Krönika: RTX 5000-serien visar värdet med förra generationen

Permalänk
Melding Plague

Krönika: RTX 5000-serien visar värdet med förra generationen

André ser på RTX 5000-lanseringen och funderar på om det är guldläge att vända sig till andrahandsmarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att prova de där havreflarnen kanske?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Vad bortskämda folk var förr när GTX Titan släpptes och folk gnällde på priset. Stark krona och ingen inflation. De skulle bara ana vad allt skulle kosta anno 2025! Och den där tvelander på sweclockers hade fyra stycken i sli!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad bortskämda folk var förr när GTX Titan släpptes och folk gnällde på priset. Stark krona och ingen inflation. De skulle bara ana vad allt skulle kosta anno 2025! Och den där tvelander på sweclockers hade fyra stycken i sli!

Han har säkert 3st 5090 stackade bredvid varandra nu, because, why not?

Frågan är om begagnat marknaden är så het nu, eftersom det inte kommer några nya snabbare grejor som ersätter de gamla, därav blir det färre som uppgraderar från redan bra grejor.
.

Permalänk
Medlem

Det är kass prisvärdhet även i 4000-serien, men alla bara köper Nvidia oavsett. FOMO och allt annat, fejkpixlar som ser okej ut i många fall…

Nej! 3080 till MSRP var sista kortet som var ’prisvärt’ sett till föregående och dess prestanda i relation till annat

Intels kort är också billiga men med varierande upplevelse tyvärr. AMD har släppt racet till botten, vilket är rimligt, men tråkigt för oss konsumenter såklart

Som tur är är det fortfarande ganska liten skillnad på många spel i ’medium native’ mot ’ultra uppskalat’, jag klarar mig till och med med 1080p på min 4K-tv om bildfrekvensen är för låg

Tyvärr kommer priserna nog aldrig vända ner igen. Priset per gate fortsätter uppåt, och mycket mer prestanda med samma antal transistorer går nog inte att räkna med framöver

Permalänk
Medlem

Många verkar tycka att det är en stor uppoffring att hoppa över en generation. Själv är.det snarare regel än undantag under de senaste deceniernas uppgraderingar. Det blir orimligt dyrt att alltid sitta på det senaste.

Sedan så tycks folk förvånade över 5000-seriens prestanda. Men det är ju precis det som Jensen förmedlade skulle hända då 4000-serien kom.

Permalänk
Medlem

Alltså det finns nästan 0 orsak till och köpa ett nytt grafikort när 6000 serien släpps om det ger några % mer prestanda än 5000 serien om man sitter på 4000 serien .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Hade ni inte kunnat ge några exempel på 4000-serie kort som ni tycker är prisvärda på begagnatmarknaden nu?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinkefing:

Hhaha ja då tyckte folk man va helt vrickad för spendera dom pengarna

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Semjonov:

Han har säkert 3st 5090 stackade bredvid varandra nu, because, why not?

Frågan är om begagnat marknaden är så het nu, eftersom det inte kommer några nya snabbare grejor som ersätter de gamla, därav blir det färre som uppgraderar från redan bra grejor.
.

Ah i wish ^^ nä blev en bil istället

3090 atm och nöjd spelar inga tunga spel längre typ.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej! 3080 till MSRP var sista kortet som var ’prisvärt’ sett till föregående och dess prestanda i relation till annat

Samma visa hördes det om GXT1080TI-korten också. "Det var sista prisvärda alternativet". Nu var plötsligt 3000-serien prisvärd, men när den kom så ansågs väl även den för dyr i jämförelse med 1000-serien?

Kommer vi stå här om 6-7 år och säga att RTX5090-korten var de sista prisvärda korten också, för jag tycker mig höra hur allmänheten ändrar sig likt det faktum att alien 2 ansågs som mycket sämre film än alien 1 fram tills alien 3 haft premiär.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Dags att prova de där havreflarnen kanske?

Låter mer lockande än de andra kakorna som blev brända i ugnen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Samma visa hördes det om GXT1080TI-korten också. "Det var sista prisvärda alternativet". Nu var plötsligt 3000-serien prisvärd, men när den kom så ansågs väl även den för dyr i jämförelse med 1000-serien?

Kommer vi stå här om 6-7 år och säga att RTX5090-korten var de sista prisvärda korten också, för jag tycker mig höra hur allmänheten ändrar sig likt det faktum att alien 2 ansågs som mycket sämre film än alien 1 fram tills alien 3 haft premiär.

https://www.sweclockers.com/test/30343-nvidia-geforce-rtx-308...

Hade 3080 kunnat säljas till MSRP som var under 8000kr i Sverige hade kortet absolut varit prisvärt

Men de sprang långt över 10k av diverse orsaker och var nästan omöjligt att få tag på under väldigt lång tid, så lite svårt att jämföra. Det var därför jag lada till den bisatsen ’till MSRP’

Permalänk
Medlem

Som vanligt ganska märklig krönika då det inte går att förstå poängen. Nej DLSS 4.0 ger inte bättre flyt på föregående generations grafikkort. Däremot så har transformer modellen bättre bildkvalitet. Och nej, andrahandsmarknaden är ingen plats för att göra klipp eftersom 5000-serien är prissatt på ett sådant sätt att priserna exploderat på 4080 och 4090-kort. Det enda jag kan hålla med om är att ingen bör uppgradera som sitter på 4000-serien. Men det är ganska udda att uppmana folk att uppgradera sin CPU om de upplever att de önskar bättre GPU-prestanda.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Som vanligt ganska märklig krönika då det inte går att förstå poängen. Nej DLSS 4.0 ger inte bättre flyt på föregående generations grafikkort. Däremot så har transformer modellen bättre bildkvalitet. Och nej, andrahandsmarknaden är ingen plats för att göra klipp eftersom 5000-serien är prissatt på ett sådant sätt att priserna exploderat på 4080 och 4090-kort. Det enda jag kan hålla med om är att ingen bör uppgradera som sitter på 4000-serien. Men det är ganska udda att uppmana folk att uppgradera sin CPU om de upplever att de önskar bättre GPU-prestanda.

Bättre bildkvalitet gör att man kan gå från t.ex quality till balanced och därigenon få lite bättre prestanda. Och dessutom ska framegen även ha fått lite bättre prestanda vad jag förstått. Men visst, kanske lite långsökt.

Sen undrar jag varför du tycker det är udda att rekommendera en cpu-uppgradering om man önskar bättre gpu prestanda? Det kan göra enorm skillnad, även på min fps, att ploppa i en x3d cpu t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det va härliga tider det. Kommer ihåg att jag va förbi och kikade in monstret på DH.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O GPU: 4090 FE CPU: 9800X3D Mobo: AORUS PRO B850I RAM: Kingston Fury 6000MHz CL30 2x32GB AIO: EK-AIO 240 PSU: ROG Loki 1000W SSD: MP700 PRO 2TB Tgb: GMMK Pro Mus: Pro X Superlight 2 Skärm: G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ah i wish ^^ nä blev en bil istället

3090 atm och nöjd spelar inga tunga spel längre typ.

Det roligaste (sorgligaste?) här är att det är fullt rimligt att få en helt ok begagnad bil istället för 3st 5090 grafikkort. Det är ju ändå 100000 för de flesta 3departs modeller... 😱

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade 3080 kunnat säljas till MSRP som var under 8000kr i Sverige hade kortet absolut varit prisvärt

Men de sprang långt över 10k av diverse orsaker och var nästan omöjligt att få tag på under väldigt lång tid, så lite svårt att jämföra. Det var därför jag lada till den bisatsen ’till MSRP’

Vissa av oss fick kortet till ~MSRP. Sen var det COVID och kretsbrist och det blev som det blev med priset strax efter släpp.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att köpa föregående generation spelar rakt in i händerna på Nvidia och rättfärdigar deras höjningar, nästa generation höjer nividia orimligt igen och så kommer det artiklar om hur deras 5000 serie är mycket mer prisvärd än kommande nysläppta 6000 serien så köper folk som läser artiklarna den serien, fortsätt repetera processen i denna vansinniga pristrappa.

Permalänk
Medlem

Det som sticker i ögat är att skribenten "glömmer" att nämna problemet med strömkontakten som hänger med high end segment från Nvidia sedan 3xxx serien.

Det klagas endast på priset, men nämns ingenting angående det bristfälliga (och i vissa fall brandfarliga) designen, så att produkten uppstår som en bra produkt. Produkter kan leverera - inget snack, men de är inte stabila och kan gå sönder när som helst.

Så - nej, det är inga bra produkter i sin helhet.
Och skribenten... ja.. skribenten är Nvidias fanboy.

Permalänk

Tanken är ju god... 2a handsmarknaden... tyvärr så tenderar även där kosta långt över smärttröskeln, så mycket att man ofta undrar varför någon ens någonsin köper begagnat när man kan skjuta till en relativt liten summa och få nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså det finns nästan 0 orsak till och köpa ett nytt grafikort när 6000 serien släpps om det ger några % mer prestanda än 5000 serien om man sitter på 4000 serien .

Beroende på vilket spel är det mellan 21-47% bättre prestanda i 4k mellan 4090 och 5090.

Techspot spel benchmarks.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Avis var man alltväl! Elen var billig också! Härliga tider!

Skrivet av medbor:

För mig kändes priset RTX 3080 hade i början runt 7000 kr var mer ett introduktionspris och det trots att dollar mot krona låg på runt 8,5 kr. Några veckor efter lanseringen var priset över 9000 kr för tredjepartskorten. FE-korten vet jag inte.

Skrivet av Rokudenashi:

Tanken är ju god... 2a handsmarknaden... tyvärr så tenderar även där kosta långt över smärttröskeln, så mycket att man ofta undrar varför någon ens någonsin köper begagnat när man kan skjuta till en relativt liten summa och få nytt.

Det tråkiga är att den ljumma prestandaökningen, DLLS4 stöd för 40-korten och bristande lager för nya 50-korten kommer göra begagnade 40-korten dyra på andrahandsmarknaden. Nya GTX 1080 Ti?

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Vissa av oss fick kortet till ~MSRP. Sen var det COVID och kretsbrist och det blev som det blev med priset strax efter släpp.

Ja, de va ju prisvärt för alla 4 pers som fick 3080 för MSRP.

Visa signatur

Lian Li A3 - 7800X3D - 32GB DDR5 6000 CL30 - RTX 4080 Super - 2TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokudenashi:

Ja jo visst, men är tillgång och efterfrågan som styr. Svårt att "bara köpa nytt" när allt är slutsålt...

Permalänk
Medlem

"Oavsett om man köper nytt eller begangnat"

4080 Super presterar objektivt sämre än RTX 5080 och kostar lika mycket, det finns inga pengar att spara på att välja ett sämre kort även om det är marginell prestandaskillnad. På vilket sätt skulle 4000-serien locka mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

"Oavsett om man köper nytt eller begangnat"

4080 Super presterar objektivt sämre än RTX 5080 och kostar lika mycket, det finns inga pengar att spara på att välja ett sämre kort även om det är marginell prestandaskillnad. På vilket sätt skulle 4000-serien locka mer?

5080 går ju inte ens att köpa, annat än av scalpers. Det är ju jättedyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

5080 går ju inte ens att köpa, annat än av scalpers. Det är ju jättedyrt.

..och de 4080 Super som finns i lager kostar 20 000kr. Också jättedyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

..och de 4080 Super som finns i lager kostar 20 000kr. Också jättedyrt.

Ja. Men åtminstone är det klart bättre pris och tillgänglighet på begagnade 4080 och 4080 super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Beroende på vilket spel är det mellan 21-47% bättre prestanda i 4k mellan 4090 och 5090.

Techspot spel benchmarks.

Jo men det gäller inte dom övriga korten .Vilket ändå är 99 % av alla kort i 4000 serien.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm