Permalänk
Medlem

UniFi 7 pro XG

Ubiquiti har släppt nya accesspunkter, bl.a. https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-wifi/products/u7-p...

Kör 6 LR idag men är nyfiken på om det vore värt med wifi 7 samt 6Hz. Någon som kört nya standarden ett tag för en liten resumé?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är knappast värt att byta pga tekniken om du redan har fungerande prylar och klarar dina klienter av det och vad har du för verkliga behov av bandbredd ? Har du höga krav så är oftast kabel vettigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är knappast värt att byta pga tekniken om du redan har fungerande prylar och klarar dina klienter av det och vad har du för verkliga behov av bandbredd ? Har du höga krav så är oftast kabel vettigare.

Ja mina accesspunkter jag har idag (UniFi 6 pro/LR) fungerar ju bra egentligen. Mer om man får bättre täckning med wifi 7 och om det märks? Var nyfiken på om ngn här testat och kan delge den informationen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Ja mina accesspunkter jag har idag (UniFi 6 pro/LR) fungerar ju bra egentligen. Mer om man får bättre täckning med wifi 7 och om det märks? Var nyfiken på om ngn här testat och kan delge den informationen:)

Wifi 7 kör på samma band som tidigare, 2.4, 5 och 6GHz, och samma effekt. Därför kan du inte räkna med längre räckvidd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 7mangan6:

Om du har wifi 6 (och inte 6e) så tillför du främst möjligheten att använda högre frekvenser vilket normalt sett innebär kortare räckvidd för att kunna få högre bandbredd. Ditt 5 GHz nät borde inte påverkas och 6 GHz borde innebära kortare räckvidd än 5 GHz men lokal förhållanden är ju alltid mycket viktiga när det gäller radio.
En bandbreddsfördel för 6GHz är att det ännu är ganska ovanligt och har kortare räckvidd vilket gör det enklare att nå högre hastigheter men räckvidden bör alltså bli kortare så om det är täckning du är ute efter ska den inte bli bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Först och främst, har du något som drar nytta av snabbare WiFi än du har just nu?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Stödjer dina klienter WIFI 7?

Personligen skulle jag inte uppdradera från U6, de håller minst några år till. Men om du nu vill bara för att du kan så kör på

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320
GPU: MSI GeForce GTX 760 2GB
Moderkort: Gigabyte 970A-DS3P
RAM: Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Stödjer dina klienter WIFI 7?

Personligen skulle jag inte uppdradera från U6, de håller minst några år till. Men om du nu vill bara för att du kan så kör på

De klienter som har wifi 7 är iPhones, inget annat tror jag. Mycket handlar väl om villhöver

Permalänk
Medlem

Lite hit-and-miss fortfarande tror jag. Jag har wifi7 på eget nät och testat koppla pc och ps5pro till det. Ps5pro gör det så uselt att jag fick gå tillbaka till mitt wifi6 nät. Pc:n ok. Så tror inte tekniken är helt mogen än (eller om det är ui som inte fått ordning på tekniken än). MLO är definitivt i beta-stadie, så det har jag slagit av igen.

Visa signatur

Amd o Apple