Permalänk
Medlem

NAS for backup

Hallå hallå!

Är inte bevandrad för fem öre när det kommer till NAS, men känner behov att ha lokal backup på familjefoton/filmer och lite småkrams.

Min fråga är egentligen om det finns någon anledning att inte används NVME? De diskussioner jag ser så snackas det alltid om mekaniska diskar.

Om någon har tips på någon billigare NAS eller vad man bör tänka på inför ett köp, mottags det mer än gärna.

Permalänk
Skrivet av Bacchus:

Hallå hallå!

Är inte bevandrad för fem öre när det kommer till NAS, men känner behov att ha lokal backup på familjefoton/filmer och lite småkrams.

Min fråga är egentligen om det finns någon anledning att inte används NVME? De diskussioner jag ser så snackas det alltid om mekaniska diskar.

Om någon har tips på någon billigare NAS eller vad man bör tänka på inför ett köp, mottags det mer än gärna.

SSD är sämre än mekanisk disk på att behålla data om man låter den stå strömlösa långa perioder, och de kostar fortfarande betydligt mer än mekanisk disk per terabyte. Kan du leva med dessa begränsningar ger ju SSD betydliga fördelar över mekanisk disk också, vad gäller I/O- hastighet och ljudvolym allra minst. (Total bandbredd är också snabbare, generellt sett, men i ett NAS kommer du vara begränsad av nätverkshastigheten.)

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror ju mest på mängden lagring. NVMe ger få fördelar för de flesta; kör du 1 Gbps som många gör blir ju till och med en ensam hårddisk flaskhalsad av nätverket. Att sätta i diskar på 3000-10000+ MB/s och använda dem i 100 är ju lite onödigt.

Men framför allt är det ju priset per TB som spelar roll. HDD finns från typ 150 kr/TB, NVMe-diskar på >4 TB från typ 750 kr/TB.
Så vill man ha t ex 4x8 TB i RAID01, RAID5/RAIDZ eller liknande (som unraid) så blir det omkring 4800 kr för hårddiskar, 24000 för NVMe.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

SSD är sämre än mekanisk disk på att behålla data om man låter den stå strömlösa långa perioder, och de kostar fortfarande betydligt mer än mekanisk disk per terabyte. Kan du leva med dessa begränsningar ger ju SSD betydliga fördelar över mekanisk disk också, vad gäller I/O- hastighet och ljudvolym allra minst. (Total bandbredd är också snabbare, generellt sett, men i ett NAS kommer du vara begränsad av nätverkshastigheten.)

Då låter SSD onekligen korret för mig då den kommer stå igång allt som oftast och ljudet är ett större bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

NVMe ger få fördelar för de flesta; kör du 1 Gbps som många gör blir ju till och med en ensam hårddisk flaskhalsad av nätverket.

Du har helt rätt när det kommer till stora filer. Men man får inte glömma alla dessa små filer. Det är inte primärt de 7000Mb/s som gör att en nvme känns rapp utan 4k prestandan är mycket viktigare för den känslan. Så även på 1Gbit/s så säger jag att man kan märka skillnad på SSD vs HDD i en NAS. Och om man kör nått backup program så vågar jag lova att det kommer gå fortare på SSD över 1Gbit/s vs HDD.

Men pris ska så klart tas hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Då låter SSD onekligen korret för mig då den kommer stå igång allt som oftast och ljudet är ett större bekymmer.

Enda jag skulle avråda från är QLC diskar. De kan bli enormt slöa på skrivningar när pseudo slc cachen är fylld. Och latency blir helt horribel för det mesta.

Permalänk
Medlem

QLC disk är ett nytt begrepp för mig?

Duger en Synology DS223j samt två stycken Samsung 870 EVO om 1TB tro?

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Synology för att använda till backup. Dom har väldigt bra appar som är helt gratis att använda så du kan ta backup av vad som helst. Deras support av hårdvara är också väldigt bra. Har en 10 år gammal Synology som fortfarande får OS-uppdateringar.

En av dom här tror jag skulle passa dig:
Synology DS223
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8021235
Synology DS223j
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11269196

Enda direkta skillnaden är minnesmängden. Så beror på om du vill köra extra tjänster på den. Ta i så fall DS223.

Du behöver inte NVME för backuper. Onödigt dyrt och du kommer aldrig använda hastigheten det erbjuder. Viktigare att ha ordentligt med lagring så att den inte tar slut efter några år. Enheterna stödjer två diskar så dom kan speglas för extra redundans. Man kan konfigurera så att diskarna går i viloläge. Då låter inte enheten någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Jag hade satsat på något större diskar, det fylls fortare än man tror

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Skrivet av JAZIP:

Jag kan rekommendera Synology för att använda till backup. Dom har väldigt bra appar som är helt gratis att använda så du kan ta backup av vad som helst. Deras support av hårdvara är också väldigt bra. Har en 10 år gammal Synology som fortfarande får OS-uppdateringar.

En av dom här tror jag skulle passa dig:
Synology DS223
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8021235
Synology DS223j
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11269196

Enda direkta skillnaden är minnesmängden. Så beror på om du vill köra extra tjänster på den. Ta i så fall DS223.

Som jag har fattat det så går det att uppgradera mängden RAM i non-J-varianterna. Så, i DS223J så har man det man har. I DS223 kan man byta ut RAM-kretsen.
Nu sägs det att man inte kan stoppa in vad som helst iofs, men chansen är ju större att hitta en passande krets än att inte kunna alls.

Min 220j har 512MB om jag minns rätt, och då är det ganska kört om man vill plocka in en massa Docker-appar... AdGuard, Home-assistant, Jellyfin... Jag kör i princip bara fillagring och Bittorrent på min Synology. T.om bara Adguard var lite oresponsiv ibland vilket gjorde att uppkopplade enheter gjorde sin DNS-koll på routern istället för Adguard.

Väl värt pengarna att köpa non-J i min mening. Även om man "bara-ska-lagra-filer" idag, så kaaaaanske man vill ha en liten server-tjänst nångång i framtiden.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Quad level cell (QLC) är ett sätt att få plats med mer data mot triple-level cell (TLC). Men det det är horribelt långsamt på skrivningar, så man använder pseudo Single level cell (SLC) cache för snabba upp det. Men när det tar slut så blir det hemskt långsamt. Så har man inte mycket ledigt så är det ont on cache och hastighet och latency blir snabbt lidande.

Samsung döper sina QLC SSDer till QVO, så en EVO är TLC. Den kommer säker funka bra till dig. Synology är enda NAS märker jag rekommenderar till folk pga historiskt har de gett mer än 10år mjukvarusupport. Nått som ingen annan kommit i närheten av. Dock så kostar de mer än konkurrenterna.

Tex kan du se NV2 (och andra QLC diskar) i följande diagram hur den tankar prestandan efter cachen är slut.

Det som inte syns här även hur latency går upp. Detta är på helt tomma 2TB diskar, är den fylld till 75% så är har man i stort sett 75% mindre cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Jag hade inte köpt SSD:er för så viktiga backuper. Särskilt inte SSD:er som inte är NAS-optimerade då de med stor sannolikhet kommer skriva sönder sig.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Rekommenderar inte SSD-diskar som primär lagring till en NAS. Fungerar bra som "cache-diskar" för de modeller som stödjer detta.

Jag har själv en DS723+ här hemma med två Nvme-diskar i för just cache. Men så använder jag denna NAS ej endast för långtidslagring enbart. Utan har dels en Minecraft-server rullande på den samt Plex-server och några VM's för Windows 9x.

Har en äldre DS213j som används enkom för lagring.

Vad gäller ljudnivå så tycker jag inte dessa låter något speciellt. Annat än pipet när de startas upp eller stängs av, vilket händer kanske någon gång per månad... beroende på hur ofta de behöver uppdateras.