DirectX Raytracing 1.2 utlovar dubblerad prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo 5-10 FPS är rätt ospelbart ändå.
Men säg om det hade varit att gå från 20 FPS till 46 FPS hade gjort större skillnad.
Inte för att ~ 45 FPS är jättebra heller. Men dels beroende på spel och dels hur kräsen man är så kan det vara spelbart.

Det är ju inte alla spel med RT påslaget som ger under 10 FPS i dagsläget om man har ett RTX 4070 eller bättre.
Speciellt om man inte måste köra med maxade inställningar.

Från:
20 FPS Native -> 30 FPS DLSS Quality -> 60 FPS DLSS Quality + FG
Till:
45 FPS Native -> 65 FPS DLSS Quality -> 120 FPS DLSS Quality + FG.

I spel där latency inte är extremt viktigt så går det från ganska bedrövlig upplevelse till väldigt bra. Utan att tumma på kvalitén mycket.

Nu är ju detta ett drömscenario, men all gratis förbättring är ju extremt välkommen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad är bättre än att simulera fysiskt korrekt ljussättning? PT är end-game. Förbättringen över tid kommer ske i form prestanda, alltså hur många strålar och hur många gånger de kan studsa och multiplicera sig.

Skulle säga att realism och fysisk korrekt ljussättning i detta sammanhang kan uttryckas rätt bra i en analogi- om traditionell raster-rendering är en vanlig högtalare eller hörlur så är RT/PT i gaming en HiFi högtalare eller hörlur medan något som eftersträvar realism och fysisk korrekthet (blender / Autodesk / vad nu Pixar använder) är som ek studio-monitor eller IEMs.

Om man ser förbi pr verkar prio för RT/PT nu vara att bara se snyggt ut med lite mer realism än raster. Nvidia är marknadsledande och deras utveckling verkar sikta mindre på fysisk korrekthet och mer på smarta tricks och nya ideer om hur man kan fejka något som påminner om "the real deal" alltså mängder av denpising och DLSS med ray construction restore och allt vad det är. Planen verkar inte vara att öka hårdvaru accelerationen till den nivå att man kan rendera i ten PT i sample rate som närmar sig realism- säg 128+ rays per pixel med 5+ bounces per ray och transmission för subsurface scattering absolut överallt.

Därmed känns det närmare HiFi- vilket också tar källan och gör den så tilltalande som möjligt även om det innebär att förvränga den på begagliga sätt. Till skillnad från en ärlig monitor som avser att återge källan så precist som möjligt inklusive att man då hör allt det dåliga.

Jag menar inte att det är en dålig sak, jag tycker det är väldigt rimligt då jag inte ser att hårdvaru accelerationen lär vara någonsin i närheten att klara realism i realtid inom de närmsta 10 åren iallafall, känns som att det lär kräva åtminstone 100x prestanda även om man fortfarande då använder någon nivå av denoising och DLSS.

Tror att en lika stor del av förbättringen kommer ske genom att utvecklare lär sig vilka stilar av design och vilka genvägar/fusk som passar bäst för att rendera på detta sätt.

Att det skulle handla om fysisk korrekthet känns mest som marketing bullshit I mina ögon, något som passar för att motivera priserna som krävs medan det är rätt tydligt att inget sådant kommer uppnås genom att bara betala 5k mer varje generation.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2025 year of the Raytracing? Känns lite som 3D-TV helt ärligt. Bättre på papperet men ganska meh generellt

Man behöver inte sätta på sig glasögon och ha en speciell skärm för det. Betydligt bättre förutsättningar för genomslag, dessutom stöder alla GPU tillverkare detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Från:
20 FPS Native -> 30 FPS DLSS Quality -> 60 FPS DLSS Quality + FG
Till:
45 FPS Native -> 65 FPS DLSS Quality -> 120 FPS DLSS Quality + FG.

I spel där latency inte är extremt viktigt så går det från ganska bedrövlig upplevelse till väldigt bra. Utan att tumma på kvalitén mycket.

Nu är ju detta ett drömscenario, men all gratis förbättring är ju extremt välkommen!

Även med latenser i beaktan går den från grovt räknat 50 ms till lite över 20 ms i din jämförelse. Betydligt bättre! Från påträngande latens till märkbar latens.

Permalänk
Medlem

Så om jag får 50 FPS idag så kommer jag få 100 FPS med nya directx raytracing 1.2

doubt.gif

Dock jättepositivt om ens en fjärdedel stämmer och +12 fps från 50fps till 62 fps så är det ju en jäkla uppgradering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Så om jag får 50 FPS idag så kommer jag få 100 FPS med nya directx raytracing 1.2

doubt.gif

Dock jättepositivt om ens en fjärdedel stämmer och +12 fps från 50fps till 62 fps så är det ju en jäkla uppgradering!

Känns som deras påstående skulle vara, om du får 60fps utan RT och 50 med så är det 10fps diff, då med nya så sänks det bara med 5fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tror på ray/path tracing rent generellt men får mer och mer känslan att när det väl är "färdigt" så kommer nuvarande hårdvara ändå vara rätt oanvändbar för syftet. När jag testat Turing tänkte jag att det lär dröja tre fyra generationer innan detta är färdigbakt hårdvarumässigt, nu lutar jag mer mot ca 10

@Hoppitoss:
Jag tror det var Carmack sade att hårdvaran behöver upp med minst en faktor tusen för relativt duglig raytracing i 1080p, men det var för flera år sedan

Man behöver flera strålar per pixel, och nya strålar skapas om man träffar något diffust (dimma, rök), transparent (glas, vätska) eller reflekterande (metall, speglar, glas, fönster)

Såklart kan man fuska och göra saker ändå, men 5090 är inte i närheten av den råprestandan som behövs för att nå upp till att släppa rasterisering helt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

@Hoppitoss:
Jag tror det var Carmack sade att hårdvaran behöver upp med minst en faktor tusen för relativt duglig raytracing i 1080p, men det var för flera år sedan

Man behöver flera strålar per pixel, och nya strålar skapas om man träffar något diffust (dimma, rök), transparent (glas, vätska) eller reflekterande (metall, speglar, glas, fönster)

Såklart kan man fuska och göra saker ändå, men 5090 är inte i närheten av den råprestandan som behövs för att nå upp till att släppa rasterisering helt

Fast det där är ju för att nå något som är fysiskt realistiskt även i specialfall. Tror inte de nya strålarna för dimma kommer göra så enorm skillnad för slutresultatet, t ex.
Så länge som RT/PT ger bättre resultat än rastrering så kan vi ju släppa rastrering helt. Att det inte är 100% realism är ju något annat, det är inte som om rastrering är bättre där direkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Så om jag får 50 FPS idag så kommer jag få 100 FPS med nya directx raytracing 1.2

doubt.gif

Dock jättepositivt om ens en fjärdedel stämmer och +12 fps från 50fps till 62 fps så är det ju en jäkla uppgradering!

Det var ju knappast grafikmotorerna det gällde. Det gäller ray tracing och dess prestanda.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
Gainward GeForce GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Det var ju knappast grafikmotorerna det gällde. Det gäller ray tracing och dess prestanda.

Man skulle kunna säga att vid bästa möjliga fall blir prestandabortfallet av RT hälften så stort som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tro mig, det finns alltid något bättre bortom horisonten ^^

Igen, vad är mer realistiskt än att simulera verkligheten (förutom verkligheten själv då)?

Skrivet av talonmas:

Nja, ray tracing (eller som nu plötsligt kallas path tracing bara för att första RT i spel inte var full RT) är den teknik som använts inom 3d modellering de senaste 40 åren. Kommer knappast hända nåt där på närtid.

begreppet Path Tracing myntades 1986, det är ingenting som "bara hittades på" för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Igen, vad är mer realistiskt än att simulera verkligheten (förutom verkligheten själv då)?

En bättre simulation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

En bättre simulation.

Men blir inte en bättre simulation bara bättre PT?
Annars måste man väl simulera hur ljusstrålar beter sig utan att simulera hur ljusstrålar beter sig?
Kanske med nåt AI-mumbojumbo som bara tar geometri och belysning som input och gör jobbet då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men blir inte en bättre simulation bara bättre PT?
Annars måste man väl simulera hur ljusstrålar beter sig utan att simulera hur ljusstrålar beter sig?
Kanske med nåt AI-mumbojumbo som bara tar geometri och belysning som input och gör jobbet då.

PT är inte strikt taget fysikaliskt korrekt, även om de i många fall kan göra bra approximeringar på hur ljus beter sig. Alltså, det är inte frågan om att simulera elektromagnetisk strålning och hur den interagerar med omvärlden. Kanske skulle man kunna göra det med PT, eller så får man hitta en bättre modell.

Permalänk
Medlem

Coolt, ett steg i rätt riktning. Hoppas det funkar bra i verkligheten också.

Kanske går att köra RT med hyfsad prestanda på budget och mellansegment.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jo 5-10 FPS är rätt ospelbart ändå.

Minesweeper eller Solitaire med RT, när?

Edit: hittar inte rätta videon där någon kör "benchmark" på 980ti i sli och spelar minesweeper med hela 7fps average 😜

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Vet ni. Spel med avstängd RT ger massor med mer fps. Tänk hur det kan vara.

😊

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tro mig, det finns alltid något bättre bortom horisonten ^^

lite som att säga att i framtiden kommer vi ha bättre grafik än verkligheten… makes no sense

Permalänk
Testpilot
Skrivet av underd0g76:

[..."DLSS, FG o.s.v"...] Det känns fejk. Så väntar på den dag man helt kan stänga av detta och fortfarande kunna njuta av god framerate med underbar grafik (utan att huset riskerar brinna ner vore nice också).

Allt du någonsin ser och hör är en fejkad uppskattning, en rekonstruktion av din hjärna utifrån möjliga scenarier och sensorisk data – rätt hög eftersläpning och fördröjning är det också

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Allt du någonsin ser och hör är en fejkad uppskattning, en rekonstruktion av din hjärna utifrån möjliga scenarier och sensorisk data – rätt hög eftersläpning och fördröjning är det också

https://youtu.be/wo_e0EvEZn8

Så sant, men med DLSS/FSR och FG blir det ju kaka på kaka.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Jo 5-10 FPS är rätt ospelbart ändå.
Men säg om det hade varit att gå från 20 FPS till 46 FPS hade gjort större skillnad.
Inte för att ~ 45 FPS är jättebra heller. Men dels beroende på spel och dels hur kräsen man är så kan det vara spelbart.

Det är ju inte alla spel med RT påslaget som ger under 10 FPS i dagsläget om man har ett RTX 4070 eller bättre.
Speciellt om man inte måste köra med maxade inställningar.

Fast vi är väl inte längre på 5-10 FPS?

Här är en som visar inställningar som gör det möjligt att hålla minst 60 FPS i Cyberpunk 2077 i 1920x1080 med RTX4060+i7-6700K. Han går också igenom vad path-tracing tillför till scenen.

Vad man kan säga är att path-tracing lär inte vara realistiskt utan tekniker som DLSS inom överskådligt tid. För vissa spel, antagligen i första hand single-player spel i fall man behöver frame-gen, är det ju redan nu så att man får den totalt sett mest realistiska/fysiskt korrekta renderingen med just dessa "AI-tekniker" aktiverade (utan dessa blir just FPS allt för dåligt för att ge en bra upplevelse).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Hoppitoss:
Jag tror det var Carmack sade att hårdvaran behöver upp med minst en faktor tusen för relativt duglig raytracing i 1080p, men det var för flera år sedan

Man behöver flera strålar per pixel, och nya strålar skapas om man träffar något diffust (dimma, rök), transparent (glas, vätska) eller reflekterande (metall, speglar, glas, fönster)

Såklart kan man fuska och göra saker ändå, men 5090 är inte i närheten av den råprestandan som behövs för att nå upp till att släppa rasterisering helt

Jodå, om man inte omptimerar något alls skulle enorma datorkrafter behövas. När man optimerar och minskar antalet ljusstrålar genom att gallra bort såna som inte kommer att bidra, förenklar beräkningarna genom olika tekniker etc. så har det potential att bli mindre krävande och samtidigt näst intil fullständigt realistiskt på samma gång.

Problemet är snarare den dedikerade kretsytan som krävs, men den känns mindre sen när man inte behöver lika mycket "klassisk" hårdvara när man går över helt till raytracing (men det är väl troligen många år innan man vågar sig på det).

När AI-ruset lugnar sig och eller fler fabriker som ger större kapacitet av kretsproduktion lär vi se en normalisering av priserna (förutsatt att inte Nvidia eller nån lika girig får monopol). Då kanske även dedikerade raytracing kretsar i en chiplet design blir relevant! Blir spännande när dom får lite friare tyglar.

Permalänk
Medlem

Och eftersom ingen har nämnt det hittills.

Vad är sannolikheten att den här uppdateringen kommer till Windows 10?

Windows 10 (icke LTSC) går EOL i oktober. Microsoft vill att folk går över till 11:an.

Edit: Förnekelse, ilska, förhandling, depression, och slutligen acceptans.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bli alls förvånad om det kommer kort för enbart RT snart. Precis som Ageias kort innan nvidia köpte upp dom.
Förutom att dom korten säkert skulle bli snordyra så är det ingen dum idé.

Btw.. om ett sådant kort lanseras och det levererar vad ni vill ha, vad är ni redo att betala för ett då?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och eftersom ingen har nämnt det hittills.

Vad är sannolikheten att den här uppdateringen kommer till Windows 10?

Windows 10 (icke LTSC) går EOL i oktober. Microsoft vill att folk går över till 11:an.

Edit: Förnekelse, ilska, förhandling, depression, och slutligen acceptans.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om de försöker låsa in den featuren för windows 11 only, för att 'tvinga' uppdatering.
Var det inte samma visa med DirectStorage med eller har jag drömt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Skulle inte förvåna mig ett dugg om de försöker låsa in den featuren för windows 11 only, för att 'tvinga' uppdatering.
Var det inte samma visa med DirectStorage med eller har jag drömt det?

Tvinga? Nya funktioner kommer inte komma till Windows 10 längre, precis som att nya funktioner inte kom till Windows 7 när den gick EOL, vill sedan användare stanna på Windows 10 eller Windows 7, så är det ett fritt val, ingen blir tvingad att uppgradera. Att det sedan inte kommer några säkerhetsuppdateringar eller då nya funktioner får man ju sedan bedöma hur värt det då är att stanna kvar.

Men som sagt.

Förnekelse, ilska, förhandling, depression, och slutligen acceptans.

Gällade för Windows 10 och gäller för Windows 11. Det gnällades och gnällades över Windows 10, men sen så accepterades till slut, ett fåtal fick för sig att installera Linux istället, men det var ett fåtal. Massan accepterade. Och samma sak kommer att ske med Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle inte bli alls förvånad om det kommer kort för enbart RT snart. Precis som Ageias kort innan nvidia köpte upp dom.
Förutom att dom korten säkert skulle bli snordyra så är det ingen dum idé.

Btw.. om ett sådant kort lanseras och det levererar vad ni vill ha, vad är ni redo att betala för ett då?

Japp, jag skulle lätt köpa ett instickskort för RT/PT.
Med lite tur kanske man inte skulle behöva uppgradera GPU lika ofta om det fanns separata kort för RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

När Crysis kom så blev det en helt ny nivå. Idag ser man så små förbättringar i spel så det blir ointressant.

Hur många använder tror ni använder RT av de användare som köpte första serien av Nvidia? Snacka om att sälja in något som som sedan visar sig vara så dåligt att det inte ens går att använda prestanda mässigt i spel.

Tja, jag körde RT på Control och har väl gjort det på alla spel jag har därefter också som har RT. Exempelvis Indiana Jones, Tomb Raider (senaste 2), Callisto Protocol, Jedi Survivor m.fl. Med ett 3090 som är maxat på en kombination av undervolting och overclock där jag hittat absoluta sweet spot. 1440p-skärm. Funkar fint utan FG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle inte bli alls förvånad om det kommer kort för enbart RT snart. Precis som Ageias kort innan nvidia köpte upp dom.
Förutom att dom korten säkert skulle bli snordyra så är det ingen dum idé.

Btw.. om ett sådant kort lanseras och det levererar vad ni vill ha, vad är ni redo att betala för ett då?

Jag tror inte det skulle funka särskilt bra. RT är starkt beroende av vanliga GPU-kärnor så det lär vara svårt att flytta över RT till PCIe-bussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle inte bli alls förvånad om det kommer kort för enbart RT snart. Precis som Ageias kort innan nvidia köpte upp dom.
Förutom att dom korten säkert skulle bli snordyra så är det ingen dum idé.

Btw.. om ett sådant kort lanseras och det levererar vad ni vill ha, vad är ni redo att betala för ett då?

Tror problemet blir kommunikationen mellan GPUn och RT kortet, tror snarare att kommande generation har en chiplet design med RT flyttat antingen från huvudchippet eller så flyttar man (som med rx 7000 serien) allt övrigt till chiplets. Tror RT kärnorna kräver tillgång till en gemensam cash med låg latens och skyhög bandbredd, men nån bättre insatt kanske vet närmre vad som begränsar.