Webutvecklare - hur mycket tid till API:er?

Permalänk
Medlem

Webutvecklare - hur mycket tid till API:er?

Hej!

Jag är läkare som sedan ett drygt år börjat koda för att bättre förstå hur man kan använda mjukvara och internetteknologi i vården.

Har blivit intresserad av API:er och lär mig nu grunderna i Django REST Framework. Har också precis upptäckt Postman. Jag läser i olika sammanhang att behovet av välfungerande API:er är växande 2025.

Är nyfiken - du som jobbar med webutveckling, ungefär hur stor del av din arbetstid lägger du på att utveckla API:er? Använder du mestadels ramverk som Django REST Framework då, eller bygger du mestadels API:er från scratch?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

I mina 2 senaste stora projekt som tagit ca 3 månader har jag lagt 2 timmar på att utveckla RPC API:er. Vi renderar det mesta i backend och gör inte speciellt mycket anrop när sidan väl laddats in.

Får slå ett slag för Bruno, som en ersättare till Postman.

Permalänk
Medlem

vi är ish 15 utvecklare varav 13 av oss sitter med apier och backend, och 2 sitter med frontend. Frontenden ska ju "bara" visa datat, medans allt som faktiskt sker i systemet sker i backenden och exponeras av apier.

Beror extremt mycket på vilken typ av system man bygger.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Får slå ett slag för Bruno, som en ersättare till Postman.

Kanon, skönt med enkel och ändamålsenlig mjukvara. Tack för tipset.

Skrivet av Haptic:

vi är ish 15 utvecklare varav 13 av oss sitter med apier och backend, och 2 sitter med frontend. Frontenden ska ju "bara" visa datat, medans allt som faktiskt sker i systemet sker i backenden och exponeras av apier.

Beror extremt mycket på vilken typ av system man bygger.