Webutvecklare - hur mycket tid till API:er?

Permalänk
Medlem

Webutvecklare - hur mycket tid till API:er?

Hej!

Jag är läkare som sedan ett drygt år börjat koda för att bättre förstå hur man kan använda mjukvara och internetteknologi i vården.

Har blivit intresserad av API:er och lär mig nu grunderna i Django REST Framework. Har också precis upptäckt Postman. Jag läser i olika sammanhang att behovet av välfungerande API:er är växande 2025.

Är nyfiken - du som jobbar med webutveckling, ungefär hur stor del av din arbetstid lägger du på att utveckla API:er? Använder du mestadels ramverk som Django REST Framework då, eller bygger du mestadels API:er från scratch?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

I mina 2 senaste stora projekt som tagit ca 3 månader har jag lagt 2 timmar på att utveckla RPC API:er. Vi renderar det mesta i backend och gör inte speciellt mycket anrop när sidan väl laddats in.

Får slå ett slag för Bruno, som en ersättare till Postman.

Permalänk
Medlem

vi är ish 15 utvecklare varav 13 av oss sitter med apier och backend, och 2 sitter med frontend. Frontenden ska ju "bara" visa datat, medans allt som faktiskt sker i systemet sker i backenden och exponeras av apier.

Beror extremt mycket på vilken typ av system man bygger.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Får slå ett slag för Bruno, som en ersättare till Postman.

Kanon, skönt med enkel och ändamålsenlig mjukvara. Tack för tipset.

Skrivet av Haptic:

vi är ish 15 utvecklare varav 13 av oss sitter med apier och backend, och 2 sitter med frontend. Frontenden ska ju "bara" visa datat, medans allt som faktiskt sker i systemet sker i backenden och exponeras av apier.

Beror extremt mycket på vilken typ av system man bygger.

Rimligt att det är avhängigt av vad man bygger. Vilka programmeringsspråk jobbar ni med i er backend? Får intrycket att man som webutvecklare kommer rätt långt om man kan JavaScript, Python (och relevanta ramverk som React, Vue, Django etc).

Vilka böcker/tutorials skulle ni rekommendera om jag vill lära mig mer om praktiskt bygge av API:er? Jag har gått igenom William Vincents Django for APIs och Django Rest Frameworks tutorial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yukito:

Kanon, skönt med enkel och ändamålsenlig mjukvara. Tack för tipset.

Rimligt att det är avhängigt av vad man bygger. Vilka programmeringsspråk jobbar ni med i er backend? Får intrycket att man som webutvecklare kommer rätt långt om man kan JavaScript, Python (och relevanta ramverk som React, Vue, Django etc).

Vilka böcker/tutorials skulle ni rekommendera om jag vill lära mig mer om praktiskt bygge av API:er? Jag har gått igenom William Vincents Django for APIs och Django Rest Frameworks tutorial.

Vi kör C# med asp.net för webapierna

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Är inne på mitt tionde år som utvecklare, titulerade mig som fullstack de första åren, men på senare år så har det gått mer åt backend och infrastruktur.

Hur mycket du kommer behöva arbeta med API'er beror helt och hållet på vad du tänker göra. Du kan bygga en statisk sida som inte behöver några kopplingar alls, eller så är det ett helt system som har egna beräkningar, databaser, inlogg mm.

Sen så man kan även nyttja andras API'er, så dvs du gör bara anrop mot deras API'er för att få den data som som önskas / behövs.

Så TYVÄRR så är din fråga väldigt svår att svara på..

Inget direkt svar på din fråga, men mina two cents i alla fall

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB