Permalänk
Medlem

Windows på fel hdd.

Formaterade just om c: för att sen installera om windows. När jag formaterat så kör jag dirket installationen, utan att tänka så mycket mer på nått annat.

Nu när allt är klart ser jag att min största hdd, som förut hette e: döpte om sig till c:. Hdd:n som förut hette c: heter nu istället e: och är helt tom.

Hur avinstallerar man windows? det är windows 98. Jag vill inte formatera om hdd:n som det ligger på nu, för där har jag 70 gig diverse saker som jag inte vill slänga. Har ingen anna hdd som jag kan göra backup på. Enda alternativet är att avinstallera windows. Det måste väl gå?

Vad händer om jag helt enkelt tar bort windowsmappen i dos?

Hur byter jag föresten namn på enheterna? från e: till c:?

Permalänk
Medlem

Lite svårt att hänga med. Har du en HDD med 2 partitioner e: och c: eller?

Var ligger operativet?

Var ligger grejorna du inte vill förlora?

Permalänk
Medlem

Ursäkta men jag måste säga lol
Han sa att han installerade windows på nuvarande E: , där har han även alla hans roliga saker som tar upp 70Gb. Sen enligt vad jag förstod så var nuvarande C: tom.
Men han vill ha Windows på C: , nu vill han avinstallera windows från E: och få det på C: men fortfarande ha kvar joxen på E: (utom windows fröstås )

Så uppfattade jag det, om det förklarar något

Permalänk
Medlem

Jag har altså 2 olika hdd:s. Och jag vill kort och gott flytta windows från den ena till den andra, utan att ta bort det som redan ligger på hårddiskarna.

också undrar jag hur man bestämmer namn på hårddiskarna. Hur man bestämmer vilken som ska heta C: och vilken som ska heta E:

Permalänk
Avstängd

Vän,

Om du kör Win 9x kan du inte bestämma enhetstbeteckningar hur som helst. Första primära partitionen på Primary Master blir "C:". Sätt du in en extra disk på Primary Slave med en primär partition blir den "D:". Logiska partitioner på PM blir E, F osv. Logiska enheter på PS hamnar efter de logiska enheterna på PM.

Sätter du in en disk till som Secondary Master, med en primär partition, kommer den partitionen efter alla andra primära partitioner, men före alla logiska enheter. Osv med Secondary Slave.

Borde stå i en FAQ eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag har ordnat det nu.