Tack för all bra respons! Citerar samtliga inlägg och besvarar efter förmåga
Lite kontext för hur han spelar nu är på min bärbara dator, en Asus med i7 1,3ghz med integrerat grafikkort. Det verkar fungera för honom även om han klagar på FPS.
När jag läst igenom alla era svar så funderar jag på om det kan vara ett bra alternativ att köpa nytt allt förutom grafikkort så detta blir bra för framtiden och klicka hem ett billigt grafikkort från tradera eller här direkt från forumet? I så fall gärna tips på en bra "basdator" som det går att byta grafikkort i för honom om han börjar spela CS eller annat
När det kommer till begagnat så känns det som att folk begär helt orimliga priser? Grejer från 2018 för 5000 kr.
Jag håller koll på facebook och marketplace. Där jag bor känns det som att folk vill ha 80% av nypriset på grejerna? Svårt för mig att värdera dessa gamla grejer. Tex.
Intel i5 6500 och moderkort ASUS Z170A Gaming M3 ,EVGA Geforce GTX 980, 2x4GB Corsair Vengeance 2133Mhz, 1TB Hårddisk, 250GB SSD Samsung, 120GB SSD Intel för 3000 kr
eller
Acer Nitro N50-600 med Intel i5 8-gen och gtx 1070. Hårddisk 1,25tb och 250gb ssd för 4900:-.
eller
i7 4ghz, geforce gtx 960, 8gb ram, skärm, tangentbord, 6500kr
eller
12th Gen Intel Core i5-12400F RAM: 8GB 512GB SSD och Nvidia Geforce RTX 3060 12GB, skärm och tangentbord för 7000
Jämtland.
Nice, visste inte att Windows var så billigt. Trodde man var tvungen att köpa detta för 1500 spänn från Microsoft, tack för bra tips!
Gossebarnet får spara ihop till detta själv, precis som jag själv fick göra i min ungdom! Tyvärr har jag svårt att motivera honom till en längre sparhorisont.
Nytt tips för begagnat, tack för det.
Frisk fläkt i diskussionen! Utan att jag vet något om detta nu för tiden så "känns" det som att det borde kunna vara som du säger. När jag själv var 15 (25 år sen) så kändes det som det mesta fungerade när jag spelade Starcraft och CS. Visst så laggade det för en del som hade snåla föräldrar med de flesta hade väl vanliga datorer vad jag kan minnas..
Har ingenting i dagsläget. Ett alternativ som jag tror skulle vara bra är att köpa nytt som är "bra" och framtidssäkert för 6000 förutom grafikkortet och uppgradera det i framtiden?
För mig är inte detta en fråga om pengar. Vi har råd att handla en värsting men jag ser verkligen inte att det bör vara nödvändigt. Han har 6000 kr sparat som han gnetat ihop själv. Det är max för honom just nu.
9000 är inte aktuellt men jag förstår om det vore önskvärt.
Trevligt! Tack för tips.