Byta karriär från lärare
Hej!
Jag närmar mig 40 och har en lärarexamen i matematik. Jobbat både på gymnasiet och högstadiet. Jag har alltid trivts med kollegor och skolledning samt de flesta elever, och kommit överens med övriga. Det jag inte trivs med är själva trivseln och det vardagliga arbetet. Jag vill ha mer tid till att utveckla mig själv och min profession, inte bara hasta igenom med "good enough" för att skydda mitt psykiska välmående. Möjligen att det blir bättre över tid, men känner att man isåfall måste kompromissa med undervisningens kvalite. Det är så jag upplever att flertalet kollegor gör för att hantera vardagen - man plockar färdigt material och följer boken. Inte för att man tycker att det är bäst, utan för att det finns.
Det jag söker är ett trevligt jobb där ansträngning uppskattas, och man hjälps åt för att lösa problem. Jag funderar på att söka till flygledare - det verkar vara en helt ok lönestruktur och tänker att det är en trevlig arbetsplats. Jag har också sökt lite matematikkurser men oklart vilket arbete det kan leda till.
Jag skrev högskoleprovet nu under hösten med bra resultat, så kan nog komma in på vad som ifall jag söker.
Jag tycker det är kul att lösa problem och skapa saker man kan återanvända (tidsineffektivt för engångssaker, men tillfredsställande).
Jag bor i Malmö, så om man kan jobba i Danmark är det ett plus, väsentligt bättre löner på andra sidan sundet.
Någon som har några tips eller idéer, gjort något liknande?