Byta karriär från lärare

Permalänk
Medlem

Byta karriär från lärare

Hej!

Jag närmar mig 40 och har en lärarexamen i matematik. Jobbat både på gymnasiet och högstadiet. Jag har alltid trivts med kollegor och skolledning samt de flesta elever, och kommit överens med övriga. Det jag inte trivs med är själva trivseln och det vardagliga arbetet. Jag vill ha mer tid till att utveckla mig själv och min profession, inte bara hasta igenom med "good enough" för att skydda mitt psykiska välmående. Möjligen att det blir bättre över tid, men känner att man isåfall måste kompromissa med undervisningens kvalite. Det är så jag upplever att flertalet kollegor gör för att hantera vardagen - man plockar färdigt material och följer boken. Inte för att man tycker att det är bäst, utan för att det finns.

Det jag söker är ett trevligt jobb där ansträngning uppskattas, och man hjälps åt för att lösa problem. Jag funderar på att söka till flygledare - det verkar vara en helt ok lönestruktur och tänker att det är en trevlig arbetsplats. Jag har också sökt lite matematikkurser men oklart vilket arbete det kan leda till.

Jag skrev högskoleprovet nu under hösten med bra resultat, så kan nog komma in på vad som ifall jag söker.

Jag tycker det är kul att lösa problem och skapa saker man kan återanvända (tidsineffektivt för engångssaker, men tillfredsställande).

Jag bor i Malmö, så om man kan jobba i Danmark är det ett plus, väsentligt bättre löner på andra sidan sundet.

Någon som har några tips eller idéer, gjort något liknande?

Permalänk
Medlem

Du har inte tid/ork/lust att utveckla själva utlärandet då? Det finns ju lite att jobba på det i dagens svenska skola rent generellt anser jag. För precis som du säger är det väldigt lätt att bli stagnant och bara köra en kopia på föregående års undervisning.

Permalänk
Medlem

Har två (en) vänner som läste till flygledare. Dom gillar det och tycker att det är kul och givande. Dock är det en svår utbildning där ett misslyckande innebär att man får inte får fortsätta utbildningen vilket en min vänner gjorde...
Värt att tänka på är att allt/nästan allt är på engelska.

Jag har jobbat över 10 år i skolan som elevassistent/fritids och började plugga till brandman då jag var less på att jobba i skolan. Kass lön, hemska föräldrar och ingen bryr sig direkt om man gör i skolan :/ Att gå kurser och utbildningar eller stanna kvar lite extra för att hjälpa till skiter de fullständigt i

Kan varmt rekommendera brandman Givande, utvecklande och stor variation i jobbet

Permalänk
Medlem

Har de ändrat reglerna för flygledare? Tittade på det för många år sedan och då var de inte intresserade av äldre förmågor. Flygledartestet var ett test för att mäta din förmåga att hantera objekt i olika hastighet röra sig i förhållande till varandra vilket ansågs vara en förmåga man antigen har eller inte; Är du duktig på Ikaruga eller inte.

Edit;
Kom på mig själv med att inte låta stöttande. Gå och gör ett jäkla test för att bli flygledare om vi gamling är välkomna. Vad har du att förlora på det? Dessutom så du borde kunna få tjänstledigt för att studera eller jobba inom ett nytt yrke. Gå vidare inom matematiken annars om det är en passion? Behövs folk på högre nivå av bildning med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Jag vill ha mer tid till att utveckla mig själv och min profession, inte bara hasta igenom med "good enough" för att skydda mitt psykiska välmående. Möjligen att det blir bättre över tid, men känner att man isåfall måste kompromissa med undervisningens kvalite. Det är så jag upplever att flertalet kollegor gör för att hantera vardagen - man plockar färdigt material och följer boken. Inte för att man tycker att det är bäst, utan för att det finns.

Detta är väl vanligt i de flesta högpresterande yrken idag. Att hela tiden bestämma vad som är tillräckligt bra.
Så bara för att du byter jobb så kommer du inte ifrån denna situation

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Spännande ide att du vill jobba som flygledare!

Ansökningen stängdes nyligen '1 dec' i danmark, ett krav när det gäller Kastrup är att du pratar och förstår danska flytande. Du kommer behöva ansöka om att ta Studieprøven i Dansk och med godkänt betyg inkludera sammanställt betygsunderlag på engelska.
Du har en svensk utbildning i skurup genom lfv som är fortfarande öppen t.o.m. 31 dec så skynda skriv ihop en ansökan om du vill.
Första delen av utbildningen sker i hyllie oavsett om du söker till sverige eller danmark, går du vidare i alla urval placeras du bland 12 elever antingen i malmö eller stockholm.
Som andra har nämnt redan sker det urval i flera steg där man har ett försök på sig, misslyckas man får man åka hem.
Läs bland annat om FEAST här: https://feast-info.eurocontrol.int/
Du är CSN berättigad men behöver bekosta logi och utgifter själv då vissa tester sker på flera orter.

Det är några punkter att fundera på

• Det är skiftarbete

• Det är en säkerhetsklassad klass 2 tjänst

• Det kräver god fysisk och mental hälsa

• Utbildningen är ~3 år sedan 1 år elevanställd

Jag personligen håller med dig att danmark är en väg att gå om du vill ha bättre löneutveckling, men det är en investering du behöver jobba för. Språkkunskaper, säkerhetsprövning i danmark. Det är inte omöjligt.

https://www.naviair.dk/karriere/flyvelederaspirant
https://www.lfv.se/bli-flygledare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du har inte tid/ork/lust att utveckla själva utlärandet då? Det finns ju lite att jobba på det i dagens svenska skola rent generellt anser jag. För precis som du säger är det väldigt lätt att bli stagnant och bara köra en kopia på föregående års undervisning.

Jag kör gärna och ofta annat. Jag har dock märkt att det möts av stort ifrågasättande från elever och även vårdnadshavare om man inte följer boken. Vad som oftast menas är att man vill sitta ifred och låta tiden gå - de flesta uppskattar inte att bli utmanade och utsättas för inlärningens obehag.

Skrivet av Gustav-P:

Detta är väl vanligt i de flesta högpresterande yrken idag. Att hela tiden bestämma vad som är tillräckligt bra.
Så bara för att du byter jobb så kommer du inte ifrån denna situation

Inget problem med det - jag har en klar bild över vad jag tycker är kvalité. Däremot tycker jag inte det finns förutsättning att bedriva sådan undervisning. Det prioriteras inte av skolsystemet, och det uppskattas inte av eleverna (vilket gör att det krävs mer planering så att de kan ledas in i problemen). Det kräver tid och resurser, och det lägger man inte.

Skrivet av FilleMang:

Har de ändrat reglerna för flygledare? Tittade på det för många år sedan och då var de inte intresserade av äldre förmågor. Flygledartestet var ett test för att mäta din förmåga att hantera objekt i olika hastighet röra sig i förhållande till varandra vilket ansågs vara en förmåga man antigen har eller inte; Är du duktig på Ikaruga eller inte.

Edit;
Kom på mig själv med att inte låta stöttande. Gå och gör ett jäkla test för att bli flygledare om vi gamling är välkomna. Vad har du att förlora på det? Dessutom så du borde kunna få tjänstledigt för att studera eller jobba inom ett nytt yrke. Gå vidare inom matematiken annars om det är en passion? Behövs folk på högre nivå av bildning med.

Haha tack! Jag försöker själv att tänka lösningsinriktat och framåt. Jag såg att i USA var det typ 30-års gräns, men såg inget om det i Sverige. Sen har jag alltid presterat väl på prov och dylikt, taggar till.

Sen är det väl inte något speciellt med flygledare - mer att jag vill ha ett jobb att trivas med. Jag tycker det är kul att göra det lilla extra och att göra saker och ting bra! Det som lockar är att det bara är 1.5-års utbildning innan man börjar få lön, och efter 2.5 år en ingångslön som är högre än den jag får som lärare. Hade lönerna legat högre i läraryrket hade man kanske planerat annorlunda - gått ner i tid eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Jag kör gärna och ofta annat. Jag har dock märkt att det möts av stort ifrågasättande från elever och även vårdnadshavare om man inte följer boken. Vad som oftast menas är att man vill sitta ifred och låta tiden gå - de flesta uppskattar inte att bli utmanade och utsättas för inlärningens obehag.

Inget problem med det - jag har en klar bild över vad jag tycker är kvalité. Däremot tycker jag inte det finns förutsättning att bedriva sådan undervisning. Det prioriteras inte av skolsystemet, och det uppskattas inte av eleverna (vilket gör att det krävs mer planering så att de kan ledas in i problemen). Det kräver tid och resurser, och det lägger man inte.

Oerhört sorgligt att läsa och tråkigt att vi går mot ett fördummande av samhället. Jag har.. en del åsikter kring ämnet men det hjälper ju inte dig här och nu idag tyvärr ^_^

Dock är jag alltid av åsikten att om du inte trivs där du jobbar nu så ska du söka dig någon annanstans. Om det innebär vidareutbildning så är det den vägen du ska ta.

Permalänk
Medlem

Gillar matte och är öppen för att plugga i tre år.... jag tycker det låter som kandidatprogram AI, men det verkar inte vara gott om sådana i Malmö/Lund. Titta på Köpenhamn kanske?

Permalänk
Medlem

Ungar vill väl bara bli typ influencer och tiktokare idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Gillar matte och är öppen för att plugga i tre år.... jag tycker det låter som kandidatprogram AI, men det verkar inte vara gott om sådana i Malmö/Lund. Titta på Köpenhamn kanske?

Jo funderat på att göra färdigt mattekandidat samtidigt som jag arbetar - det som helt plötsligt lockade med flygledare var kort utbildning, garanterat jobb och bra lön. Annars tänker jag också att det borde finnas arbetsmarknad mot matemati/AI, men mindre snitslad bana.