Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Val av bredbandsleverantör

Hej!

Har sagt upp mitt 500/500 hos Tele2 nu då det har blivit för dyrt.

Så jag funderar på vilket som är bäst mellan ownit eller Bahnhof idag 2025.
Har hittat liknande forum men det va sen pandemin började och tänker det har säkert hänt en del sen dess.

Har även läst att Bahnhof fular sig med att höja priserna för kunder rätt så ofta. Men folk gillar trotts altl är deras tjänster.

För mig är det viktigt att det ska vara minst 500mbit och inte kosta skjortan. Det spelas en hel del samt mycket stream tittande i hushållet.
Ska även fungera bra för IPTV då det är det enda vi kan ha i hemmet då det inte finns någon antennuttag. Så vi kör bas ifrån Tele2 på iptv. (Som föreningen har avtal med)

Många säger bredband 2 men har hört så dåligt om dom så jag vågar inte testa.
Jag vill inte heller binda mig på någon bindningstid då jag vill kunna säga upp det direkt om jag inte är nöjd.

Vad kan ni rekommendera? Eller vad tycker ni om dem två jag nämnde i början?

Vill gärna ha lite för och nackdelar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bredband2 skulle jag hålla mig borta ifrån, de smyghöjer priserna hela tiden. Gick över till ownit för mer än ett år och de funkar kanon. De är det billigaste jag kunde hitta då stadsnätet hos mig har blivit fruktansvärt dyrt. Betalar 299 för 100/20 hos ownit.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig råda någon i hela världen att ha något med Bredband 2 att göra! Ett gäng idioter!

Jag kör Obe: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1661742-obenetwork-omd...

Billiga priser och fungerar svinbra! Men vet inte om dom finns för ditt nät.

Skrivet av underwatch:

Bredband2 skulle jag hålla mig borta ifrån, de smyghöjer priserna hela tiden. Gick över till ownit för mer än ett år och de funkar kanon. De är det billigaste jag kunde hitta då stadsnätet hos mig har blivit fruktansvärt dyrt. Betalar 299 för 100/20 hos ownit.

Har du nätavgift på det?

Vissa stadsnät har nätavgift sen tillkommer ISP-avgift.
Andra nät kör enbart ISP-avgift där dom i sin tur betalar nätavgiften till nätägaren.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem

Internetport kan vara ett alternativ också.
Har vänner som har och verkar fungera bra och i deras nät ligga hyfsat billigt tror han betalar 369:- för 250/250 tror 500/500 låg på 429:- i hans nät.
Så kolla över om de finns i ditt stadsnät och vad de kostar.

Permalänk
Medlem

Haft bredband2, ownit, bahnhof, telenor, telia. Enda jag haft problem med var bahnhof, och det var deras helt värdelösa faktureringsavdelning. Men det var typ 6-7 år sedan.
Annars är det samma skit mer eller mindre, där telia har haft ett litet övertag gällande lägst ms i spel typ.

Senaste åren har det bara varit Telenor och Telia dock och deras BF erbjudande vart annat år.

Skulle aldrig betala typ dubbelt för att få ownit, bahnhof osv. Jag tar det som är billigast.

Permalänk
Medlem

Hej
I vilket stadsnät om det är så befinner du dig i? https://mediateknik.net/ Mediateknik finns i några stadsnät. Du kan ju kolla det.
De är inte billigast. Men har bäst kundtjänst. Mån om sina kunder.

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Skulle aldrig råda någon i hela världen att ha något med Bredband 2 att göra! Ett gäng idioter!

Jag kör Obe: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1661742-obenetwork-omd...

Billiga priser och fungerar svinbra! Men vet inte om dom finns för ditt nät.

Har du nätavgift på det?

Vissa stadsnät har nätavgift sen tillkommer ISP-avgift.
Andra nät kör enbart ISP-avgift där dom i sin tur betalar nätavgiften till nätägaren.

Antar att det ingår i isp avgiften betalar ingen nätavgift separat

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

För mig är det viktigt att det är stabilt och man får full hastighet oavsett tid på dygnet. Frågan är om man ska testa ownit för är det inte bra så kan jag bara säga upp det.

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2, omförhandlar varje år. I år fick jag bredband 150/150, tror de kallar det flex eller favoriter på TV och mobil 5GB för 678kr.
Om ni har avtal med Tele2 i föreningen bör du få betydligt lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

För mig är det viktigt att det är stabilt och man får full hastighet oavsett tid på dygnet. Frågan är om man ska testa ownit för är det inte bra så kan jag bara säga upp det.

Alla leverantörer du kan få använder väl samma stadsnät så det är inte så troligt att det skulle skilja på stabilitet eller hastighet. Däremot kan t.ex. saker som latens skilja mellan olika leverantörer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av ZX81:

Jag har Tele2, omförhandlar varje år. I år fick jag bredband 150/150, tror de kallar det flex eller favoriter på TV och mobil 5GB för 678kr.
Om ni har avtal med Tele2 i föreningen bör du få betydligt lägre pris.

Fick tyvärr inte bättre pris så valde att säga upp skiten då.

Permalänk
Medlem

Känns som att du är ute lite i sista sekund, både black friday har varit och det är sista dagarna av mellandagsrean.

Men generellt sett är det ju den leverantör som har lägst kostnad, som inte är någon udda fågel, som du ska välja.

Själv blev jag förbannad över årets höjningar och dåliga erbjudanden under Black Friday så jag skaffade mobilt bredband istället. Men det är för jag bara kollar Sweclockers.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Känns som att du är ute lite i sista sekund, både black friday har varit och det är sista dagarna av mellandagsrean.

Men generellt sett är det ju den leverantör som har lägst kostnad, som inte är någon udda fågel, som du ska välja.

Själv blev jag förbannad över årets höjningar och dåliga erbjudanden under Black Friday så jag skaffade mobilt bredband istället. Men det är för jag bara kollar Sweclockers.

Vet jag är sent ute men eftersom mitt Tele2 går ut nu sista januari så va jag tvungen på vänta med att säga upp det då det är 1 månads uppsägning.

Permalänk
Medlem

Ta den billigaste och skriv sedan en kalenderhändelse när rabatten löper ut så du kan ringa och hota med uppsägning eller byta när det är dags.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Vet jag är sent ute men eftersom mitt Tele2 går ut nu sista januari så va jag tvungen på vänta med att säga upp det då det är 1 månads uppsägning.

Du hade kunnat välja senare inkoppling, om du hade valt något under Black Friday.

idare betyder ju inte 1 månads uppsägning att du blir utan internet om en månad om du inte vill, utan tidigast om en månad. Du kan ju välja att uppsägningen är om tre månader istället.

Men som sagt, nu är det bara att välja det som är billigast och inte någon obskyr liten operatör

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Leverantör spelar idag mer eller mindre ingen större roll, allt klagande på "smyghöjningar" osv sker på alla bolag då det är industristandard när det kommer till tjänsteleverantörer oavsätt typ av tjänst utan bindningstid. Sen supporten är medioker som bäst hos mer eller mindre alla och allt hänger på vem på supporten man kommer fram till (tur)

Ta dom som erbjuder det du vill ha och är billigast!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ownit ägs ju av Telenor så de har troligen bättre peering än de flesta andra. Sägs även ha bra kundsupport.

Även Obenetwork, numera med det kortare namnet Obenet, har många positiva omdömen här på forumet och erbjuder till skillnad från Ownit IPv6. De har även en officiell representant på forumet samt en egen tråd.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Har läst liknande så många gånger nu. Får man bara fråga vad du menar med ”smyghöjer”? I de flesta fallen verkar det vara tvärtom, man har tecknat ett avtal på pris X för 1 år sedan, och nu idag har marknadspriset fallit så ett nytecknat abonnemang istället ligger på 50kr under X. Är väl snarare en ”smygsänkning” om något då.

Är det på annat vis du menar?