Asus lanserar ROG NUC med RTX 5080

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar ROG NUC med RTX 5080

Core Ultra 200HX-processor och upp till 96 GB arbetsminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den blir säkert gratis...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Riktigt ful. Med tanke på pris antar jag att den kommer att riktas till "vuxna" spelare, men är designad för att tilltala barn?

Permalänk
Medlem

Kostar den inte astronomiska summor så skulle jag kunna tänka mig en sån här som nästa dator.

Permalänk
Medlem

Som en laptop utan bildskärm eller tangentbord men kommer vara prissatt högt.
Den är ju portabel så om man ofta bor på olika ställen och kan koppla in denna mot en bildskärm eller TV så är det ju ganska bra eller om man bara vill ha något kompakt.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Den blir säkert gratis...

Tror du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Skulle seriöst kunna fundera på en sån, men verkligen inte med intel 200 i den… känns som de blivit lurade in i fel val av plattform där

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Riktigt ful. Med tanke på pris antar jag att den kommer att riktas till "vuxna" spelare, men är designad för att tilltala barn?

"vuxna" spelare kan ha annan smak än dig och tycka den är skitsnygg (inte jag dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackZam:

Kostar den inte astronomiska summor så skulle jag kunna tänka mig en sån här som nästa dator.

Tror det är större chans att du vinner på lotto. Vi pratar om Greedvidia och Asus här.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Asus verkar vara fast i nått shitty avtal med intel där dom itne får använda AMDs CPUs i sina dyrare produkter iaf, vem vill ha en intel för gaming idag ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Asus verkar vara fast i nått shitty avtal med intel där dom itne får använda AMDs CPUs i sina dyrare produkter iaf, vem vill ha en intel för gaming idag ...

NUC är en intel-produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Beror nog på att nuc är intels grej från början. Asus kör ju amd i deras steamdeck liknande dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på konceptet eller komponenterna (även om jag med hade föredragit AMD). Däremot är en sån här lösning helt hardcappad av kylningen. Konceptet på bilden har kylning som ser mindre tilltagen ut än deras egna gaming-laptops. Den här kommer bara vara på två sätt:
A) Kylningen flaskhalsar prestandan, eller,
b) Den låter som ett jetplan.

Endera eller bägge gör att jag inte är intresserad. Ser inte alls poängen, det hade varit bättre för dem att ta sina RND-pengar till att göra en laserfärgad hyperdyper-ställning att ha för att konvertera en av deras vanliga gaminglaptops till att bli stående "stationär". Om de vill göra en stationär borde de ha gjort den lite större, med en total AIO-yta av > 2x280mm för att ha rimlig chans. Dessa AIOs bör vara ackommoderade för att kunna ersättas av valfri annan i motsvarande storlek för att säkra produktens livslängd.

De enda som kommer köpa detta koncept som det nu ser ut, är:
a) rika unga killar eller,
b) rika pappor/mammor som köper den till deras unga killar eller,
c) rika amerikaner som köper den för att streama Netflix och vill ha något smidigt ståendes i en TV-hylla.

Permalänk
Medlem

NUC borde läggas ner och även ASUS borde inse att det blir för begränsat att vara bakbundna till en licens från Intel. ASUS borde tänka om och göra som Minisforum och bygga varianter med både Intel- och AMD-processorer.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Helt ointressant eftersom det är Intel

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Nope. Jag tror detta blir en riktigt meningslös grej.
Med tanke på att hela 5XXX har betydligt större strömbudget som grej är detta helt kontrapoduktivt jämfört med vilka matx/itx maskiner man kan inskaffa.

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av HEXB1T:

Men det är ju "gaming"!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tycker begreppet NUC är urvattnat och inte bör användas till såpass stora datorer. Denna är ju 3 liter. Med tre tunna radialfläktar och saftigt grafikkort kommer den också troligtvis bli alldeles för högljudd för att kunna stå framme, vilket motverkar den "snygga" (högst subjektivt) designen.
Jag gillar den traditionella NUC-storleken och har haft flera själv, både från Intel (NUC6) och Asus (PN50 med Ryzen 4500U).
Förutom Apples nya Mac mini M4 tycker jag att Beelink och Minisforum gör de mest intressanta maskinerna i denna storleken just nu.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Sitter det i ett sådant paket så hoppas jag det blir billigt, jag kan tänka mig att det är liten möjlighet till uppgradering eller byta ut delar om det ger upp utanför garantitiden. Jag har aldrig gillat laptops på det sättet, även om jag haft många. Det är så mycket lättare att bygga en kompakt dator som kör någon form av standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle seriöst kunna fundera på en sån, men verkligen inte med intel 200 i den… känns som de blivit lurade in i fel val av plattform där

Vilken laptop-CPU från AMD är så mycket bättre? X3D finns ännu inte med senaste version…

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vilken laptop-CPU från AMD är så mycket bättre? X3D finns ännu inte med senaste version…

Senaste versionen som är släppt finns det ju en X3d modell till. Asus har bärbara datorer med den. https://www.asus.com/laptops/for-gaming/all-series/filter?Sub...
Om den är bättre eller inte har jag ingen aning om. Sen är det ju som du är inne på dumt att släppa en ny dyr dator med förra generationens teknik och de som vill ha AMD kommer nog få alternativ de med.
Jag gissar på att intel 285HX är en tillräckligt snabb processor för i stort sett alla spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intel 200 serie är inte dålig. Men AMDs X3D CPUer har sopat banan med allt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

NUC är en intel-produkt

Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror nog på att nuc är intels grej från början. Asus kör ju amd i deras steamdeck liknande dator.

Jo, nuc VAR en Intel-produkt, men går man in på asus hemsida och väljer Gaming PC tex, så har du ett val på 11 olika CPUer, där det finns en enda AMD, en Ryzen 5 3000-series, och 10st Intel. Vilket för mig inte är speciellt logiskt, om det inte ligger något annat bakom.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jo, nuc VAR en Intel-produkt, men går man in på asus hemsida och väljer Gaming PC tex, så har du ett val på 11 olika CPUer, där det finns en enda AMD, en Ryzen 5 3000-series, och 10st Intel. Vilket för mig inte är speciellt logiskt, om det inte ligger något annat bakom.

Jo men jag menar att de troligtvis inte får använda namnet nuc om det inte är en intel CPU i datorn pga något avtal när de köpte rättigheterna.

Sen finns det i alla fall asus datorer med modernare amd ryzen modeller än 3000 serien att köpa kolla på prisjakt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

NUC är ett namn som säljer. Det är det enda som spelar roll. Att kunna köra en 10-kärning workstation CPU i en 10x10cm cub. Det var (är) poängen. Då fanns det en mening med NUC. I pratiken är denna maskinen så stor i liter volum att man kan lika bra bygga ett ITX system med "icke-laptop" komponenter för halva pengarna. Då får man dessutom chansen att välja kylning (ljudvolym) exact efter sina preferenser.

Gigabyte har BRIX. Hade Asus velat hade dom släppt en konkurerande serie som heter "Hix" eller något och skitet i att betala Intel för namnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer bli snordyr som föregångaren, finns snarlika grejer för mycket lägre pengar för nuvarande modellen och det kommer säkert dyka upp konkurrens från samma typ Minisforum som kunnat erbjuda snarlik fps för 5000kr mindre.
Nu är det ju tänkt att AMD ska släppa mobila x3d cpuer med

Sen har vi det här med mobila grafikkorten...5080 och 5090 mobile är baserade på GB203-300 som sitter i 5070 ti desktop med diverse olika specs å halverad TDP, vem vet hur det blir i slutändan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Kommer bli snordyr som föregångaren, finns snarlika grejer för mycket lägre pengar för nuvarande modellen och det kommer säkert dyka upp konkurrens från samma typ Minisforum som kunnat erbjuda snarlik fps för 5000kr mindre.
Nu är det ju tänkt att AMD ska släppa mobila x3d cpuer med

Sen har vi det här med mobila grafikkorten...5080 och 5090 mobile är baserade på GB203-300 som sitter i 5070 ti desktop med diverse olika specs å halverad TDP, vem vet hur det blir i slutändan

5000kr rör det sig inte om. Det kommer skilja betydlig mer. Ett 5080 ska dra 360watt... ett 5070 250watt..
Jag skulle bli förvånad om 5080 mobile får dra mer än 150-160watt.

Kill gissar att en SFX setup med Noctua fläktar rakt ingenom, guld PSU och låg ljudnivå, kommer ligga på halva priset emot denna NUC. Dvs typ 9600X3D med 5070 i ett FD Ridge eller Corsair 2000D.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

5000kr rör det sig inte om. Det kommer skilja betydlig mer. Ett 5080 ska dra 360watt... ett 5070 250watt..
Jag skulle bli förvånad om 5080 mobile får dra mer än 150-160watt.

Kill gissar att en SFX setup med Noctua fläktar rakt ingenom, guld PSU och låg ljudnivå, kommer ligga på halva priset emot denna NUC. Dvs typ 9600X3D med 5070 i ett FD Ridge eller Corsair 2000D.

Minisforum har 14900hx och rtx 4070 för 16000kr med ram och en ssd, det är minst 5000kr billigare för liknande specs som Asus NUC:en, sen finns andra alternativ som gpu docka eller mini itx, inte lika snälla för ögat eller lika slimmat som laptop komponenter men man får mer för pengarna.

TDP ligger på 150w på alla mobila gpuerna skulle jag tro, sen är specsen lite överallt.

Permalänk
Avstängd

man kan väll stänga av den där töntiga röda ledlampan och stuva undan det där lilla chassit på golvet under skrivbordet någonstans så kan man ju överväga tanken att köpa burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Minisforum har 14900hx och rtx 4070 för 16000kr med ram och en ssd, det är minst 5000kr billigare för liknande specs som Asus NUC:en, sen finns andra alternativ som gpu docka eller mini itx, inte lika snälla för ögat eller lika slimmat som laptop komponenter men man får mer för pengarna.

TDP ligger på 150w på alla mobila gpuerna skulle jag tro, sen är specsen lite överallt.

Jo men det är precis det jag menar. Skillnaden mellan 5080 mobile och vanligt kommer bli ännu större än föregående generationer då smärtgränsen på mobile förbrukningen redan är nådd. Men inte på stationär.

Nvidia kommer inte prissätta 5080 Mobile lågt "för den får pisk av 5070 workstation". Dom kommer prissätta den efter namnet.
En i7 285 med 5080 mobile kommer tangera 36-40.000. Detta i en verklighet där 5070 i ett SFF bygge med matchade CPU kommer kosta 20.000kr.

Visa signatur