Ingen ”Extreme”-krets i Apples M4-generation heller

Permalänk
Melding Plague

Ingen ”Extreme”-krets i Apples M4-generation heller

Mac Pro ser ut att återigen bli utan något annat än PCI-Express som säljargument.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det kommer väl en M5 generation snart som har fler och bättre NPU för Ai. Det känns vettigare att satsa på den.

Om man spolar tillbaka tiden för 10år sedan så fick utvecklare ha flera datorer för att sprida lasten på, dessa 4 cores räckte åt bara åt de som körde mindre eller konsument laster lokalt. Idag så skulle man tro att behovet av datakraft lokalt har skenat iväg ännu mer, men det som har hänt är att allt fler gör allt mer i molnet.
Av hur många anledningar som helst gör de flesta idag inte så mycket lokalt. Att man för 10år sedan inte körde så mycket i molnet var att det var svindyrt. Vissa leverantörer kunde typ ta 1000kr/månaden extra för en kärna extra, detsamma med 1GB extra ram. -Hade leverantörerna fått kunder, så kunde de ta ockerpriser pga beroendeställning.

Så 64 core på CPU utan vettig hypervisor och allt kring detta så ser jag behovet som otroligt nitchat av en 64 core mac . Satsa istället på M5, som får bättre IPC, fler NPU osv.

*edit*
Det tråkiga med detta är att allt fler som jobbar inom IT "inte bryr sig" om vad de har för jobbdator. Jo, de vet att den är svart eller grå, vet också kanske fabrikat som Lenovo eller en Apple. Så mycket mer vet de inte, de bryr sig ej. Det är tragisk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det tråkiga med detta är att allt fler som jobbar inom IT "inte bryr sig" om vad de har för jobbdator. Jo, det vet att den kanske är svart, kanske det är en Lenovo eller en Apple. Så mycket mer vet de inte, de bryr sig ej. Det är tragisk...

Varför ska de behöva bry sig? Det är anställda för att utgöra ett jobb, och de har datorer som de utför det med. Det är bara neckbeards som vi här som bryr sig om detaljerna i specifikationerna.

Många av "wow-faktorerna" som tillkommer från en generation till den andra är totalt irrelevant för det allra flesta. Den enda revolutionen som egentligen står ut från mängden när det gäller Mac var bytet från x86 till ARM.

Jag har den allra första generationen av M1 Macbook Pro från 2020 med 16 GB i RAM. Jag ser inget behov av att byta upp mig det närmsta åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Varför ska de behöva bry sig? Det är anställda för att utgöra ett jobb, och de har datorer som de utför det med. Det är bara neckbeards som vi här som bryr sig om detaljerna i specifikationerna.

Många av "wow-faktorerna" som tillkommer från en generation till den andra är totalt irrelevant för det allra flesta. Den enda revolutionen som egentligen står ut från mängden när det gäller Mac var bytet från x86 till ARM.

Jag har den allra första generationen av M1 Macbook Pro från 2020 med 16 GB i RAM. Jag ser inget behov av att byta upp mig det närmsta åren.

Ligger mycket sanning i detta, jag ser hellre att våra utvecklare bryr sig om att producera bra kod än att sitta och ojja sig över antalet kärnor hit och mängden ramminne dit. Allt jag behöver veta är om datorn är snabb nog för att dom inte ska behöva sitta och vänta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Jag hade gärna bytt ut min trötta och nära jämngamla Thinkpad T14 Gen 1 mot en MacBook Pro M1. Även en Air M1 hade varit ett enormt lyft mot den trötta i5-10310U-kretsen som jobbdatorn har. Tur att vi har VDI:er att jobba mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Ligger mycket sanning i detta, jag ser hellre att våra utvecklare bryr sig om att producera bra kod än att sitta och ojja sig över antalet kärnor hit och mängden ramminne dit. Allt jag behöver veta är om datorn är snabb nog för att dom inte ska behöva sitta och vänta på den.

Jag misstänker iofs att det finns en påtaglig risk att det istället går hand i hand att man inte bryr sig om detaljerna vad gäller varken det ena eller det andra, med ungefär samma resonemang, snarare än att man fokuserat på att bry sig ännu mer om vissa detaljer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Det kommer väl en M5 generation snart som har fler och bättre NPU för Ai. Det känns vettigare att satsa på den.

Råkar du vara kvar på macOS som någon som behöver ordentligt med GPU-kraft så är ju detta tråkiga nyheter. Men överlag är jag rädd att Mac Pro är en nischprodukt som enbart lever för att Apple lovade att uppdatera den när de gjorde bort sig i slutet av 10-talet. Det är väl i princip bara ljud och diskplats den kan göra bättre än Mac Studio idag, och med snabbare Thunderboltstandarder är det väl frågan hur många studios som behöver PCIe för ljudkorten längre.

*edit*
Det tråkiga med detta är att allt fler som jobbar inom IT "inte bryr sig" om vad de har för jobbdator. Jo, de vet att den är svart eller grå, vet också kanske fabrikat som Lenovo eller en Apple. Så mycket mer vet de inte, de bryr sig ej. Det är tragisk...

Det är väl ändå rätt coolt att laptops idag är så galet snabba att man har lyxen att inte bry sig om sånt så länge man inte favoriserar ett OS över ett annat eller har smala behov som stöd för legacyportar av olika slag. De flesta - även inom IT - har sällan brytt sig om mer än de måste; det är bara att fram tills för inte så länge sen ingick datormodell i saker man måste specificera för att veta att man får något vettigt.

Permalänk
Medlem

64 M4-kärnor räcker nog bra det med i och för sig. Det lär ju slå allt vad Threadripper och liknande har att erbjuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag misstänker iofs att det finns en påtaglig risk att det istället går hand i hand att man inte bryr sig om detaljerna vad gäller varken det ena eller det andra, med ungefär samma resonemang, snarare än att man fokuserat på att bry sig ännu mer om vissa detaljer.

Det är nog olika i olika organisationer och för olika personer. Många är helt ointresserade av hur en dator funkar, även fast dom är utvecklare. Man köper en macbook och är nöjd, blir den slö så köper man en ny. Det enda man kan åstadkomma genom att öppna upp den är att bli av med garantin så det finns ingen anledning till att ens försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Det är nog olika i olika organisationer och för olika personer. Många är helt ointresserade av hur en dator funkar, även fast dom är utvecklare. Man köper en macbook och är nöjd, blir den slö så köper man en ny. Det enda man kan åstadkomma genom att öppna upp den är att bli av med garantin så det finns ingen anledning till att ens försöka.

Absolut, det finns massor av folk som gör ett jättebra jobb utan att bry sig om hårdvaran och bara man på ett eller annat sätt får tillräckligt bra hårdvara så går det ju att göra jobbet.

Det jag ville poängtera är väl främst att jag inte tror på detta som någon påtaglig indikation att "om man inte bryr sig om vad man använder för hårdvara, då bryr man sig säkert mer än snittet om kodkvalitet", utan har snarare då en gnagande misstanke att om det finns en sådan korrelation så går den nog åt andra hållet; de "galningarna" som bryr sig lite "för mycket" om vissa tekniska detaljer kommer i högre grad även bry sig om andra tekniska detaljer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Apple-produkter handlar mer om image och social posering än att få något prisvärt.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Absolut, det finns massor av folk som gör ett jättebra jobb utan att bry sig om hårdvaran och bara man på ett eller annat sätt får tillräckligt bra hårdvara så går det ju att göra jobbet.

Det jag ville poängtera är väl främst att jag inte tror på detta som någon påtaglig indikation att "om man inte bryr sig om vad man använder för hårdvara, då bryr man sig säkert mer än snittet om kodkvalitet", utan har snarare då en gnagande misstanke att om det finns en sådan korrelation så går den nog åt andra hållet; de "galningarna" som bryr sig lite "för mycket" om vissa tekniska detaljer kommer i högre grad även bry sig om andra tekniska detaljer.

Taxiförare som bryr sig mindre om vad de kör för bil lägger istället uppmärksamheten på trafiken?
*Jag är ironisk, liknelsen haltar på flera plan*

Nej, mindre bryr sig om vad de har för dator lokalt och många av dessa är superduktiga på det de gör.
Varför jag anser detta är tragisk är flera orsaker. Självisk en sådan simpelsak som att antalet datanördar minskas, utbudet av hårdvara för oss blir sämre när mindre köper.
Men praktisk så kan det ibland brista på lite väl enkla saker och de kan slösa dyr supporthjälp på sådan som man själv hade löst snabbare. Denna slösande på supporthjälp hamnar ofta i en annan utgiftpost så projektmässigt kan det ändå se ut att det går bra för dem.

Permalänk
Medlem

Många behöver inte PCIe-platser eller mer prestanda än vad vanlig M4 ger, men för min del tycker jag det hade varit fint om Apple kunde lägga till stöd för eGPU igen, speciellt nu när Thunderbolt 5 på nya Mac mini ger 120 Gbps. Fast jag förstår också varför de inte prioriterar det eftersom de tjänar mer pengar på att folk köper deras dyrare CPUer för att få bättre iGPU-prestanda.

Blandade ihop TB4 och TB5. TB4 ger 40 Gbps. TB5 ger 120 Gbps.
Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Många behöver inte PCIe-platser eller mer prestanda än vad vanlig M4 ger, men för min del tycker jag det hade varit fint om Apple kunde lägga till stöd för eGPU igen, speciellt nu när Thunderbolt 4 på nya Mac mini ger 120 Gbps. Fast jag förstår också varför de inte prioriterar det eftersom de tjänar mer pengar på att folk köper deras dyrare CPUer för att få bättre iGPU-prestanda.

Thunderbolt 4 ger inte 120 Gbps. Du tänker på Thunderbolt 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Apple-produkter handlar mer om image och social posering än att få något prisvärt.

Apple har ju nu den billigaste datorn med den snabbaste desktop-CPUn sett till enkeltrådat, instegsmodellen på Mac Mini. Så eh. Det är väl efter vad man behöver.

Permalänk
Medlem

Jag är självklart väldigt "bias" men jag tycker verkligen Apple har gått fel riktning (är inte aktieägare heh..) Tycker det är sjukt synd att de inte lägger mer resources på Mac Pro. Deras absoluta flagskepp. Produkten som alla inom mediasvägen väntade på med spänning (fram till 2013).

Jag började jobba på en dual G3(?), som blev en G4 som blev en G5 (tror alla hade dubbel prollar) Sen kom första Mac Pro'n och bas modellen va så billig att jag beställde 3st. Sjukt trevligt maskin...Fram till 2012 (?) 2013 som fumla dom nått enormt men det va väl basen för tänket att "ingenting ska kunna bytas framöver". Jag hade pengarna redo på kontot för den maskinen men så visade dom 2013 modellen och då tappa jag all respect för Apple. De bytte Shake mot Motion, de bytte Xserve mot Mac mini, Raiden är nått som inte blivit utbytt. Final cut 7 mot Final Cut X (köpte dag 1 och krävde tillbaka pengarna efter 1 vecka) pilen pekar neråt..

Med det sagt...

Ny mac mini är LÖJLIGT trevlig, Studio likaså men att de inte uppgraderar Mac Pro'n är fortfarade väldigt trist. Trots att jag aldrig kommer gå tillbaka till en Mac Pro pga CUDA så har jag alltid sett fram emot att apple krossar Windows-världen men en ny HALO produkt. Hade varit häftigt att se en dual ULTRA M4:a (av rent hårdvaruintresse)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Jag tycker inte att det är rimliga priser på Apples produkter det ingår inte ens laddare.

Permalänk
Skrivet av 925a:

Jag är självklart väldigt "bias" men jag tycker verkligen Apple har gått fel riktning (är inte aktieägare heh..) Tycker det är sjukt synd att de inte lägger mer resources på Mac Pro. Deras absoluta flagskepp. Produkten som alla inom mediasvägen väntade på med spänning (fram till 2013).

Jag började jobba på en dual G3(?), som blev en G4 som blev en G5 (tror alla hade dubbel prollar) Sen kom första Mac Pro'n och bas modellen va så billig att jag beställde 3st. Sjukt trevligt maskin...Fram till 2012 (?) 2013 som fumla dom nått enormt men det va väl basen för tänket att "ingenting ska kunna bytas framöver". Jag hade pengarna redo på kontot för den maskinen men så visade dom 2013 modellen och då tappa jag all respect för Apple. De bytte Shake mot Motion, de bytte Xserve mot Mac mini, Raiden är nått som inte blivit utbytt. Final cut 7 mot Final Cut X (köpte dag 1 och krävde tillbaka pengarna efter 1 vecka) pilen pekar neråt..

Med det sagt...

Ny mac mini är LÖJLIGT trevlig, Studio likaså men att de inte uppgraderar Mac Pro'n är fortfarade väldigt trist. Trots att jag aldrig kommer gå tillbaka till en Mac Pro pga CUDA så har jag alltid sett fram emot att apple krossar Windows-världen men en ny HALO produkt. Hade varit häftigt att se en dual ULTRA M4:a (av rent hårdvaruintresse)

Till ett pris mer än din lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Jag tycker inte att det är rimliga priser på Apples produkter det ingår inte ens laddare.

T ex Samsung skickar väl inte heller med laddare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Det var det d*mmaste jag hört.

Ingen tillverkare kan erbjuda lika mycket dator som basvarianten av Mac Mini M4 för det priset.

Och då har jag inte räknat med vinsten i att du inte får botnet-OS:et Windows som operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

T ex Samsung skickar väl inte heller med laddare?

Som jag förstår det får tillverkarna inte ens inkludera laddare längre enligt EU-lag. Utan den ska säljas separat så man kan välja inte få en ny laddare om man redan har en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Misstänker att du är väldigt ung (absolut inget illa menat) - 2004 så köpte jag 1TB raid för 500k. Du måste förstå att väldigt många ser datorer som en källa till inkomst, inte nöje + vi pratar inte om en leksak nu (iphone). O när det kommer till laddare så tycker jag det är bra från en miljösynpunkt... Jag har säkert 10 olika laddare... Men jag har inte 10 telefoner.

En reklamfilm åt en kund på 30 sekunder kunde generera 10 maskiner i profit när det begav sig. Kunderna betalade miljoner för att ha en 30 sekunders spot på tv under bra tider. Allt är relativt. Dagens social media samhälle har ju pressat priserna men tid är ju pengar som alla vet. Kan man producera nått snabbare så har man hållit kostanderna nere vilket i sin tur betyder att man har mer vinst.

Datorn jag sitter på nu har kostat mig 140k totalt (med kringutrustning). Windows datorn jag hade innan kostade mig 50 totalt. Jag kan rendera och exportera ut grejjer långt snabbare med nya dator, utan problem 3ggr snabbare. Again, tid är pengar.

Jag har en bra lön, borde ha en lön som är bättre... men jag är korkad, har absolut ingen vinnarskalle och är arbetsnarkoman för att jag tycker om det jag gör. Hobby och Jobb är samma sak för mig.

Mac Pro är inte för dig helt enkelt. Maskinen skulle vara kass att spela på, överklocka och pillra med... Men från ett teknikperspektiv så är ju nya M4 TYP det häftigaste som finns just nu...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Haha, den gamla döda hästen. Ska vi inte sluta slå på den?
Visst finns det undantag, men tror inte jag känner någon som kör Mac vare sig privat eller i arbetet som har en av de anledningarna.

Skrivet av GamingAxe:

Tror inte priset är ett jätteproblem om du har nytta av en sådan produkt. Framförallt om man slår ut kostnaden under alla de år som den används. Men visst, det känns knäppt att Mac Pro numera börjar på 98 996 kr när Mac Pro-modellen jag har från 2010 kostade cirka 35 000 kr vilket inte ens blir hälften av en ny Mac Pro i dag, med inflation inräknat. Nä, jag vet inte hur Apple resonerar angående den produkten, men kan inte tänka mig att de säljer särskilt många av den.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av Eckelhesten:

Ingen tillverkare kan erbjuda lika mycket dator som basvarianten av Mac Mini M4 för det priset.

Och då har jag inte räknat med vinsten i att du inte får botnet-OS:et Windows som operativsystem.

Ett stort problem med Apple har varit följande.
De har haft basmodeller inom laptops, telefoner, surfplattor osv. Dessa basmodeller har sett till specifikation ut att faktisk inte vara så dyra. Har man dessa som kravspecifikation och säger att allt som är sämre är värdelöst, allt som är bättre är totalt meningslöst, så kan ingen hitta en produkt som är mer prisvärd.

Om man istället kollar på en "vettig modell" mer än det allra enklaste så kommer priserna skena iväg utan bara h-lvete. Jag själv har beställt basmodellen av Mac mini M4 när det var rea. Jag ska endast utvärdera den och ej jobba på den och då räcker det. Skulle jag ha en macmini som hade 24GB och 1TB lagring så vops får jag betala ca 2.5 gånger så mycket för den som min macmini M4. Och vi pratar om specifikation som inte imponerar på en 10år gammal jobblaptop.

Jag tycker denna prisökning är sjuk. Man man anklaga mig för slösa pengar att köpa en mac mini m4 endast för testning, men hade jag gått upp till vettig specifikation så skulle jag som sagt behöva lägga ut 2.5 gånger pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Möjligen med Mac mini M4 så börjar basvarianten bli prisvärd, men glöm inte detaljerna. Tidigare var det usla 8GB RAM. Nu är det 16 GB. Men man stannar kvar på usla 256GB lagring. Var bara AI-hypen som gjorde att Apple börjat behandla sina kunder annat än loskor på marken.

Sedan finns det andra aspekter av prisvärdhet. Du pratar om en vinst att inte få med Windows. Men en Mac är totalt nedlåst (även om Asahi Linux är under utveckling). Apple kontrollerar i princip exakta livslängden på hårdvaran och mjukvaran, och vad du får göra. Sådant kan också vara en nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Men en Mac är totalt nedlåst (även om Asahi Linux är under utveckling).

Har du använt en Mac någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Men en Mac är totalt nedlåst (även om Asahi Linux är under utveckling). Apple kontrollerar i princip exakta livslängden på hårdvaran och mjukvaran, och vad du får göra. Sådant kan också vara en nackdel.

Dock finns Asahi Linux i dagsläget till M1/M2 där det rullar på utmärkt. Linux-kärnan har även numera direktstöd för ARM64, så det är bara en tidsfråga till att M3/M4 får fullt stöd.

Har för övrigt ett gäng med MacBook, MacBook Pro, Mac Mini samt iMac från 2009 och framåt här. Alla fungerar utmärkt än idag.

Du kanske har missat OpenCore Legacy Patcher, eller så upprepar du bara vad du läst på nätet?

De ggr Apple faktiskt övergett någon produkt, så har det ofta varit vid större arkitekturella vägskäl. 680x0 -> PowerPC -> x86 -> x86_64 -> ARM64. Detsamma på grafiksidan där exempelvis hoppet från OpenGL till Metal satt sina spår.

Ser faktiskt idag ingen anledning till att Apple skulle överge ARM64 de närmsta 10 åren.

Övriga hopp är orsakade av Motorola, IBM och Intel då deras kretsar varit skit rent ut sagt.

Permalänk
Datavetare

Lite svårt att fatta hur Apples ens skulle kunna ha byggt en "M4 Extreme" givet att kretsarna man så här långt använt för "Max" versionen har ju bara en länk (som i M2 Ultra i.o.f.s. var världens snabbaste interconnect), vilket gör att man max kan sätta ihop två Max-kretsar till en "Ultra-krets".

Finns självklart flera möjligheter här, men känns rätt spekulativt när (vad jag vet) Apple aldrig ens nämnt någon "Extreme" krets.

M4 Ultra känns ändå rätt spännande. Givet hur GPU-delen i M4 Max presterar är det fullt realistiskt att M4 Ultra GPUn kan nå ~4090 prestanda, fast det med upp till >250 GB VRAM (vilket är guld värt för AI och vissa andra GPGPU-laster)!

Om man spolar tillbaka tiden för 10år sedan så fick utvecklare ha flera datorer för att sprida lasten på, dessa 4 cores räckte åt bara åt de som körde mindre eller konsument laster lokalt. Idag så skulle man tro att behovet av datakraft lokalt har skenat iväg ännu mer, men det som har hänt är att allt fler gör allt mer i molnet.
Av hur många anledningar som helst gör de flesta idag inte så mycket lokalt. Att man för 10år sedan inte körde så mycket i molnet var att det var svindyrt. Vissa leverantörer kunde typ ta 1000kr/månaden extra för en kärna extra, detsamma med 1GB extra ram. -Hade leverantörerna fått kunder, så kunde de ta ockerpriser pga beroendeställning.

Så 64 core på CPU utan vettig hypervisor och allt kring detta så ser jag behovet som otroligt nitchat av en 64 core mac . Satsa istället på M5, som får bättre IPC, fler NPU osv.

*edit*

Var ju tur att marknaden inte lyssnade på experterna på webben... Att göra konsumentdatorer med massvis med CPU-kärnor var då poänglöst och är idag ännu mer poänglöst.

Att det är mer poänglöst idag beror på att många utvecklare blivit rätt bra på att hantera multicoresystem, och en sak man rätt snabbt märker då är att fem myror verkligen är fler är fyra elefanter!

GPGPU är helt överlägset en CPU med många kärnor (med några få undantag, GPGPU är dålig på uppgiftsparallella problem, dock är majoriteten dataparallella). Redan konsument GPUer presterar väsentligt bättre i majoriteten problem som är kraftigt parallella i sin natur än de "fetatest" server CPUerna som idag har ~100 CPU-kärnor.

"AI" (machine learning) är det som pratas mest om just nu, men GPGPU-användning har rejält tagit fart inom många andra områden också.

Självklart finns det användning för de server-CPUer som tillverkas med massor med kärnor. Vad de primärt används till är att hackas upp i 2-8 kärninga instanser (i den mening leksaksinstanser då, givet att det bara är 4 kärnor?) som körs i "molnet".

Finns ändå flera saker som än idag utförs bäst lokalt. Med en M4 (som med marginal har världens snabbaste CPU-kärna just nu) kan göra rätt avancerade saker, framförallt om den maxas där man då också får en GPU med tillgång till >100 GB VRAM (vilket lär bli >250 GB VRAM i M4 Ultra).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av 925a:

Misstänker att du är väldigt ung (absolut inget illa menat) - 2004 så köpte jag 1TB raid för 500k. Du måste förstå att väldigt många ser datorer som en källa till inkomst, inte nöje + vi pratar inte om en leksak nu (iphone). O när det kommer till laddare så tycker jag det är bra från en miljösynpunkt... Jag har säkert 10 olika laddare... Men jag har inte 10 telefoner.

En reklamfilm åt en kund på 30 sekunder kunde generera 10 maskiner i profit när det begav sig. Kunderna betalade miljoner för att ha en 30 sekunders spot på tv under bra tider. Allt är relativt. Dagens social media samhälle har ju pressat priserna men tid är ju pengar som alla vet. Kan man producera nått snabbare så har man hållit kostanderna nere vilket i sin tur betyder att man har mer vinst.

Datorn jag sitter på nu har kostat mig 140k totalt (med kringutrustning). Windows datorn jag hade innan kostade mig 50 totalt. Jag kan rendera och exportera ut grejjer långt snabbare med nya dator, utan problem 3ggr snabbare. Again, tid är pengar.

Jag har en bra lön, borde ha en lön som är bättre... men jag är korkad, har absolut ingen vinnarskalle och är arbetsnarkoman för att jag tycker om det jag gör. Hobby och Jobb är samma sak för mig.

Mac Pro är inte för dig helt enkelt. Maskinen skulle vara kass att spela på, överklocka och pillra med... Men från ett teknikperspektiv så är ju nya M4 TYP det häftigaste som finns just nu...

Så du menar att det är mer miljövänligt att folk beställer tusentals laddare och de fraktas istället för det ingår en? det är helt sinnessjukt hur man kan tro att man är något bara för man är störst och först med allt på marknaden som företag. Vadå köpa dator för inkomst? Det handlar bara om att tjäna mer pengar och få användaren att köpa en skitdyr original laddare eller andra produkter (när något från typ biltema hade fungerat lika bra för en Apple enhet även om kvalitet är sämre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Dumheter de har inte ens en gpu (för gaming) köpa en dator för inkomst? då är det nog Bill Gates eller liknande som hade gjort något sånt.

Vad menar du? Kan du förklara lite tydligare?