Permalänk

minecraft på dator

Hej, jag har en dator hp modellnr 14-ck2800no. Den har bara 55 GB och 7,5 Gb ledigt när den inte har några filer eller program installerade. Jag har bara använt den till att skriva skoldokument på. Nu vill sonen börja spela minecraft. Elgiganten som jag köpt datorn av säger att man kan köpa till deras obegränsade moln för 1100 kr/år. Går det att spela minecraft på min dator, fungerar det med molnet elgiganten pratar om eller fungerar det med andra moln?
Eller behövs det en annan dator? Och vad behövs det för dator då i sånt fall? han är 10 år så behövs inte mer avancerat än minecraft än så länge. och jag tycker det är en hel djungel med datorer men vill ju att han ska kunna få spela och lära sig använda datorn även fast jag inte kan datorer så bra. Han är duktig med teknik och kommer förmodligen vilja lära sig mer om datorer längre fram och jag vill ju ge honom de möjligheterna.

Sonen bygger minecraft på switch än så länge, men han har byggt typ 65 världar, vet inte om de tar mer plats än vad datorn har om han kommer bygga lika många på datorn.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad ska du med molnet till och varför rekommenderar dem det? Utrymmesmässigt är det ingen fara beroende på hur stora världarna är. Gissar starkt på att din laptop inte klarar Minecraft hårdvarumässigt tyvär oavsett om man moddar spelet.

Jag får deja vu-känsla att jag sett exakt likadan frågeställning förr

Permalänk
Medlem

Teoretiskt så bör det nog gå att spela på datorn, men det är en dator som redan för 10 år sedan var hopplöst seg/föråldrad egentligen.
När de pratar om 'moln lagring' så är det bara 'lagring på en annan dator via internet'
Men med vad det är för dator och dess begränsningar så vore det nog bättre att kika på någonting modernare.
Edit. Jag tänkte skriva att vadsomhelst i nuläget springer cirklar runt den där, men så finns ju Elgiganten som lyckas lagerhålla/sälja rena bluffprodukter så jag låter andra komma med nån bra rekommedation.

Eftertanke.
Permalänk
Medlem

Att rekommendera molnlagring för 1100 kr/år för det ändamålet är nog snudd på lurendrejeri tyvärr. Om ni vill utöka lagringen så är det troligtvis bättre att bara köpa en extern USB-hårddisk istället.

Angående hur mycket utrymme ni behöver så beror det väldigt mycket på. Minecraft-världar har inte en fast storlek utan ökar i storlek ju mer av en värld som utforskas, utforskar man mycket av en värld så kan man lätt komma upp i flera GB.

Switch:en har dock en begränsning på 2 GB för sparfiler per spel (per profil), så din son använder inte mer än så. Man kan se exakt hur mycket som används genom att gå till Settings -> Data Management -> Save Data Cloud och sen välja ett spel. Men sen tar förstås spelet i sig en del utrymme också.

Men jag skulle säga att första steget är att installera Minecraft på datorn och se hur bra det faktiskt fungerar, 7,5 GB borde räcka gott och väl för det. Datorn är som sagt väldigt klen, så det är inte säkert att Minecraft fungerar särskilt bra på den oavsett hur mycket lagringsutrymme som finns.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vad ska du med molnet till och varför rekommenderar dem det? Utrymmesmässigt är det ingen fara beroende på hur stora världarna är. Gissar starkt på att din laptop inte klarar Minecraft hårdvarumässigt tyvär oavsett om man moddar spelet.

Jag får deja vu-känsla att jag sett exakt likadan frågeställning förr

molnet var om man behövde mer lagringsutrymme för att få plats med spelet, då det inte finns så mycket uttrymme på datorn.
tar det normalt ca 53 Gb för windows och word/excel på en dator?
jag har frågat om en dator i ett npf forum på fb tidigare men fick inte så mycket svar där om vad man behöver för dator för att spela minecraft. Sen kom jag på att jag kan ju kolla om den här datorn klarar av spelet innan jag funderar på att köpa en ny. elgiganten pratade jag med idag och de föreslog molnet men frågade inte vilken datorn jag hade.

Permalänk
Skrivet av perost:

Att rekommendera molnlagring för 1100 kr/år för det ändamålet är nog snudd på lurendrejeri tyvärr. Om ni vill utöka lagringen så är det troligtvis bättre att bara köpa en extern USB-hårddisk istället.

Angående hur mycket utrymme ni behöver så beror det väldigt mycket på. Minecraft-världar har inte en fast storlek utan ökar i storlek ju mer av en värld som utforskas, utforskar man mycket av en värld så kan man lätt komma upp i flera GB.

Switch:en har dock en begränsning på 2 GB för sparfiler per spel (per profil), så din son använder inte mer än så. Man kan se exakt hur mycket som används genom att gå till Settings -> Data Management -> Save Data Cloud och sen välja ett spel. Men sen tar förstås spelet i sig en del utrymme också.

Men jag skulle säga att första steget är att installera Minecraft på datorn och se hur bra det faktiskt fungerar, 7,5 GB borde räcka gott och väl för det. Datorn är som sagt väldigt klen, så det är inte säkert att Minecraft fungerar särskilt bra på den oavsett hur mycket lagringsutrymme som finns.

kan man spela minecraft från usb?
jo vi såg att det var en begränsning på swithen, han har köpt saker för minecoins men kan bara använda några saker i taget. vet inte om det fungerar likadant på datorn så man kan köpa till saker och använda dom men kan använda alla samtidigt?

Permalänk
Skrivet av holo:

Teoretiskt så bör det nog gå att spela på datorn, men det är en dator som redan för 10 år sedan var hopplöst seg/föråldrad egentligen.
När de pratar om 'moln lagring' så är det bara 'lagring på en annan dator via internet'
Men med vad det är för dator och dess begränsningar så vore det nog bättre att kika på någonting modernare.
Edit. Jag tänkte skriva att vadsomhelst i nuläget springer cirklar runt den där, men så finns ju Elgiganten som lyckas lagerhålla/sälja rena bluffprodukter så jag låter andra komma med nån bra rekommedation.

ok, jo jag köpte den för ett antal år sedan, men skulle bara ha den att skriva skolarbeten på då så tog den billigaste.
när jag söker på köpa dator minecraft så får jag bara upp någon laptop anpassad för minecraft men när jag söker på just den datorn så kommer det upp recensioner om att den inte är bra. är stationär bättre än laptop för att spela? eller är stationär bara bättre om man kan sätta i egna hårddiskar mm. jag vet mina vänner på gymnasiet höll på och sätta i egna såna för sådär 20 år sedan, så uppdaterad är jag, om man redan har icloud på telefonen, fungerar den också till datorn eller är det bara apple dator den fungerar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaNoob:

molnet var om man behövde mer lagringsutrymme för att få plats med spelet, då det inte finns så mycket uttrymme på datorn.
jag har frågat om en dator i ett npf forum på fb tidigare men fick inte så mycket svar där om vad man behöver för dator för att spela minecraft. Sen kom jag på att jag kan ju kolla om den här datorn klarar av spelet innan jag funderar på att köpa en ny. elgiganten pratade jag med idag och de föreslog molnet men frågade inte vilken datorn jag hade.

Var -väldigt- uppmärksam med Elgiganten. Jag vet inte om det är för de inte kan eller bara försöker luras och sälja in ren skit.
Det var en orimlig mängd ärenden när jag jobbade i stan här med folk som köpt en 'speldator' från Elgiganten och det var ungefär samma som du har.

Det är svårt att ge ett bra svar på vad man behöver för att klara spela Minecraft. Räcker det med att det skall gå att starta eller skall det flyta på mjukt?
Det ger våldsamt olika krav på system tyvärr och jag har inget bra svar på just Minecrafts krav men
prestandamässigt tycker jag som grov riktlinje för en dator med Windows 10 på skall ha 4 kärnor med runt 2Ghz basfrekvens och iaf 8Gb ram för att kännas användbart för mer än en ordbehandlare. (Din dator har 2 kärnor med 4Gb ram med 1.1Ghz basfrekvens)

Lagring/SSD 'räcker' med 120Gb (Fast inte med god marginal)
(Skall det in Windows 11 så ökar kraven ännu mer)

Lagringsmässigt för Minecraft behövs inte några mängder, min värld som jag spelat på i över 10 år är knappt 2Gb stor, och då har jag härjat runt rätt mycket.

Edit.
Med en stationär dator så har du möjligheten att uppdatera komponenter i den allt eftersom behovet uppstår (Så länge det är standardmått och inte special formfaktor som tillverkare kör med), vilket i princip inte går i en laptop.
Om iCloud funkar utanför Apple's värld låter jag någon bättre insatt i svara på!

Svar på inlägg
Permalänk

Som sagt köp en usb hårddisk och installera spelet på.

Ingen större fara att köra spel från usblagring (usb3) lite längre laddtider i värata fall men inget man generellt märker skillnad på om man inte sitter och verkligen jämför sida vid sida.

Och minecraft är relativt lättdrivet så där kommer det troligen inte påverka alls eller extremt lite på sin höjd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MammaNoob:

Fattar, nja skippa Elgigantens förslag. Se om du kan köra från USB-disk.
53GB upptaget och 7GB ledigt med bara Windows och office installerat? Låter väldigt suspekt faktiskt men växlings/hibernation file kan ta mycket plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaNoob:

kan man spela minecraft från usb?

Ja, det ska fungera. Det är förstås inte optimalt på något sätt, men bör vara betydligt snabbare än någon molntjänst.

Skrivet av MammaNoob:

jo vi såg att det var en begränsning på swithen, han har köpt saker för minecoins men kan bara använda några saker i taget. vet inte om det fungerar likadant på datorn så man kan köpa till saker och använda dom men kan använda alla samtidigt?

Jag vet tyvärr inte riktigt hur sånt fungerar eftersom jag bara spelar Java-versionen, men Switch-versionen är väl en av de mer begränsade så troligtvis fungerar det bättre på datorn.

Men något som kan vara bra att veta är att det finns två versioner av Minecraft, Minecraft Java och Minecraft Bedrock. Java är originalversionen medan Bedrock ursprungligen skapades för spelkonsoller och mobila plattformar men senare även kom till Windows. Bedrock är bl.a. versionen som används på Switch.

Bedrock är den mer kommersiella versionen med sin marknadsplats, medan Java är mer anpassningsbar och bl.a. tillåter användarskapade moddar som det finns en enorm mängd av att ladda ner gratis. Men rent spelmässigt är det samma spel och båda versionerna får fortfarande samma uppdateringar, men med en del detaljer som skiljer.

Förr var man tvungen att välja vilken version man ville ha, men nu för tiden får man tillgång till båda versionerna när man köper Minecraft till datorn. Att det finns två olika versioner brukar dock skapa en del förvirring, så jag tänkte att det är lika bra att nämna det eftersom frågan alltid bruka dyka upp ändå.

Permalänk
Medlem

Köp inget direkt. Installera spelet, starta upp en värld och logga in. Flyter det på bra nog? Fine. Men min gissning är att det är en usel upplevelse, kanske 10 FPS eller nått sånt. Kom ihåg att just när man loggar in i en värld så kommer det vara mer lagg, låt datorn ladda klart de första chunksen, sen gå runt lite.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Om det inte går att spela så bege dig till https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad för stationär dator och beskriv behov, ev. nivå på kunskap (gissar att ni inte byggt dator från grunden innan), och vilken budget. Nämn även vilka tillbehör som redan finns, så som skärm, tangentbord, mus, hörlurar osv.

Är det en bärbar du hellre önskar så beger du dig hit: https://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk

En till fråga, om jag köper och installerar Minecraft på den här datorn och det inte fungerar, måste jag då köpa Minecraft på nytt på en ny dator om jag behöver köpa en ny dator?
Vilken är bäst att använda , Java? om man ska ha både bedrock och Java så kostar det dubbelt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaNoob:

En till fråga, om jag köper och installerar Minecraft på den här datorn och det inte fungerar, måste jag då köpa Minecraft på nytt på en ny dator om jag behöver köpa en ny dator?
Vilken är bäst att använda , Java? om man ska ha både bedrock och Java så kostar det dubbelt va?

Bedrock och java ingår i ett köp.

Minecraft är inte bundet till en dator, du kan ha det installerat på 10 datorer för samma pris, men du lär inte kunna spela på fler än en dator i taget.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Som i van säger java och bedrock (win10edition) kommer nu mer i samma paket och du får bägge versionerna.

Och du kommer bara kunna spela det på en dator åt gången men du kan installera det på hur många datorer du vill.

Dock blir de bundna till ett microsoft konto som du behöver kunna logga in med i launcern för java och microsoft store för bedrock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows