Senaste Windows 11-versionen funkar inte med USB-skanners

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Personligen så ser jag 24H2 som en av de minst problematiska feature patches de någonsin gjort.
Jobbar inom PC support och ser väldigt få problem som är direkt orsakade av denna uppdatering. Och det som väl hittas är inte i närheten av de problemen som fanns för några år sedan med exempelvis spontant bitlockerlockerlåsta datorer som behövde omformateras för att få igång igen.
Det enda som återkommer ofta är alla problem med Outlook (new) men det är egentligen inte relaterat till 24H2.

Skrivet av blunden:

Har inte heller haft några problem än så länge, och då tryckte jag in den direkt manuellt. Har visserligen varit förskonad från problem rent allmänt när det rört sig om problem som bara träffar en mindre del av användarbasen.

Samma här. Har inte heller haft problem relaterat till 24H2 vad jag kunnat se

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med W11 just nu är ju att du, vid nyinstallation, mer eller mindre är tvingad till 24H2. Du kan liksom inte välja att få ner 23H2 istället (som är hur stabil som helst) utan att behöva gå via tredjepart - som är fylld med risker istället.

Om det nu är så sjukt mycket problem med 24H2 så kanske de skulle låta en hämta hem 23H2 tills det är fixat?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det tråkiga med W11 just nu är ju att du, vid nyinstallation, mer eller mindre är tvingad till 24H2. Du kan liksom inte välja att få ner 23H2 istället (som är hur stabil som helst) utan att behöva gå via tredjepart - som är fylld med risker istället.

Om det nu är så sjukt mycket problem med 24H2 så kanske de skulle låta en hämta hem 23H2 tills det är fixat?

Frågan är hur många som får dessa problem. Man får också komma ihåg att de som har problem hörs mycket mer än de som inte har problem. Jag har 24H2 på nästan alla mina dator och de datorer som kör med 24H2 har jag inga problem med

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Frågan är hur många som får dessa problem. Man får också komma ihåg att de som har problem hörs mycket mer än de som inte har problem. Jag har 24H2 på nästan alla mina dator och de datorer som kör med 24H2 har jag inga problem med

Fast om de dessutom lägger in varningar om *varför* du inte får hämta installationen för att det skulle kunna vara problematiskt, så måste det väl ändå anses som något stort problem? Det är inte direkt så att uppdateringen är automatisk och att bara "vissa" får problem.
De som antagligen skulle fått problem är de som inte heller kan uppdatera - förutom om du nu gör en nyinstallation/tvingar in den.

Har själv erfarenhet av att 24H2 trasslat till det med en helt ny dator p.g.a. en WD SSD. Fick hålla på i timmar för att få ner en tredjeparts 23H2 installation istället - som bara fungerat.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är fler grejer som slutat fungera, intressant att det inte uppmärksammats att Mixed reality headsets slutat fungera för gott med senaste uppdateringarna från Microsoft och det finns ingen plan på att lösa det heller. Det är rätt dyra leksaker ändå, mitt Reverb G2 är en potatis nu.

Kanske inte en permanent potatis, verkar som att det finns folk som arbetar för att befria Reverb G2
https://www.uploadvr.com/monado-hand-tracking-valve-index-rev...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fast om de dessutom lägger in varningar om *varför* du inte får hämta installationen för att det skulle kunna vara problematiskt, så måste det väl ändå anses som något stort problem? Det är inte direkt så att uppdateringen är automatisk och att bara "vissa" får problem.
De som antagligen skulle fått problem är de som inte heller kan uppdatera - förutom om du nu gör en nyinstallation/tvingar in den.

Har själv erfarenhet av att 24H2 trasslat till det med en helt ny dator p.g.a. en WD SSD. Fick hålla på i timmar för att få ner en tredjeparts 23H2 installation istället - som bara fungerat.

Jag har inte fått 24H2 via Windows Update på någon dator. Jag har använt mig av uppgraderingsassistenten på alla enheter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Förra veckan så sabbade en uppdatering av Linux min tangentbordslayout.

Jävla Microsoft!

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det har funnits sådana spärrar av olika slag för alla tidigare versioner också, så det är inget nytt med 24H2. Nej, det är fortfarande försvinnande få som får problem, men när man har en sådan gigantisk kundbas så finns det givetvis tusentals som upplever även de ovanliga problemen.

Windows 10 var inte heller förskonat från denna typ av problem, men det verkar många glömma av någon anledning.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Windows 10 var inte heller förskonat från denna typ av problem, men det verkar många glömma av någon anledning.

Kanske för att det är 9,5 år sedan det släpptes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kanske för att det är 9,5 år sedan det släpptes?

Jag menar naturligtvis vid dessa typer av stora uppdateringar, vilket du förmodligen hade kunnat räkna ut själv.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vad hände med utrycket "the last version of Windows" ?

Känns tryggt att Windows 12 kommer att frälsa alla snart. En fantastisk reklamkampanj väntar som övertygar alla om att 12'an är det nya svarta, helt utan problem och uppfyller användarnas hetaste önskningar.

Å så är Gnu-vandringen i full fart igen. (Skall läsas med dubbel betydelse: Gnu som i stor flock/hjord som migrerar årligen, eller Gnu som i Linux-relaterade kommandon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag menar naturligtvis vid dessa typer av stora uppdateringar, vilket du förmodligen hade kunnat räkna ut själv.

Det har ju en hel del med att dessa större betatest inte kommer till den plattformen längre, så folk har inte lika mycket att klaga på längre

Det är väl den stora fördelen med att Windows 11 släpptes, det gjorde att livet på tian blev drägligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har ju en hel del med att dessa större betatest inte kommer till den plattformen längre, så folk har inte lika mycket att klaga på längre

Det är väl den stora fördelen med att Windows 11 släpptes, det gjorde att livet på tian blev drägligt

Jag har inte haft mer buggar i 11:an än 10:an. Faktumet är att jag haft extremt få problem i både 10:an och 11:an. Hade en hel del bluescreens under våren, men det visade sig vara hårdvarufel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte haft mer buggar i 11:an än 10:an. Faktumet är att jag haft extremt få problem i både 10:an och 11:an. Hade en hel del bluescreens under våren, men det visade sig vara hårdvarufel

Samma här. Har rullat på fint.

Skrivet av medbor:

Vill man inte ha några nya funktioner eller förbättringar så kan man köra Windows 10 ett tag till, visst. Även de uppdateringarna som kommer varje månad har ju kända buggar hyfsat ofta på Windows 10 och 11 dock, så att den förstnämnda skulle vara någon slags felfri utopi är inte sant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På tal om problem i Win11, jag har inte fått Sleep att fungera, den startar upp direkt.
Brukar sätta datorn(erna) i Sleep när jag går ut med hunden.