Permalänk
Hedersmedlem

Vill också bara tillägga att jag inte tycker man ska haka upp sig allt för mycket på att det ska gå att uppgradera. Ofta när jag uppgraderat så har det ändå slutat med att jag bytt mer eller mindre allt. Jag sitter själv nu på ett AM4-system med en 3xxx CPU som ju börjar få några år på nacken. Jag har kollat på att uppgradera CPU'n, men det är väldigt dålig återbetalning på det. Det kostar ofta mer än det smakar. Det är först när man köpt en 165Hz skärm och vill få ut varje uns ur sin fps som det börjar spela roll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vill också bara tillägga att jag inte tycker man ska haka upp sig allt för mycket på att det ska gå att uppgradera. Ofta när jag uppgraderat så har det ändå slutat med att jag bytt mer eller mindre allt. Jag sitter själv nu på ett AM4-system med en 3xxx CPU som ju börjar få några år på nacken. Jag har kollat på att uppgradera CPU'n, men det är väldigt dålig återbetalning på det. Det kostar ofta mer än det smakar. Det är först när man köpt en 165Hz skärm och vill få ut varje uns ur sin fps som det börjar spela roll.

Alla är olika och jag ser vad du menar. sitter själv på sista spurten med am4. jag har dock gått vägen att med tiden uppdaterat mitt system som initialt var 3700x med ett rtx 2070 och 16gb ram. Sitter nu med samma moderkort och psu som jag köpte 2019 men med 5900x, 6900xt och 32gig ram. Så om man resonerar som följande, att om han idag bygger en dator med t.ex b650 och en 7600 så skulle han i framtiden ifall intresset och ekonomin finner sig, kanske luska fram en t.ex 7800x3d eller någon 9000 serie processor för då bara kostnaden av processorn istället för att då igen behöva köpa sig ytligare ett moderkort, ram och vad nu mer som eventuellt skulle behövas.

Sen kanske man inte heller har intresset av att göra så med för mig är detta det mest logiska sättet att gå tillväga. Men alla är vi olika och han har fått flera bra alternativ nu där vissa har bättre "framtids försäkring" än andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bastardgaming:

Alla är olika och jag ser vad du menar. sitter själv på sista spurten med am4. jag har dock gått vägen att med tiden uppdaterat mitt system som initialt var 3700x med ett rtx 2070 och 16gb ram. Sitter nu med samma moderkort och psu som jag köpte 2019 men med 5900x, 6900xt och 32gig ram. Så om man resonerar som följande, att om han idag bygger en dator med t.ex b650 och en 7600 så skulle han i framtiden ifall intresset och ekonomin finner sig, kanske luska fram en t.ex 7800x3d eller någon 9000 serie processor för då bara kostnaden av processorn istället för att då igen behöva köpa sig ytligare ett moderkort, ram och vad nu mer som eventuellt skulle behövas.

Sen kanske man inte heller har intresset av att göra så med för mig är detta det mest logiska sättet att gå tillväga. Men alla är vi olika och han har fått flera bra alternativ nu där vissa har bättre "framtids försäkring" än andra.

Jag håller med dig om att vägen att uppgradera finns. Behöver man den så finns den. Men om man mest ska spela och man inte kör med top of the line, alternativt vill maxa fps'en sin 1080p@240Hz skärm så betyder det ganska lite.

Jag har en 3800x som jag köpte tillsammans med ett RTX 3080. Men när jag kollar på vad jag faktiskt skulle få i ökad prestanda med en 5900x så är det inte mycket. På pappret är det kanske 30% mer rå prestanda. Men det är sällan jag maxar ut processorn. Och då jag spelar på en Ultra Widescreen skärm så kommer jag inte få så många extra fps heller. Mindre än 5% skillnad med ett RTX 3090. Idag så har många program för att editera video och liknande också stöd för GPU, så din CPU spelar inte lika stor roll heller.

Ovanpå detta så kan det komma problem med att BIOS behöver uppgraderas för att stödja den nya processorn, samt att det inte är alla low end moderkort som faktiskt får stöd för alla nya processorer. Saker som vilken VRM som sitter på moderkortet kan begränsa även om man inte tror det idag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är värt att belysa detta tycker jag.

Köpte just am4/5600/32G till min dotter under bf som ska matchas med ett ärvt 2080ti.

Kändes helt fel på många sätt men var svårt att motivera 2k mer för att få am5/7600/32G utan större nytta utom att det är mer framtidssäkert.

Sen fick jag en 5700X3D i inets julkalender. Då började jag vela mer på alla val. Diffen vart närmare 1k nu. Men kom fram till att den dagen det behöver bytas så är kanske inte ens AM5 eller 6000MT/s så relevant längre. Och i 1080p/60 är det nog nära noll skillnad idag.

Konstiga tider när äldre generationerna är relevanta så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastardgaming:

<Uppladdad bildlänk>

https://www.blocket.se/annons/stockholm/asus_rtx_2070_8g_evo/...

Om begagnad gpu är ok så skulle man kunna göra såhär. (vet ingenting om säljaren så vid köp är det såklart på egen risk, la bara till detta som exempel)

Om du skulle gå för detta så är du iallafall uppe på senaste platformen av AMD och uppgraderingsmöjligheterna blir avsevärt mycket bättre. ett b650 mobo har många år kvar jämfört med ett b450, samt ddr5 istället för ddr4. 2gen nyare processor än 3500x. blir dock fortfarande runt 7K för kalaset.

Det lutar åt det här upplägget att köpa nya grejer som är lite framtidssäkrade och hitta en begagnat grafikkort som duger för stunden, stort tack för hjälpen. Är det vettigt att vänta in mellandagarna mån tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomern:

Är det vettigt att vänta in mellandagarna mån tro?

Ja, men våga även utnyttja öppet köpt. Hittar du deals nu så slå till men vänta tills mellandagarna innan du börjar bygga är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomern:

Det lutar åt det här upplägget att köpa nya grejer som är lite framtidssäkrade och hitta en begagnat grafikkort som duger för stunden, stort tack för hjälpen. Är det vettigt att vänta in mellandagarna mån tro?

Hejsan

Jag tycker du fattat rätt beslut, ropa in ett AM5 system och kör på den integrerade grafiken tills ni hittar ett begagnat eller nytt grafikkort som passar er ekonomi och kravbild. Det skulle ju också gå att titta på en Ryzen R5 8600G, en APU (processor med utökat grafikstöd) som skulle göra tiden utan dedikerad GPU betydligt mer angenäm. En Ryzen 8600G kostar ca. 2200kr, så ungefär samma som en Ryzen 7600. I ren processorprestanda är en 7600 dock snabbare och det märks tydligt (när processorerna är parade med ett grafikkort) i vissa spel som t.ex Counterstrike men mindre tydligt i andra. Vet du med dig att det inte dröjer särskilt länge innan ni skaffar ett grafikkort tycker jag att en Ryzen 7600 är rätt väg att gå, stannar bygget upp före ni skaffar en gpu så kan en 8600G vara att överväga.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomern:

Tack för all bra respons! Citerar samtliga inlägg och besvarar efter förmåga

Lite kontext för hur han spelar nu är på min bärbara dator, en Asus med i7 1,3ghz med integrerat grafikkort. Det verkar fungera för honom även om han klagar på FPS.

När jag läst igenom alla era svar så funderar jag på om det kan vara ett bra alternativ att köpa nytt allt förutom grafikkort så detta blir bra för framtiden och klicka hem ett billigt grafikkort från tradera eller här direkt från forumet? I så fall gärna tips på en bra "basdator" som det går att byta grafikkort i för honom om han börjar spela CS eller annat

När det kommer till begagnat så känns det som att folk begär helt orimliga priser? Grejer från 2018 för 5000 kr.

Jag håller koll på facebook och marketplace. Där jag bor känns det som att folk vill ha 80% av nypriset på grejerna? Svårt för mig att värdera dessa gamla grejer. Tex.
Intel i5 6500 och moderkort ASUS Z170A Gaming M3 ,EVGA Geforce GTX 980, 2x4GB Corsair Vengeance 2133Mhz, 1TB Hårddisk, 250GB SSD Samsung, 120GB SSD Intel för 3000 kr
eller
Acer Nitro N50-600 med Intel i5 8-gen och gtx 1070. Hårddisk 1,25tb och 250gb ssd för 4900:-.
eller
i7 4ghz, geforce gtx 960, 8gb ram, skärm, tangentbord, 6500kr
eller
12th Gen Intel Core i5-12400F RAM: 8GB 512GB SSD och Nvidia Geforce RTX 3060 12GB, skärm och tangentbord för 7000

Jämtland.

Nice, visste inte att Windows var så billigt. Trodde man var tvungen att köpa detta för 1500 spänn från Microsoft, tack för bra tips!

Gossebarnet får spara ihop till detta själv, precis som jag själv fick göra i min ungdom! Tyvärr har jag svårt att motivera honom till en längre sparhorisont.

Nytt tips för begagnat, tack för det.

Frisk fläkt i diskussionen! Utan att jag vet något om detta nu för tiden så "känns" det som att det borde kunna vara som du säger. När jag själv var 15 (25 år sen) så kändes det som det mesta fungerade när jag spelade Starcraft och CS. Visst så laggade det för en del som hade snåla föräldrar med de flesta hade väl vanliga datorer vad jag kan minnas..

Har ingenting i dagsläget. Ett alternativ som jag tror skulle vara bra är att köpa nytt som är "bra" och framtidssäkert för 6000 förutom grafikkortet och uppgradera det i framtiden?

För mig är inte detta en fråga om pengar. Vi har råd att handla en värsting men jag ser verkligen inte att det bör vara nödvändigt. Han har 6000 kr sparat som han gnetat ihop själv. Det är max för honom just nu.

9000 är inte aktuellt men jag förstår om det vore önskvärt.

Trevligt! Tack för tips.

Ett sent inlägg men var ändå tvungen. Men jag ser senare i tråden att du är inne på en bättre väg så det blir nog bra.

låter svaret vara kvar i alla fall.

Det fetade. jag skulle säga att vill man ha extremt blig dator vilket du ju är ute efter då får man verkligen släppa alla andra krav.

Du kommer aldrig någonsin få allt. och du skäll även väga in omständigheter du vet ju mycket väl hur covid ställer till ekonomin som påverka fortfarande, vår valuta är i bottenskrapet och numera krig här och där men även före det.

Att man "kunde" bygga" en premiumdator för tolv tretton SEK för tio år sen med det näst bästa grafikkortet hjälper föga. En dator i dag men samma tänk kostar närmare 20 lax, eller maxa precis allt så räcker inte ens den pengen till grafikkortet enbart.

Alltså det du frågare efter är rakt av omöjligt särskilt när du kommer farande med ett väldigt dåligt uttryck som framtidsäker i samma mening vilket är ett uttryck som aldrig existerat särskilt inte när nån som är väldigt okunnig nämner det. Så jag ber tvätta bort detta uttryck ut huvet för det är bara nått skit man körde i reklam för många år sen och är ren dynga.

Däremot kan man mycket enkelt säga att det är bra att kunna byta Processor någon gång och där är intel sämst för man byter kontakt på moderkortet hela tiden medans AMD gör pocessoren till samma moderkort sjukt läge.

Äldre generationen moderkort på AMD heter AM4 och den kan vara på väg ut men fansen man har precis gjort nya serier av processorer till den förvånande nog. men den kommer givetvis överges ganska snart men bra för dom som äger ett AM4 moderkort. Då kan man ju uppgradera billigt.

är du med i resonemnanget?

Alltså det bästa du gör i dag om du vill bygga nytt är helt enkelt att köpa moderkort med AM5 med någon av dom billigare Processorerna sen kan man uppgradera AM5 billigt med ny processor om fyra år. Då spar du en slant. är du investerad i AM4 ja då kommer din son inte kunna köpa ny processor i alla fall utan får hålla sig vid begagnat. Vill man det så är det ju ok det också.,

men vist man kan sätta hop ett paket för 5-6 tusen men det är omöjligt på AM5 eftersom att du måste ha allt så då måste man köra med AM4. Vist din son kan köra med AM4 och uppgradera till lite bättre processor om ett par år begagnat och som sagt nöja sig med att spela på 1080 skärm med den upplösningen ett tag till.
Men jag reagerar på när du nämner att ni har råd, jag skulle säga att det blir lite småknasigt om du det fakto har råd. Det beror också så klart på uppfostran och allt möjigt så klart som vi inte vet nått om. En stor fråga är dator i sig enda intresset eller finns där massor med intressen jag menar vad kostar det inte med övriga sporter. Kolla bara vad det kostar om nån håller på med ridning eller hockey eller rodd eller vad sjutton som helst. Där säger ja att om grabben mest sitter vid datorn då är 6000 snålt och till o med lite vagt elakt särskilt om du har råd som du nu sa att du har och som frågan är ställd.

Jag vet inte men det låter ju knepigt men det är ok att köpa äldre generationer också så klart, bara man har koll på vad innebär det man investerat i. och som jag sagt det kommer fungera mycket bra också men i den del fall så kommer man vara efter så klart.

Har man flera intressen som i mitt fall och inte gillar att det dra i väg för mycket och rent av avskyr priserna på grafikkort nuförtiden. jag säger att köpa på äldre går och det går ofta bra dessutom.
Detta är med mycket bättre processor jag haft men samma grafikkort som fungerar så bra på nya bygget att jag kommer vänta ännu längre innan jag byter ut det och du kan kolla i flera spel... Det fungerar men det är alltså 1080p skärm då alltså.
https://www.youtube.com/watch?v=cjVS8nId9oA

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Däremot kan man mycket enkelt säga att det är bra att kunna byta Processor någon gång och där är intel sämst för man byter kontakt på moderkortet hela tiden medans AMD gör pocessoren till samma moderkort sjukt läge.

Äldre generationen moderkort på AMD heter AM4 och den kan vara på väg ut men fansen man har precis gjort nya serier av processorer till den förvånande nog. men den kommer givetvis överges ganska snart men bra för dom som äger ett AM4 moderkort. Då kan man ju uppgradera billigt.

är du med i resonemnanget?

Alltså det bästa du gör i dag om du vill bygga nytt är helt enkelt att köpa moderkort med AM5 med någon av dom billigare Processorerna sen kan man uppgradera AM5 billigt med ny processor om fyra år. Då spar du en slant. är du investerad i AM4 ja då kommer din son inte kunna köpa ny processor i alla fall utan får hålla sig vid begagnat. Vill man det så är det ju ok det också.,

Förstår. Den tidigare länkade var moderkortet GIGABYTE B650M S2H Moderkort - AMD B650 - AMD AM5 socket - DDR5 RAM - Micro-ATX vilket verkar ha stöd för AM5.

Skrivet av Modellören:

men vist man kan sätta hop ett paket för 5-6 tusen men det är omöjligt på AM5 eftersom att du måste ha allt så då måste man köra med AM4. Vist din son kan köra med AM4 och uppgradera till lite bättre processor om ett par år begagnat och som sagt nöja sig med att spela på 1080 skärm med den upplösningen ett tag till.
Men jag reagerar på när du nämner att ni har råd, jag skulle säga att det blir lite småknasigt om du det fakto har råd. Det beror också så klart på uppfostran och allt möjigt så klart som vi inte vet nått om. En stor fråga är dator i sig enda intresset eller finns där massor med intressen jag menar vad kostar det inte med övriga sporter. Kolla bara vad det kostar om nån håller på med ridning eller hockey eller rodd eller vad sjutton som helst. Där säger ja att om grabben mest sitter vid datorn då är 6000 snålt och till o med lite vagt elakt särskilt om du har råd som du nu sa att du har och som frågan är ställd.

Jag vet inte men det låter ju knepigt men det är ok att köpa äldre generationer också så klart, bara man har koll på vad innebär det man investerat i. och som jag sagt det kommer fungera mycket bra också men i den del fall så kommer man vara efter så klart.

Har man flera intressen som i mitt fall och inte gillar att det dra i väg för mycket och rent av avskyr priserna på grafikkort nuförtiden. jag säger att köpa på äldre går och det går ofta bra dessutom.
Detta är med mycket bättre processor jag haft men samma grafikkort som fungerar så bra på nya bygget att jag kommer vänta ännu längre innan jag byter ut det och du kan kolla i flera spel... Det fungerar men det är alltså 1080p skärm då alltså.
https://www.youtube.com/watch?v=cjVS8nId9oA

Såg du förslaget tidigare i tråden? Där är ett ihopplock för 5801:- exklusive grafikkortet.

När jag läst på verkar det vara vettiga komponenter med moderkort med stöd för AM5, en processor med "5", en snabb SSD hårddisk med tillräckligt med utrymme. Ramminnet vet jag inget om men. Tänker att det går att få tag i något begagnat vettigt grafikkort.

När det kommer till pengarna så har han sparat själv, månadspeng, pantat burkar osv. Jag skjuter naturligtvis till en slant. Men oavsett så gissar jag på att det kommer bli oceaner av skillnad för honom ändå mot idag då han spelar på min laptop för 7000 kr, Minecraft och Roblox. Ibland fortnite på PS5. Så det är de spelen som är intressanta just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan

Jag tycker du fattat rätt beslut, ropa in ett AM5 system och kör på den integrerade grafiken tills ni hittar ett begagnat eller nytt grafikkort som passar er ekonomi och kravbild. Det skulle ju också gå att titta på en Ryzen R5 8600G, en APU (processor med utökat grafikstöd) som skulle göra tiden utan dedikerad GPU betydligt mer angenäm. En Ryzen 8600G kostar ca. 2200kr, så ungefär samma som en Ryzen 7600. I ren processorprestanda är en 7600 dock snabbare och det märks tydligt (när processorerna är parade med ett grafikkort) i vissa spel som t.ex Counterstrike men mindre tydligt i andra. Vet du med dig att det inte dröjer särskilt länge innan ni skaffar ett grafikkort tycker jag att en Ryzen 7600 är rätt väg att gå, stannar bygget upp före ni skaffar en gpu så kan en 8600G vara att överväga.

Glhf!

Det är ju en uppsjö av moderkort att välja på. Är ett gigabyte b650m s2h dugligt eller är det en nyckelkomponent som jag behöver lägga mer krut på? Jag tror hellre att vi avvaktar till vi har köpt en separat GPU utifrån det du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ja, men våga även utnyttja öppet köpt. Hittar du deals nu så slå till men vänta tills mellandagarna innan du börjar bygga är mitt råd.

Är det bara att prisjakta grejerna eller ska man köpa allt från samma ställe? Eller är det cherrypicking som gäller tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomern:

Det är ju en uppsjö av moderkort att välja på. Är ett gigabyte b650m s2h dugligt eller är det en nyckelkomponent som jag behöver lägga mer krut på? Jag tror hellre att vi avvaktar till vi har köpt en separat GPU utifrån det du skriver.

Moderkort spelar inte så stor roll för en Ryzen 7600, däremot kan ett billigt moderkort begränsa valmöjligheten vid en framtida uppgradering. VRM delen på billigare moderkort är ibland klena och klarar t.ex inte av en fullt belastad top of the line processor då vrm kan överhetta och begränsa hur snabbt en processor kan arbeta. Det här moderkortet är inte allt för dyrt och ska klara allt du kastar på det idag, hur kommande processorer är utformade är ju svårt att sia om:

https://www.webhallen.com/se/product/371764-ASRock-B650M-HDVM...

Glhf!

Permalänk
Skrivet av Boomern:

s2h är absolut inte ett "high end" men duger alldeles utmärkt i den nivån vi pratar och några steg upp. Jag har inte just "B650 s2h" på min erfarenhets lista men slängde ihop ett litet system till brorsans dam för ett litet tag sedan och använde mig då av ett "A520 s2h" och det gör precis det jag vill att den skall göra utan krångel. Gigabyte har en väldigt (i min mening) enkel bios att knappa med också.

Skrivet av Boomern:

Är det bara att prisjakta grejerna eller ska man köpa allt från samma ställe? Eller är det cherrypicking som gäller tro?

Jag är snål så jag säger prisjaga. Som jag länkade tidigare så är "komponentkoll.se" väldig smidigt för att prisjaga lite snabbt. sen kan du därifrån välja hur många olika eller vilka butiker du vill köpa ifrån. Ibland kanske inet är 10-15kr dyrar än exempelvis amazon. Då kan man väl knappa hem från inet om man ändå ska ta något annat därifrån. Cherrypicka och välj de butiker du känner dig bekväm att göra affärer med så blir det nog bra

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att beställa grejer! Någon som sett något fynd eller ska jag gå för tidigare förslag exklusive gpu?

Permalänk
Medlem

Några frågor:

-Som jag förstår det vill man ha 2x8GB minne istället för en 16GB?
-Jag tänker att det är bättre att köpa ett separat nätverkskort istället för ett integrerat för bättre mottagning?
-Mot för det föreslagna tog jag ett billigare chassi och bytte SSD-kortet till ett NV3 istället för NV2, spelar det någon roll? Kostade några kronor mer.
-Nätaggregat finns mycket att välja på även billigare grejer. Vad behöver man veta om det? Finns tex ett som heter Seasonic G12 GM semi modular 750W som kostar 699:- istället.
-Fläkt? Är detta också en sak man behöver köpa till?

https://komponentkoll.se/bygg/jqpob

Permalänk
Skrivet av Boomern:

Några frågor:

-Jag tänker att det är bättre att köpa ett separat nätverkskort istället för ett integrerat för bättre mottagning?
-Mot för det föreslagna tog jag ett billigare chassi och bytte SSD-kortet till ett NV3 istället för NV2, spelar det någon roll? Kostade några kronor mer.
-Nätaggregat finns mycket att välja på även billigare grejer. Vad behöver man veta om det? Finns tex ett som heter Seasonic G12 GM semi modular 750W som kostar 699:- istället.

<Uppladdad bildlänk>

Vad det gäller RAM så Generellt är dual channel alltså 2 stickor. Att föredra. Har dock sett tester där skillnaden varit mindre och tester då det varit mer märkbart.

Vad det gäller nätverkskort så är det klart att mottagningen på de är bättre. Men i denna budget så skit i det initialt. Skulle det vara ett behov av det så köp senare. Tror jag talar för många när jag säger att köra kabel för spel är fördelaktigt.

Svarar på 2 saker samtidigt nu. Välj ett chassi som faller i smaken, att rekomendera för att spara pengar så välj ett chassi där det iallafall ingår 2 fläktar. Finns en uppsjö av dessa. Och välj ett med bra luftintag (mesh) för både värme och ljudet. När jag plockade ihop kitet här innan jul så valde jag chassi med dessa i åtanke. "Pris, fläktar och ser det ut som det faktiskt går att flytta luft genom det"

Nätaggregat, försök skaka fram ett 80+ guld. Men i detta pris så går även brons från en rimlig tillverkare.
Min erfarenhet av seasonic har varit god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomern:

Några frågor:

<Uppladdad bildlänk>

Asrock kortet jag länkade till tidigare är lite dyrare vid 1599kr på Webhallen men samtidigt ett av få instegsmoderkort som klarar av att köra t.ex en Ryzen 7950X utan att överhetta. Jag kan tycka att det känns viktigt att ett moderkort faktiskt kan driva samtliga processorer i en generation (iaf om man planerar en uppgradering längre fram, vem vet, du kanske trillar över en billig Ryzen 9950x3d om något år) men det kanske bara är jag Vill du titta på moderkortstest så länkar jag till två Hardware Unboxed videor, det första avhandlar budget B650 moderkort generellt och den andra videon ASRock B650M-HDV/M.2 D5 specifikt, det mest intressanta är avsnitten som avhandlar vrm:

https://youtu.be/naX-DnKekCM?si=Ye1UET5qAtq59ISw

https://youtu.be/ekeTA1rds1s?si=40BP7oOHBmSUW2k-

Glhf!