Snabbkoll: Bygger du datorer åt andra?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Har inte byggt åt någon annan men hade definitivt kunnat tänka mig att göra det. Alltid kul att montera en burk!

Permalänk
Medlem

Brorsan väntar bara på chassit som är restat. Sedan blir hans gamla ddr3 dator en ny med 9070xt. Här snackar vi hopp framåt 😅.
Jag minns inte ens när byggde hans gamla för det var så längesen, men den har bannemej fungerat felfritt i alla år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Det beror nog på att du kallar dom "kunder". Rimmar inte riktigt med de vänner och familj jag hjälpte (för att vara snäll) Fanns liksom inga kontrakt inblandade

För mig är en kund allt utanför familj men även vänner till familj är kund i mina ögon och vänner. Kontrakt och kontrakt det är mer ett att skydda sig själv så de man bygger datorer åt inte tror de kan komma och kräva något bara för att de fått ett virus eller om något sluta fungera.

Skrivet av skog1s:

Kunder ? Men då har du typ en firma som tar betalt per timme, hoppas jag. Vänner och familj är inga kunder!

Typ så ja

Har ingen firma jag fri lansar men har många som vill ha byggen utav mig ja. Jag tar betalt från dem stämmer men inte per timme utan har ett fast pris beroendes på vad de vill att jag bygger. Dock gör jag goodwill här på sweclockers som vanligt och tar ej betalt.

Permalänk
Medlem

Ja, men enbart åt ett väldigt litet väl utvalt antal individer, som jag är villig att supporta om skit händer. Övriga göre sig icke besvär.

Men beroende på hur man ser det så "bygger" jag arbetsmaskiner åt arbetspolare också, som i att jag väljer samtliga komponenter, men då utför jag inte monteringen utan det får lämpligt externt företag ordna. I slutändan blir det alltid bättre komponenter för mindre pengar på det viset, jämfört med att köpa något färdigt märkeshärk. Och man slipper sviniga proprietära speciallösningar.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Första egna datorbygget innehöll en AMD Athlon 600 och sedan har det rullat på. Jag vill kunna få mina datorer precis som jag vill ha dem och det blir enklast om man bygger dem själv. När jag köper en bärbar dator är det ett måste att kunna byta ut (läs: utöka) åtminstone RAM-minnet och hårddisken. Då köper jag en dator som är tillräckligt välutrustad i övrigt och fixar RAM och hårddisk(ar) själv.
Har som så många andra tröttnat på att bli allmän datorsupport åt kreti och pleti så numera hjälper jag endast nära och kära, framförallt med ombyggnader och uppgraderingar. Syskonbarnens datorer har blivit både uppgraderade, ominstallerade och virusrensade några gånger …

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Man kan åtminstone uppmana de till att undvika modeller med bara 4-8GB RAM, speciellt om det är fastlött och inte går att uppgradera i efterhand.
Eller med eMMC lagring.

Ouff... Finns det ens sådana maskiner att köpa? O andra sidan, det kanske fungerar utmärkt med 4 gigabyte ram?