. Någon som har en aning vilken jag behöver och vart jag kan köpa? Över nätet eller butik. Tack!

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / Inno3D GeForce RTX 5080 16GB X3 Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem

Googla modellnr (a10024s_epn samsung) på adaptern så lär du hitta ersättningsprodukter. Du får dock dubbelkolla så att den matar samma Volt och minst lika många Ampere som originalet (mer Ampere går bra).

Man måste även kontrollera att det är rätt kontakt och att kontakten har samma polaritet på "höljet" och "stiftet" som originalet (alltså insida och utsida av kontakten vilket visas som en symbol på adaptern). Din bild visar plus på stiftet och minus på höljet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Skrivet av shugge:

Googla modellnr (a10024s_epn samsung) på adaptern så lär du hitta ersättningsprodukter. Du får dock dubbelkolla så att den matar samma Volt och minst lika många Ampere som originalet (mer Ampere går bra).

Man måste även kontrollera att det är rätt kontakt och att kontakten har samma polaritet på "höljet" och "stiftet" som originalet (alltså insida och utsida av kontakten vilket visas som en symbol på adaptern). Din bild visar plus på stiftet och minus på höljet.

Gud vad krångligt det ska vara. Får kolla upp detta, tackar tackar.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / Inno3D GeForce RTX 5080 16GB X3 Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Skrivet av LedsenPanda:

Gud vad krångligt det ska vara. Får kolla upp detta, tackar tackar.

vadå krångligt?

är ju samma procedur oavsett vad du ska byta nätadapter till...

ända undantaget är väl möjligen usb-c men även där cirkulerar ju många olika tillverkarspecifika specialstandarder...

du behöver en adapter med rätt plugg som kan leverera 22V och minst 4.54A

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vadå krångligt?

är ju samma procedur oavsett vad du ska byta nätadapter till...

ända undantaget är väl möjligen usb-c men även där cirkulerar ju många olika tillverkarspecifika specialstandarder...

du behöver en adapter med rätt plugg som kan leverera 22V och minst 4.54A

Jag har ingen direkt vana att byta strömadaptrar. Jag tycker det är mycket att hålla koll på för att få det rätt, att jag inte ens kunde hitta en passande adapter i diverse fysiska butiker där jag frågade efter hjälp gör mig inte mer självsäker. Dom sa tom åt mig att mäta pluggen så att det blir rätt, det låter lite galet i mina öron.

Att hitta en adapter med rätt plug som kan leverera 22V och 4.54A verkar vara en utmaning även på nätet. Samsung kanske säljer reservdelar om man hör med support?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill komma undan billigt kan du köpa typ den här:
https://www.amazon.se/Delippo-SE790C-4-S34E790C-LS34E790-LS34...

Sen är det bara att koppla på kontakten från din gamla adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av LedsenPanda:

Jag har ingen direkt vana att byta strömadaptrar. Jag tycker det är mycket att hålla koll på för att få det rätt, att jag inte ens kunde hitta en passande adapter i diverse fysiska butiker där jag frågade efter hjälp gör mig inte mer självsäker. Dom sa tom åt mig att mäta pluggen så att det blir rätt, det låter lite galet i mina öron.

Att hitta en adapter med rätt plug som kan leverera 22V och 4.54A med rätt plugg verkar vara en utmaning även på nätet. Samsung kanske säljer reservdelar om man hör med support?

Det är för att du pratar med säljare i butikerna och ej teknikkunniga människor.

Denna fungerar och är 3e part till din skärm, original gick på 600+

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Skrivet av Oliver91:

Det är för att du pratar med säljare i butikerna och ej teknikkunniga människor.

Nja, man får nog dubbelkolla ändå. Polariteten framgår inte vad jag kan se, och flera omdömen säer att kontakten inte passar med en skärm det står att den ska funka till.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nja, man får nog dubbelkolla ändå. Polariteten framgår inte vad jag kan se, och flera omdömen säer att kontakten inte passar med en skärm det står att den ska funka till.

Det var just därför jag skrev att han kunde koppla på kontakten från sin gamla adapter

Permalänk
Skrivet av anden55:

Skrivet av Oliver91:

Jag har kollat på denna men framgår inte om det är rätt plugg eller som ovanför nämnt, rätt polaritet. Enligt en del recensioner så verkar pluggen vara fel, därav är jag osäker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LedsenPanda:

Jag har kollat på denna men framgår inte om det är rätt plugg eller som ovanför nämnt, rätt polaritet. Enligt en del recensioner så verkar pluggen vara fel, därav är jag osäker.

Kontakten är enkel att fixa. Det jag menade var att du kunde köpa adaptern från Amazon, klippa av kontakten, ta reda på polariteten och sen montera på kontakten från din trasiga adapter.

Permalänk
Medlem

Korrekt artikel nummer för din adapter är: BN44-00794D
Sedan om det går att få tag i till ett bra pris kan jag inte svara på

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2