Byta till AiO eller lägga till fläktar?

Permalänk
Medlem

Byta till AiO eller lägga till fläktar?

Hej,

jag har en Ryzen 5 7600 som jag kyler med en Peerless Assassin 120 SE. Till det har jag ett Radeon 7800XT. När jag spelar så är belastningen på GPU:n 100% och på processorn är den 40-50%. Temperaturen på processorn ligger på runt 67 grader, GPU:n på 76 grader och något som heter TEMP GPU-MINNE 1 på 85 grader.

Allt detta sitter i ett relativt litet chassi: https://www.inet.se/produkt/6902527/phanteks-eclipse-p300-tem...

Processorkylaren bygger ut väldigt mycket och grafikkortet är stort det med så jag tänker att det antagligen inte är det bästa luftflödet i chassit.

Jag tänkte att luftflödet nog hade förbättrats en del om jag bytte ut processorkylaren till en AiO-kylare. Som jag förstår lite genomgångar jag läst/tittat på så är det marginell skillnad i kylförmåga mellan AiO-kylarna jag tittar på och min nuvarande processorkylare. Men så slog mig tanken att det hade kanske blivit bättre av att sätta två fläktar i fronten som blåser inåt.

Någon tanke på om vad som är mest fördelaktigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av db1:

[..] Men så slog mig tanken att det hade kanske blivit bättre av att sätta två fläktar i fronten som blåser inåt. [..]

Missförstår jag dig helt nu, eller har du alltså inga chassifläktar i fronten? Bara utblås upp och bak?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Hej,

jag har en Ryzen 5 7600 som jag kyler med en Peerless Assassin 120 SE. Till det har jag ett Radeon 7800XT. När jag spelar så är belastningen på GPU:n 100% och på processorn är den 40-50%. Temperaturen på processorn ligger på runt 67 grader, GPU:n på 76 grader och något som heter TEMP GPU-MINNE 1 på 85 grader.

Allt detta sitter i ett relativt litet chassi: https://www.inet.se/produkt/6902527/phanteks-eclipse-p300-tem...

Processorkylaren bygger ut väldigt mycket och grafikkortet är stort det med så jag tänker att det antagligen inte är det bästa luftflödet i chassit.

Jag tänkte att luftflödet nog hade förbättrats en del om jag bytte ut processorkylaren till en AiO-kylare. Som jag förstår lite genomgångar jag läst/tittat på så är det marginell skillnad i kylförmåga mellan AiO-kylarna jag tittar på och min nuvarande processorkylare. Men så slog mig tanken att det hade kanske blivit bättre av att sätta två fläktar i fronten som blåser inåt.

Någon tanke på om vad som är mest fördelaktigt?

Hejsan!

Två fläktar i fronten bör ju göra skillnad, dessvärre är chassit dåligt ventilerat så förvänta dig inga underverk men absolut skillnad.

Glhf!

Permalänk
Hedersmedlem

Processortemperaturen är ju bra. Grafikkortet är en aning varmt, men inte så att du måste göra något åt saken.

Hur har du fläktarna i chassit nu? Det är ju ett väldigt standard-chassi, så jag tror inte att processorkylaren hindrar luftflöde så att GPU blir varmare. Vanligast är väl 2 fläktar fram och nån ut i bak. Har du ingen alls i fram, eller en, så tjänar du nog lite på att ändra på det.

Du skulle också kunna kolla vad moderkortssensorn visar för temperatur, när datorn varit i vila länge samt när du spelat minst 15-20 minuter. Den brukar vara en OK indikator på temperaturen inne i chassit.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Missförstår jag dig helt nu, eller har du alltså inga chassifläktar i fronten? Bara utblås upp och bak?

Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan!

Två fläktar i fronten bör ju göra skillnad, dessvärre är chassit dåligt ventilerat så förvänta dig inga underverk men absolut skillnad.

Glhf!

Skrivet av Thomas:

Processortemperaturen är ju bra. Grafikkortet är en aning varmt, men inte så att du måste göra något åt saken.

Hur har du fläktarna i chassit nu? Det är ju ett väldigt standard-chassi, så jag tror inte att processorkylaren hindrar luftflöde så att GPU blir varmare. Vanligast är väl 2 fläktar fram och nån ut i bak. Har du ingen alls i fram, eller en, så tjänar du nog lite på att ändra på det.

Du skulle också kunna kolla vad moderkortssensorn visar för temperatur, när datorn varit i vila länge samt när du spelat minst 15-20 minuter. Den brukar vara en OK indikator på temperaturen inne i chassit.

Hej och tack för era svar!

Idag så har jag inga fläktar i fronten. CPU-fläkt 1 blåser från framsidan och mot baksidan, CPU-fläkt 2, likadant fast på andra sidan flänsen och så har jag en fläkt bak i chassit för att få luften helt ur. Så den enda chassifläkten jag har i dagsläget är den på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Idag så har jag inga fläktar i fronten. CPU-fläkt 1 blåser från framsidan och mot baksidan, CPU-fläkt 2, likadant fast på andra sidan flänsen och så har jag en fläkt bak i chassit för att få luften helt ur. Så den enda chassifläkten jag har i dagsläget är den på baksidan.

Montera något I fram så kanske du kan få ned temps. Så slipper du få in självdrags damm 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag tror att ett nytt välventilerat chassi skulle ge bäst "prestanda"-ökning i form av lägre temperaturer på cpu och gpu, det borde också vara billigare än att köpa en aio :D. Du har ju redan en väldigt bra kylare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av db1:

Hoppsan, då skulle jag absolut börja där med att lägga till fläktar dels intag i fronten och eventuellt en till utblås i toppen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna är ju ganska bra så att säga något utan att testa blir ju svårt men principen är ju alltid att varm luft skall ut ur lådan så fort som möjligt. Om du bara har en utgående fläkt så kör du med undertryck i burken vilket betyder att det sipprar in sval luft på många ställen där den kanske inte gör så stor nytta, men dina PCIe slots är ventilerade, så sval luft har nära till ditt grafikkort, vilket förmodligen är positivt.

Genom att sätta 1-2x 140mm fläktar som inblås så får du ett bättre övertryck som transporterar bort varmluft genom alla småhål i chassit, inklusive utblåset i toppen. Skillnaden för ditt grafikkort blir kanske inte så stor om samma mängd sval luft kommer framifrån.

Du kan också komplicera testandet genom att göra en kåpa efter processorkylaren så att dess luft leds direkt ut lådan och inte riskerar att göra ett extravarv som späder ut svalare luft inne i lådan, men då bör du se till att den utgående fläkten transporterar lika mycket luft som CPU-kylarflkäkten. Annars är risken är att fläkten bromsar varandras varvtal vilket då leder till att det totala flödet går ner.

Med en extra 140mm som frontfläkt så kan du med en tändsticka se hur luftflödet är vid dina PCIe-portar, om luften går ut eller in. (Se bara till att ha koll på brandsläckaren eller en fuktig handduk.)

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, då testar jag med två fläktar i fronten till att börja med