Permalänk

Logga använd bandbredd?

Jag har bredband via fiber med Tele2 som tjänsteleverantör. De har nu gjort om sina tjänster och den uppkoppling jag haft 300/300 har försvunnit. Så de försöker naturligtvis sälja på mig mer bandbredd för mer pengar.
Jag är osäker på vad jag behöver och funderade på om det finns någon typ av logg i routern man kan använda sig av för att se historisk användning av bandbredden för att se hur ofta och vilka tider man ligger på gränsen.
Någon som vet om det finns en sådan funktion, eller gör man på något annat sätt för att hitta vilken nivå man borde ligga på?

Permalänk
Medlem

Vad brukar du göra med din uppkoppling? Vore ju det enklaste för att förstå om vad du faktiskt behöver för typ av bandbredd.

Att du ska hitta en historisk logg inne i din eller deras router låter högst osannolikt om du inte delar med dig om vilken router du använder - Även då tror jag inte på denna väg.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver det inte, annat än om du är otålig.

Finns inga tjänster som kräver ens 100Mbit/s.

Vad du betalar för att möjligheten att kunna ladda hem stora filer snabbt, vilket, om vi pratar lagliga tjänster, för de flesta handlar om spel. Vill/måste du kunna ladda hem ett spel på 150Gb från steam på 70 minuter istället för 210 minuter? Är det något du gör ofta? Då spelar hastigheten roll.

Dock, sett till att många ISP:er nu börjar ta väldigt lite skillnad i pris mellan hastigheter så håller möjligheten att sänka hastigheten för att få ner priset att försvinna.

Permalänk
Medlem

Streaming och Youtube i 4K drar max 20 Mbps per användare i hushållet. Resten som behöver bandbredd är i princip bara nerladdningar, spel, Windows update osv, som går fortare med snabbare anslutning.

Permalänk
Medlem

Även om nu leverantörerna brukar märka sina olika hastigheter i likhet med:
100mbit, för 1-2 enheter som inte spelar så krävande spel och streamar ibland.
250mbit: för dig med högre krav och 3-4 enheter/personer etc.
500mbit: för stora hushållet.

Men är huvudsakligen försäljningknep. Om du inte vet om du har behovet av bandbredden så behöver du troligen inte det.
Förklaringen till det har andra redan svarat på.

Tillägg: Var inte rädd för att byta leverantör heller. Bredband är som försäkringar, trogna kunder betalar ofta mer.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Ok, tack för svar!
Då tror jag att jag kan sitta lungt i båten med 250/250 som de hade som alternativ.
Det vi har som belastar bandbredden är en spelande son på en gamingdator, spelar om jag förstår det rätt mest FPS spel, typ Valorant. Sen en tv det streamas på i olika upplösningar och på wifi nätet är det 4 telefoner som sällan används samtidigt...
Routern jag använder är en "låne router" från Tele2: https://www.tele2.se/bredband/utrustning/wifi-hub-l2

Permalänk
Medlem

Utöver vad andra sagt så finns det givetvis även mer ovanliga och/eller avancerade användningsområden som också kräver högre bandbredd. Stora backup-körningar, jobb hemifrån med assets (3D-modeller, högupplösta videoklipp, etc.) direkt från en extern server (eller uppladdning av högupplöst video i olika RAW-format, analys eller bearbetning av andra typer av stora datamängder, etc.

Sysslar man med den typen av mer avancerade användningsområden så vet man förmodligen redan om vilka behov man har dock. För den gemene hemanvändaren så är det som andra sagt främst nerladdning av stora spel eller andra filer där högre bandbredd gör mest uppenbar skillnad.

Skrivet av C0mmanderKeen:

Ok, tack för svar!
Då tror jag att jag kan sitta lungt i båten med 250/250 som de hade som alternativ.
Det vi har som belastar bandbredden är en spelande son på en gamingdator, spelar om jag förstår det rätt mest FPS spel, typ Valorant. Sen en tv det streamas på i olika upplösningar och på wifi nätet är det 4 telefoner som sällan används samtidigt...
Routern jag använder är en "låne router" från Tele2: https://www.tele2.se/bredband/utrustning/wifi-hub-l2

Då lär ni inte märka någon större skillnad mellan 300/300 och 250/250. Själva spelandet av spelen drar inte mycket bandbredd alls, och streamingen som mest 15-20 Mbit/s per stream i 4K.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q