Afterburner Power lim 150w RTX 4080

Permalänk
Medlem

Afterburner Power lim 150w RTX 4080

Tjo

Länge sedan jag grävde mig ner i grafikkort och att få ut max ur dem.
Men jag har en fråga om varför jag får en Power limit i Afterburner runt 150W på mitt 4080 kort.
Dom har väl en 320W max power?

Så frågan är. vad som kan vara fel om det ens är fel.
men det känns som kortet ligger och puttrar på en lägre nivå än det egentligen kan.

Nu kör jag en ADM 3700X som processor i väntan på att få mitt 9800x3d kit levererat.
kör en ultawide 1440p. så CPU borde inte flaskhalsa allt för mycket vid low settings.

Så det jag egenligen frågar efter är.
Varför är det limit vid 150W
låter det inte lite lågt?

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Vad säger HWmonitor ?
Din clock är ganska låg för 4080 med, du har inte låst fps ?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Desto mer GPU får jobba, desto mer ström drar det. Om du kör i 1440p eller 4k upplösning med högre grafikinställningar så ska du se att förbrukningen går upp något.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Nej Inte Låst frames, tar en bild på CPU och GPU i helldivers 2 också.

Här kör jag på betydligt högre inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite svårt att se nuffrorna på bilden.
Tyder jag övre bilden rätt att du har nått power limit på GPU ?
1800Mhz är typ 1000mhz för lågt om man överklockar lite.

DDU och ominstallation men annan drivrutin ?
Använder min Pc enbart till sim o vet att om man visar power i Afterburner kan de ge konstiga problem i vissa sims.
Säger inte att det är det som händer här, dra upp pwr lmt till 110%, spara settings och stäng av afterburner helt.
Använd GPU z för att läsa volt / power och perfcap reason

Visa signatur

Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Som jämförelse med 4080S stock settings körandes Heaven i 2560x1440

Överklockad

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Hedersmedlem

I alla skärmdumparna ligger CPU usage rätt högt. Det verkar ju vara bra nära 150 W vilket är klart suspekt, men CPU-flaskhals känns inte uteslutet med så höga CPU-siffror.
Kan du testa ännu högre grafikinställningar? Kanske slå på DSR 4x och köra i >5K-upplösning och se?

Hur får kortet ström? Tänker om du kör adaptrar från 8-pin till 12VHPWR/12V-2x6 och något strular där? (Så att adaptern säger till grafikkortet att det är max 150 W som gäller där, dvs den bara upptäcker en 8-pin.)

Senaste drivrutinen? Den har ev buggar med temperaturrapportering, inte omöjligt att det strular med effekt också. Isåfall bör en omstart antagligen fixa det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Lite svårt att se nuffrorna på bilden.
Tyder jag övre bilden rätt att du har nått power limit på GPU ?
1800Mhz är typ 1000mhz för lågt om man överklockar lite.

DDU och ominstallation men annan drivrutin ?
Använder min Pc enbart till sim o vet att om man visar power i Afterburner kan de ge konstiga problem i vissa sims.
Säger inte att det är det som händer här, dra upp pwr lmt till 110%, spara settings och stäng av afterburner helt.
Använd GPU z för att läsa volt / power och perfcap reason

Har en adapter till 12 pins kontakten. Den visar samma W som afterburner.
Ska testa ominstallation av drivrutinen. Jag upplever det som att något har hänt vid uppdatering eller liknande. Brukade få voltage under limit, och inte power. Samtidigt får jag lägre FPS, dock färre 1% lows och stutter.
Ska testa nu med Cyberpunk och köra benchmarken. Sen ändra limit och köra igen. Samt testa ominstallation

Tacksam för alla förslag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Har en adapter till 12 pins kontakten. Den visar samma W som afterburner.
Ska testa ominstallation av drivrutinen. Jag upplever det som att något har hänt vid uppdatering eller liknande. Brukade få voltage under limit, och inte power. Samtidigt får jag lägre FPS, dock färre 1% lows och stutter.
Ska testa nu med Cyberpunk och köra benchmarken. Sen ändra limit och köra igen. Samt testa ominstallation

Tacksam för alla förslag

Jag är inne på flaskhalsspåret som nämnts innan. Min gamla Ryzen 3800x hade stora problem att hänga med när jag skaffade ett 3080. I vissa fall hade även 5950x som jag skaffade efteråt en del problem att hänga med. Så att du sitter på ett 4080 och inte får ut full prestanda med din 3700x låter rimligt. Det faktum att det fungerar normalt i heaven som knappt belastar CPU stärker även denna teori.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Nej Inte Låst frames, tar en bild på CPU och GPU i helldivers 2 också.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Här kör jag på betydligt högre inställningar.

Expandera allt under gpu och kör furmark samtidigt, om det inte redan löst sig med drivers eller dra ut/sätta i 12HPWR

Permalänk
Medlem

hittade det till sist. hade fet fingrat mina profiler och lyckats få ner det på 46%.
Tack så mycket till er alla för alla ledtrådar, började undra om något hade gått sönder från nätaggregatet.

Nu har jag i alla fall möjlighet att jämföra resultaten med något.

Visa signatur