Permalänk

3060ti till 5060ti?

Hej
Sitter just nu på en 11600k och ett 3060ti men skulle vilja uppgradera gpun då IRacing börjar bli krävande för mitt nuvarande kort. Är 5060ti en vettig uppgradering från ett 3060ti?

Eller är det bättre att leta typ 3080ti beggat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimjohanssonnn:

Hej
Sitter just nu på en 11600k och ett 3060ti men skulle vilja uppgradera gpun då IRacing börjar bli krävande för mitt nuvarande kort. Är 5060ti en vettig uppgradering från ett 3060ti?

Eller är det bättre att leta typ 3080ti beggat?

Ta en funderare. Jag hade sålt burken som den är. 11600k är inte det senaste

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

nu vet jag inte exakt hur iracing är men baserat på rekomenderade kraven så känns spelet mer CPU tungt än gpu som de flesta racingspel där mycket kraft går åt till beräkning av diverse parametrar.

nog visst kommer en snabbare gpu troligen ge lite FPS men räkna inte med några underverk om du är begränsat av din cpuprestanda redan nu dvs.

spelet vad jag läste mig till lite snabbt verkar gilla 8+ kärnor så troligen gör det väldigt mycket mycket på cpu som du inte ser på skärmen som kostar klockcyklar och någon nämnvärd gpu prestanda behövs mestadels om man kör extremt hög upplösning eller tripple monitor setup eller liknande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad sitter du på för skärm/skärmar?
Finns fps att hämta på nyare cuper.
Men hur mycket det gör på ett 5060ti som är en bit långsammare än 4080 super vet jag inte.
Men det skalar väldigt likt över olika gpuer.
https://youtu.be/HwX33XgSuK4?si=wA7fdytD_G6LRxYK

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Du har ett PCI 3.0 system rakt igenom. Ett 5060ti har 8x PCI lanes bara. Så du kommer gå ner ifrån 8x 5.0 till 8x 3.0.

En ny maskin för säg 12kkr-ish ger dig 4.0 på SSD och 5.0 på grafikkortet.
(AMD5 platta, 2TB SSD, 32BG DDR5, Intel B580)

Köp en ny maskin med B580 för 12kkr. Sälj din maskin för 6kkr så har du lagt ut samma pengar du hade på ett 5060ti. Får mera fps, mera lagringsutrymme, snabbare laddtider och en maskin som kommer med nyare drivrutiner kunna få nya funktioner.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Du har ett PCI 3.0 system rakt igenom. Ett 5060ti har 8x PCI lanes bara. Så du kommer gå ner ifrån 8x 5.0 till 8x 3.0.

En ny maskin för säg 12kkr-ish ger dig 4.0 på SSD och 5.0 på grafikkortet.
(AMD5 platta, 2TB SSD, 32BG DDR5, Intel B580)

Köp en ny maskin med B580 för 12kkr. Sälj din maskin för 6kkr så har du lagt ut samma pengar du hade på ett 5060ti. Får mera fps, mera lagringsutrymme, snabbare laddtider och en maskin som kommer med nyare drivrutiner kunna få nya funktioner.

För en som är helt grön på datorer, skulle du kunna göra en lista med det du rekommenderar? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimjohanssonnn:

För en som är helt grön på datorer, skulle du kunna göra en lista med det du rekommenderar? 😊

https://komponentkoll.se/bygg/VAUDb

Här har du ett bygge som kastar dig in i år 2025.
Bör ge betydligt bättre prestanda än det du har. Allt i tyst chassie med snyggt RGB.
Som sagt, gissar du får över 5500-6000kr för din burk på blocket sålänge allt är i ordning. Så blir diffen ca 6000kr, samma som ett löst 5060ti

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Innan du går och köper en helt ny dator så kan det vara en bra idé att kolla upp vad det egentligen är som flaskhalsar. AkUs förslag blir ju t.ex. ingen uppgradering när det gäller grafikkortet mot vad du redan har, så du bör vara säker på att det faktiskt är CPUn som är för klen innan du köper något sånt.

Du kan t.ex. använda MSI Afterburner, det programmet har en OSD-funktion som kan visa belastningen på CPU och GPU samtidigt som du spelar.