CPU kylaren get upp funderar på att uppdatera hela paketet

Permalänk
Medlem

CPU kylaren get upp funderar på att uppdatera hela paketet

Datorn i sign.

Igår så kastade Original CPU fläkten in handduken så fixade nödlösning för 100:- får att få luften att flöda igenom och det fungerar kalas men när jag kollade upp när jag köpte min Ryzen 3900X så ser jag att det va hela 6år sen (tiden flyger) så hamnade i tankarna kanske är dags att uppgradera hela kitten så som MOBO, ram och CPU.

Det jag har fastnad på är vilken CPU man ska köra på 9800x3d eller 9900x3d samt vilken moderkort man ska ha.

jag kör just nu med 2st 27¨ skärmar 1440p men kommer att utöka det till 3 alt 4 skärmar. Jag spelar endast på 1 skärm de andra har jag till YT, FB, spelarkartor etc. Jag streamer lite nu och då som är också är tanken att jag ska utöka. Det som talar för 9900X3D är att jag editerar filmer i Topaz samt kör lite CAD nu och då. MOBO jag har nu har 10st USB gångar som alla används så har försökt leta efter ett MOBO med 12 USB utgångar totalt men det är en djungel att försöka navigera sig runt alla MOBO eftersom man inte kan filtrera på just antal USB utgångar. Så vänder mig nu hit till er som har bättre koll på dom delarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Tror inte någon har 12st usb på baksidan ifall det är det du vill, men de flesta har fler än 12st totalt inkl. interna kontakter (alltså som ansluts till chassit). Eg. har en vanlig Asus Tuf B650 15st totalt, varav 8 på bakplåten.

Finns annars USB-hubbar, kostar inte mycket. Eg. https://www.webhallen.com/se/product/190095-Deltaco-USB-2-0-h...

Btw fungerar samma kylare till Am4/am5, så kan köpa ett nu för att ha när du uppgradera senare ifall du vill.

Permalänk
Medlem

Problemet med 9900X3D är att det är 2 chiplets med 6 cores vardera. Då det bara är 3D cache på en av chipletsen så betyder det att i jämförelse med 9800X3D så har du bara 6 kärnor till ditt spel istället för 8 då spelen körs på chippet med 3D cache och annat körs på det andra. Det betyder att du kan få sämre spel prestanda, 9950X3D däremot är 2 chiplets med 8 cores var så du har 8 cores med 3D cache (exakt som 9800X3D) plus 8 cores utan extra cache.

Det är upp till dig så klart om du vill offra 2 cores värd av spelprestanda (värt att nämnas att det är rätt få spel som faktiskt skulle lyckas utnyttja de 2 extra coresen) men personligen skulle jag antingen rekommendera 9800X3D eller stretcha sig till 9950X3D istället för att få sämre av båda världarna med kompromissen i mitten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |