Vad borde användas för att rengöra en datorskärm?

Permalänk

Vad borde användas för att rengöra en datorskärm?

Tjenare jag undrar vad man borde använda för att rengöra min datorskärm på damm/smuts, vad för rengöringsmedel/spray borde man använda, är microfiberduk det bästa eller finns det något annat som rekommenderas? Finns det någon video som kan rekommenderas?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

för damm så funkar swiffer dammvippa (bästa skiten jag någonsin har testat när det kommer till att få bort damm), sedan en fuktig ljummen mikrofiberduk som du försiktigt tar bort eventuell skit med

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Bildexpert 📺

Microfiberduk avsedd för optik eller specifikt skärmar rekommenderas. *Inte* den där luddiga saken från ICA man har för att torka damm från fönsterbrädan och liknande. Är skärmen grisig så har datorbutikerna särskilda rengöringsmedel för skärmar. Detta är en kombo som minskar risken för repor. Brukar finnas frädiga kit för detta på de vanliga datorbutikerna för en 100-200 kr.

Vatten och fukt är inte alltid en framgång då det kan lämna spår efter sig beroende på kvaliteten i vattentäkt och ledningar. Behöver man gå loss på något som kräver vatten för att göras rent, pröva destillerat vatten.

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250m... skulle detta kitet vara något att ha eller vad tros?

Permalänk
Skrivet av sumsaR1234:

https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250m... skulle detta kitet vara något att ha eller vad tros?

Jag har det och det fungerar alldeles suveränt, använder till TV, datorskärm samt rutorna på chassit

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Bildexpert 📺

@sumsaR1234: Precis den typ av färdiga kit jag syftar på. Ser ut som vilket standardiserat kit som helst och du kan nog köpa samma kit med annat tryck på flaskan på många andra ställen. Folk verkar inte missnöjda i alla fall med tanke på mängden användarrecensioner.

Permalänk

Jag kör på den, Tack så mycket för hjälpen! @Laxpudding @Fraggle1988 @Selmalagerlöf

Permalänk
Medlem

Jag har alltid bara använt en mycket lätt fuktad (inget som rinner utan bara precis så det är fuktigt) bit hushållspapper (eller i nödfall toapapper) och det funkar fint. Det mesta är nog skvätt från mat eller hostningar, plus lite damm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har alltid bara använt en mycket lätt fuktad (inget som rinner utan bara precis så det är fuktigt) bit hushållspapper (eller i nödfall toapapper) och det funkar fint. Det mesta är nog skvätt från mat eller hostningar, plus lite damm.

Man bör inte använda papper då det kan repa skärmen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Man bör inte använda papper då det kan repa skärmen.

Har aldrig hänt mig genom flera årtionden och dussintals skärmar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bästa sättet:

Mikrofiberduk (ren och mjuk, samma typ man använder för glasögon). Den repar inte och lämnar inga ludd-rester.

Destillerat vatten (vanligt kranvatten kan lämna kalkfläckar).

Vid behov kan du blanda destillerat vatten + lite isopropylalkohol (70%) i en sprayflaska (ca 70% vatten, 30% alkohol).
→ Spraya aldrig direkt på skärmen, utan på duken och torka försiktigt.

Gör så här:

Stäng av skärmen och låt den svalna.

Torka lätt med torr mikrofiberduk först för att ta bort damm.

Vid fläckar: fukta duken lätt med destillerat vatten eller blandningen ovan.

Torka med mjuka cirkelrörelser, utan hårt tryck.

Undvik:

Fönsterputs, rengöringsmedel med ammoniak eller starka lösningsmedel.

Papper, hushålls- eller servetter → repar och kan lämna fibrer.

För mycket vätska – risk för att det rinner in i kanterna.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cyklonen:

Har aldrig hänt mig genom flera årtionden och dussintals skärmar.

Men det har hänt andra och med deras enda skärm under alla de åren jag svarat på frågan. Kvaliteten på papper varierar liksom hur grisiga andras skärmar är och med vad, samt hur varsamma de är. Så kan fungera för en del användare. Mikrofiberduk + rengöring verkar vara det säkraste kortet, utöver att då inte grisa ned skärmarna för mycket från början. Inte alla som har kontroll över den sista biten med barn och partners med flitiga fingrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Men det har hänt andra och med deras enda skärm under alla de åren jag svarat på frågan. Kvaliteten på papper varierar liksom hur grisiga andras skärmar är och med vad, samt hur varsamma de är. Så kan fungera för en del användare. Mikrofiberduk + rengöring verkar vara det säkraste kortet, utöver att då inte grisa ned skärmarna för mycket från början. Inte alla som har kontroll över den sista biten med barn och partners med flitiga fingrar.

Helt rätt. Papper "späds" ut med krita för att sänka kostnaden och är ett bra mycket hårdare material än en skärm så att rengöra med papper är lite som att dammsuga datorn. Funkar ibland, kaputt elektronik ibland.

Permalänk
Medlem

Torkar av allt med Libero wet wipes utom skärm"ytan" där använder jag en microfiberduk.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |