Permalänk

HWinfo Vs. HWmonitor?

vilket av dem är bättre o gå efter ? har HWmonitor just nu och reagerade att minm 7800X3D boostar bra högre än vad den borde göra eller så har Bios updates "låst up" F-clock?

har innan bara sett 5050MHz men här så tickar den nästan upp i 5200? och enda jag har är PBO med curve på satte Scalar till 5X

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

FCLK styr minnesöverföringarna internt i processorn och maxar ut omkring 2000-2200 MHz på AM5, så den styr inte CPU-hastigheten på något vis. Kan du ha tagit del av förbättringar i BIOS, bättre power-limits och dess hantering t.ex. ?

Permalänk
Skrivet av mc68000:

FCLK styr minnesöverföringarna internt i processorn och maxar ut omkring 2000-2200 MHz på AM5, så den styr inte CPU-hastigheten på något vis. Kan du ha tagit del av förbättringar i BIOS, bättre power-limits och dess hantering t.ex. ?

kanske E-Clocken jag menade var väll den man kunde "OCa" 7800X3D ifall mobot hade den men får kolla de senaste bios infon o kolla lite överraskad bara att den själv boostade soppas högt bara

Visa signatur

[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

kanske E-Clocken jag menade var väll den man kunde "OCa" 7800X3D ifall mobot hade den men får kolla de senaste bios infon o kolla lite överraskad bara att den själv boostade soppas högt bara

Styrkan med Sweclockers; där lärde jag mig något nytt igen
ECLK (som BCLK men utan att påverka de externa bussarna).
Börjar bli många klockor som pinglar på Ryzen nu!

En mer avancerad förklaring för denna vad jag förstår, AM5-nyhet. Verkar som det finns tre alternativ att ställa in i BIOS?

Citat:

Set eCLK Mode to Asynchronous mode. This enables an external clock generator to drive the CPU frequency. Ryzen 9000 has three clock generator modes: internal, external synchronous, and external asynchronous. In External Asynchronous mode, there are two external 100 MHz clock generators. One is used exclusively for the CPU core frequency, and the other for the other parts inside the CPU. Using asynchronous eCLK is the only way to increase the maximum frequency of a Ryzen 9000 processor, as the Precision Boost Overdrive Fmax Boost Override tool only enables up to 200 MHz higher frequency.

https://5minuteoverclock.com/2024/12/02/5-minute-overclock-am...

Verkar som bara vissa moderkort har dessa inställningar?
https://www.overclock.net/threads/am5-eclk-generator-boards.1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

vilket av dem är bättre o gå efter ? har HWmonitor just nu och reagerade att minm 7800X3D boostar bra högre än vad den borde göra eller så har Bios updates "låst up" F-clock?

<Uppladdad bildlänk>

har innan bara sett 5050MHz men här så tickar den nästan upp i 5200? och enda jag har är PBO med curve på satte Scalar till 5X

Kolla vad cpu multiplyern är när den går upp till 5.2. om den inte är x52 så är det Bclk eller Eclk överklockat. Och eftersom 7000x3d har låst multiplyer så är det förmodligen så att moderkorts tillverkaren har pillat med dom för att få cpu att boosta högre.

Det är inte ovanligt att dom gör så för att kunna säga att deras bräda är bättre än andras fast du kan göra samma på alla brädor mer eller mindre 🙄 (Bclk iallafall, Eclk och async mode behöver en extern clock generator på brädan)

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk

hmm verkar som HWmonitor visar lite glädje siffror eller så skiljer sig vart HWmonitor ser cpu clock vs HWinfo gör det för HWinfo visar bara 5000MHz som max går inte högre

Visa signatur