Byta D: till C: i dos.

Permalänk
Medlem

Byta D: till C: i dos.

Det är som så att jag har installerat Windows på en hårddisk. (C:)
Och det funkade bra. Men när jag stoppar in en ny hdd får den nya hdd:n enhetsbokstaven C:, medan den gamla byter namn till D:. Hur ändrar jag tillbaka, så att den gamla hdd:n får tillbaka sin ursprungliga enhetsbokstav, dvs C:.

Eftersom att windows ligger på D:, men datorn tror att den ska ligga på C: så kan jag inte ens starta windows, således måste jag ändra namn på dom i Dos.

Hur gör jag detta?

Permalänk
Medlem

är du säker på att du har byglat hårddiskarna rätt,,den som ska va c:(med windows på) ska vara "master"
den andra som "slave",

Visa signatur

xp2200+,1gb pc3200 ddr,radeon 9600,40gb,200gb,300gb,(200gb,250gb 500gb i usb kabinett),Epox EP-8RDAE nForce2,NEC & LG dvd brännare,

Permalänk
Medlem

Problemet är att det inte står något om hur jag ska bygla den första hdd:n på själva hdd:n. brukar ju alltid vara en bild. just nu är det ingen bygel alls på den. Dessutom sitter dom på olika IDE kablar. på den som första hdd:n sitter på sitter också cd:n.

Permalänk
Medlem

Du har satt nya disken på IDE kanal1 eller något sådant och den gammla på IDE kanal 2.
Sätt gammla disken som master på IDE kanal 1 och nya som slave på IDE kanal 1. CD:s på IDE kanal 2.

Permalänk
Medlem

Hmm, det där är nog det elakaste som finns... Speciellt när man för några år sen använde Fdisk. Ojoj vilket helvete det var att råka formatera bort massa viktigt. ''Men oj, så hette den i windows ju''

Nåväl, detta var väl ganska oft

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?