Ny TV till svärföräldrarna som inte kräver internet/wi fi.

Permalänk
Medlem

Ny TV till svärföräldrarna som inte kräver internet/wi fi.

Lång historia kort, mina svärföräldrars TV har lagt av. De behöver en ny.
De åker och köper en TV där de förklarar att de inte har internet..men kommer hem med en google TV.
Problemet är att de har inte wifi så de kan inte logga in på Google kontot med TVn, vilket behövs under installationen.

Finns det några TV apparater idag där det inte krävs internet uppkoppling vare sig för att starta den för första gången eller använda dagligen?
De har en TV box och en DVD spelare som de vill kunna använda genom TVn, inga appar eller något annat, så 2 HDMI ingångar räcker.
De ville byta TV för ett par år sen och jag försökte verkligen få den att funka, även det en google tv. Den ville logga in på Google kontot varje gång den startade och klagade på att internet saknades.
Vi försökte logga in på google kontot genom mitt internet på mobilen för jag tänkte att man kanske skulle kunna välja i inställningarna att man ville använda den utan internet uppkoppling när man väl startat den för första gången, men nejdå, det gick inte.
Svärisarna är +80 båda två och är inte intresserad av appar osv, de har ingen internet uppkoppling till huset utan har en dongel till PCn (billigt mobilt bredband) för att använda till bankärenden osv, de vill inte betala 400-500 spänn i månaden bara för att få wi-fi.

Jag är frustrerad över att jag inte vet hur jag skall kunna hjälpa dem, det lättaste vore ju att de skaffade wi-fi i kåken, men som sagt, de tycker det är för dyrt eftersom de ändå inte kommer streama osv.

Är det någon som varit i liknande situation? Hur gjorde ni? Går det ens att använda en TV med googles gränssnitt utan internet till TVn? Jag vore såå tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

EDIT: Det behöver inte vara en google TV, utan vad som helst som funkar utan internet, som man inte behöver logga in på något konto osv. Inte för dyr såklart...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har en ny Samsung Oled som jag visserligen hade kopplad till internet när jag startade den men jag tror inte att det hade behövts.

Permalänk
Medlem

Valfri tv utan google tv ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Grejen är att mina svärföräldrar åkt iväg själva för att köpa TV båda gångerna och då blir de "pålurade" en androidTV av försäljaren.
Någon som kan intyga att en ny samsungTV går att starta och använda utan att vara uppkopplad? Alltså användas som man gjorde förr, utan appar osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag loggar i princip aldrig på de TV-apparater jag testar. Nu har jag alltid internet anslutet för att kunna tanka hem uppdateringen men jag behöver inte logga in på någon TV för att fortsätta. De må tjata om att logga in och registrera sig under introsekvensen, men jag har inte fastnat på det. Man ska kunna starta TV som den är.

Däremot kan introdelen vara så att det hela tiden vägleder och proppsar på att man ska logga in och man måste lista ut om man ska välja mellan otydliga "Ja" eller "Avbryt" vid något tillfälle för att gå vidare utan att logga in.

Så det kan vara något i processen där som man misstolkar som att man måste logga in, fast man inte behöver det, bara man navigerar rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Lång historia kort, mina svärföräldrars TV har lagt av. De behöver en ny.
De åker och köper en TV där de förklarar att de inte har internet..men kommer hem med en google TV.
Problemet är att de har inte wifi så de kan inte logga in på Google kontot med TVn, vilket behövs under installationen.

Finns det några TV apparater idag där det inte krävs internet uppkoppling vare sig för att starta den för första gången eller använda dagligen?
De har en TV box och en DVD spelare som de vill kunna använda genom TVn, inga appar eller något annat, så 2 HDMI ingångar räcker.
De ville byta TV för ett par år sen och jag försökte verkligen få den att funka, även det en google tv. Den ville logga in på Google kontot varje gång den startade och klagade på att internet saknades.
Vi försökte logga in på google kontot genom mitt internet på mobilen för jag tänkte att man kanske skulle kunna välja i inställningarna att man ville använda den utan internet uppkoppling när man väl startat den för första gången, men nejdå, det gick inte.
Svärisarna är +80 båda två och är inte intresserad av appar osv, de har ingen internet uppkoppling till huset utan har en dongel till PCn (billigt mobilt bredband) för att använda till bankärenden osv, de vill inte betala 400-500 spänn i månaden bara för att få wi-fi.

Jag är frustrerad över att jag inte vet hur jag skall kunna hjälpa dem, det lättaste vore ju att de skaffade wi-fi i kåken, men som sagt, de tycker det är för dyrt eftersom de ändå inte kommer streama osv.

Är det någon som varit i liknande situation? Hur gjorde ni? Går det ens att använda en TV med googles gränssnitt utan internet till TVn? Jag vore såå tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

EDIT: Det behöver inte vara en google TV, utan vad som helst som funkar utan internet, som man inte behöver logga in på något konto osv. Inte för dyr såklart...

Hjälp de med tvn de har, den kan garanterat användas utan internet. Som @Laxpudding säger kommer den förmodligen gnälla lite däremot. Min erfarenhet säger att det inte finns någon "säker" tv för de som bara vill att den ska starta till dit de vill automatiskt, tvs har en tendens att byta källa eller ändra inställningar av olika anledningar och då sitter folk och försöker se på ettan via HDMI, se på dvdn när de är på kanalerna och så vidare.

Vill du inte åka ut till de så använder ni videosamtal.

Skrivet av KingCobra:

Är du säker på att de inte redan betalar lika mycket för det gamla mobila bredbandsabonnemanget med USB-stickan som det skulle kosta att binda sig för ett mobilt bredband där 5G-router ingår? Ibland blir ett abonnemang med begränsad surf billigare av att uppgraderas till ett med obegränsad. Visst priset kanske går upp efter några år, men det går att omförhandla.

Nackdelen med internet till tvn är att det kan bli mer för dig att supporta.

Permalänk
Medlem

Min LG Oled B4 har aldrig varit ansluten till internet då jag kör allt genom Apple TV.
Testade med antennen och det gick bra att söka och den hittade de kanaler som finns kvar.
Att titta på dem var dock lite lurigare, TV-Guide fick man välja och sedan kunde man se.
Sedan gick det bra att byta kanal direkt från fjärrkontrollen.
Stänger man av så startar den på den kanal som var igång sist.

Problemet kommer om man råkar att komma åt Home knappen då det måste man hitta TV-Guide igen.
En enklare fjärrkontroll bara siffror, kanal upp/ner, ljud och på/av kan kanske lösa detta.
Så WebOS går i alla fall att använda utan internet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W