Permalänk
Medlem

Tips på mesh-nätverk i hus

Tjena,

Jag och frugan har köpt hus och jag har börjat fundera på hur vi ska lägga upp nätverket i huset.
Fiberdosan är placerad enligt bifogad bild, vid den röda stjärnan.
Jag behöver alltså ett mesh-nätverk, (med två?) accesspunkter.
Huset är 150Kvm på fördelat på ett plan.

Har kollat på TP-link X55, är detta något som hade passat?
Vill gärna slippa internetleverantörernas skräp-routrar, går denna att använda direkt i fiberdosan?
Hit me!

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Medioker Svensson-mesh utan dedikerad backhaul-radio, du får latens och genomströmning i paritet med det. Kommunist-kina-märke (på pappret med högkvarter i USA och Singapore) som har amerikanska senatorer i bakhasorna, den situationen kan eskalera till Sverige likt det gjorde med Huawei. Jag hade köpt något annat märke. Du behöver antagligen pröva själv på plats om du vill veta om det kommer fungera tillräckligt bra för dig.

Fibern kommer in på ett bra ställe om man vill ha bra Wi-Fi i pannrummet, bastun och på skithuset. Inte så bra annars. Satsa på öppet köp och en helg med gott om tid att testa placeringar för att se om du blir nöjd med mesh. En 30 m ethernetkabel kan vara bra att ha för att testa om det blir bra om du drar en permanent kabel.

Leta på ritningar och i den fysiska verkligheten om du har några gamla rör för kabel-TV och/eller telefon, som du kan återanvända för att dra ethernet-kabel. Skulle jag gissa så har telefonen gått in i enteren med första jacket i hallen eller så. Kanske kan man dra en utomhuskabel från förrådet och dit någonstans? Vinden och eventuella vägar ner från en gammal TV-antenn kan också vara intressant att utforska, liksom eventuell krypgrund.

Skrivet av Juus1:

går denna att använda direkt i fiberdosan?

Det beror på vad det är du kallar fiberdosa.

Permalänk
Medlem

Hej!

Grattis till er nya bostad!

150 m2 är inte jättestort och allt är dessutom fördelat på endast 1 våningsplan. Nu vet jag inte vad ni har för golv, tak och väggar, men jag gissar på träväggar. Jag tror ungefär så här....

1: Se till att ha routrar (router + nod (-er) av minst WIFI-6 klass, men gärna högre även om det inte är ett absolut måste. Se även till att båda maskinerna är av samma fabrikat och att de har lång räckvidd.
2: Dra en CAT-6 kabel från fiberboxen och in i routern.
3: Dra sedan en CAT-6 kabel från routern till noden.
4: Om 1 st. nod mot förmodan inte skulle räcka, så sätter du dit en till med kabel.

Om du har hög kvalitet med god räckvidd på maskinerna, så gissar jag att 1 st. router + 1 st. nod räcker om dessa placeras rätt i huset.

Tips: oavsett router/nod, så får man ofrast lite bättre/längre räckvidd om man kan placera dessa nära takhöjd. Att köra med kabel ger högre säkerhet, snabbare hastighet och inte minst ett mycket stabilare system.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Juus1:

Tjena,

Jag och frugan har köpt hus och jag har börjat fundera på hur vi ska lägga upp nätverket i huset.
Fiberdosan är placerad enligt bifogad bild, vid den röda stjärnan.
Jag behöver alltså ett mesh-nätverk, (med två?) accesspunkter.
Huset är 150Kvm på fördelat på ett plan.

Vill gärna slippa internetleverantörernas skräp-routrar, går denna att använda direkt i fiberdosan?
Hit me!

<Uppladdad bildlänk>

//C

Finns det möjlighet att dra upp nätverkskabel på vinden och placera en takmonterad AP i vardagsrumstaket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte-h123:

Finns det möjlighet att dra upp nätverkskabel på vinden och placera en takmonterad AP i vardagsrumstaket?

Finns möjlighet för detta, men vill helst slippa.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +