Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Snyggt jobbat!

Jag kommer ihåg förr i tiden när jag började med datorer och skulle överklocka min första dator som var en Athlon XP 2800+. Då crashade datorn inne i BIOS och vägrade starta. Då var BIOS-chippet löstagbart utan att behöva löda osv. Kunde då enkelt bara beställa ett nytt från en sida som sålde BIOS-chip. Man valde vad det var för moderkort så fick man ett nytt. Bara plocka ut det gamla och in med det nya så funkade det.

Ja, jag har också dragit nytta av löstagbara BIOS-chip. Köpte ett "defekt" moderkort för några hundralappar för en massa år sedan, ett Abit NF7-S. Visade sig som jag misstänkte vara en korrupt BIOS eller ett trasigt BIOS-chipp som var orsaken. Efter att ha fått ett nytt chip gratis från Abit samt bytt ut den halvtaskiga chipset-kylaren till Zalmans passiva variant så fungerade kortet klockrent sedan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q