Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Härligt att det funkar. Men fortfarande ett mysterium hur den kunnat gå sönder i din cpu. Undra om det är ett problem andra oxå har haft?

Ja, jag har aldrig hört talas om något liknande. Innan Windows 11 så hade jag kunnat tänka mig att de eventuella drabbade helt enkelt inte skulle ha märkt det, men nu tycker jag att man borde höra om det i så fall. Kan ju ha missat det bara, eller så kanske en del drabbade inte lyckas felsöka sig fram till att felet är just en icke-fungerande fTPM.

Det vore egentligen intressant att se vad AMD säger om man rapporterar problemet till dem. Kan dock förstå att det kanske är mer energi än man vill lägga ner nu när det funkar bra igen med en separat TPM.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, jag har aldrig hört talas om något liknande. Innan Windows 11 så hade jag kunnat tänka mig att de eventuella drabbade helt enkelt inte skulle ha märkt det, men nu tycker jag att man borde höra om det i så fall. Kan ju ha missat det bara, eller så kanske en del drabbade inte lyckas felsöka sig fram till att felet är just en icke-fungerande fTPM.

Det vore egentligen intressant att se vad AMD säger om man rapporterar problemet till dem. Kan dock förstå att det kanske är mer energi än man vill lägga ner nu när det funkar bra igen med en separat TPM.

Ja lite så är bara glad att allt funkar får se om kanske några år om jag upgradera cpun om det funkar då men då kanske jag lika hjärna bara uppgradera hela datorn till am5

Permalänk
Medlem

Trevligt att dessa moduler gått ner i pris! Synd att det är rörigt med standarder... Kostade de inte som en nyare CPU ett tag om man valde mellan en TPM-modul eller uppgradera plattformen?

Visa signatur

Sambon: i7 960@3.85GHz|6x4GB DDR3|RTX 3060 12GB
Räcker åt mig: Ryzen 5 3600|2*16GB DDR4 @ 3200Mhz|GTX 970 Strix (Snart RTX 3060 12GB)
Fåner:
Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Trevligt att dessa moduler gått ner i pris! Synd att det är rörigt med standarder... Kostade de inte som en nyare CPU ett tag om man valde mellan en TPM-modul eller uppgradera plattformen?

De scalpades lite på eBay förut när det var brist, men riktigt så dyra är jag tveksam till att de någonsin var. Gick fortfarande att köpa för rimligt pris då och då under den perioden.

Visade sig förmodligen vara svåra att scalpa eftersom den stora massan som eventuellt behövde dem för Windows 11 förmodligen ändå behövde uppgradera om de ville ha officiellt stöd.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De scalpades lite på eBay förut när det var brist, men riktigt så dyra är jag tveksam till att de någonsin var. Gick fortfarande att köpa för rimligt pris då och då under den perioden.

Visade sig förmodligen vara svåra att scalpa eftersom den stora massan som eventuellt behövde dem för Windows 11 förmodligen ändå behövde uppgradera om de ville ha officiellt stöd.

Minns att de gick för rätt mycket överallt rätt länge, men du har säkert rätt. Det var rätt så rörigt & man behövde troligen 2 olika innan man var hemma, men tycker att min gamla i7 2600 klarar sig finfint ("pensionerade" för 2 veckor sedan) till det mesta och sambon spelar senaste spelen på gamla i7 960 @ 3.85 GHz m. 20 GB RAM helt OK (trippel-channel på den plattformens minnen hjälper mycket!) De kommer aldrig få göra något "viktigt" för oss men lär behållas som backup ifall nått brinner upp i nyare burkar/åskan slår ner osv.

Visa signatur

Sambon: i7 960@3.85GHz|6x4GB DDR3|RTX 3060 12GB
Räcker åt mig: Ryzen 5 3600|2*16GB DDR4 @ 3200Mhz|GTX 970 Strix (Snart RTX 3060 12GB)
Fåner:
Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Minns att de gick för rätt mycket överallt rätt länge, men du har säkert rätt. Det var rätt så rörigt & man behövde troligen 2 olika innan man var hemma [...]

De var säkert minst dubbelt så dyra som de borde vara när jag kollade. Gick att köpa både i butiker och på Tradera till vettigt pris när jag behövde en. Det är möjligt att jag missade peaken dock, men egentligen är det inte så logiskt att försöka scalpa dem med tanke på att väldigt få behöver diskreta TPMs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Hej,
Goda Nyheter allihopa det funkar nu.
Jag köpte en MSI-TPM-2.0-modul, 12-polig till min MSI B550 Tomahawk Moderkort och jag starta upp först dök den inte upp men när jag starta upp och logga in och sen starta om och gick in i Bios upptäcktes den så jag enable den modulen och nu funkar allt
Jag vill tacka alla som har deltagit och hjälpt till i denna tråd men härmed kan vi förklara problemet löst

MVH//Songfei

Skönt att det löste sig för dig.

Jag misstänker att jag har ett liknande problem som dig, dvs. att den interna TPM-modulen efter över 2 år har gått sönder på något sätt (vilket i mitt fall även plötsligt resulterade i att jag bara kan starta datorn genom Clear CMOS...)

Väl inne i BIOS så är både TPM 2.0 och Secure Boot/UEFI aktiverade och CSM inaktiverat, men lik förbannat så hittar Windows 11 ingen TPM-modul inne i Windows. Har testat diverse, inklusive updatera BIOS men icke.

Utan TPM-modul så kan jag inte reparera eller updatera Windows, och eftersom jag bara kan starta via Clear CMOS så kan jag inte göra några ändringar i BIOS heller eftersom vid ändringar så stängs datorn av och kan bara starta via Clear CMOS = ändringarna försvinner igen = Moment 22.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Skönt att det löste sig för dig.

Jag misstänker att jag har ett liknande problem som dig, dvs. att den interna TPM-modulen efter över 2 år har gått sönder på något sätt (vilket i mitt fall även plötsligt resulterade i att jag bara kan starta datorn genom Clear CMOS...)

Väl inne i BIOS så är både TPM 2.0 och Secure Boot/UEFI aktiverade och CSM inaktiverat, men lik förbannat så hittar Windows 11 ingen TPM-modul inne i Windows. Har testat diverse, inklusive updatera BIOS men icke.

Utan TPM-modul så kan jag inte reparera eller updatera Windows, och eftersom jag bara kan starta via Clear CMOS så kan jag inte göra några ändringar i BIOS heller eftersom vid ändringar så stängs datorn av och kan bara starta via Clear CMOS = ändringarna försvinner igen = Moment 22.

Ja värkar som att vi hadr samma problem lyckades du lösa ditt problem? Anars så köpte jag min tpm modul på Amazon för 300 kr se bara till så att det är rätt typ då många har olika pins o.s.v.

MVH//Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Ja värkar som att vi hadr samma problem lyckades du lösa ditt problem? Anars så köpte jag min tpm modul på Amazon för 300 kr se bara till så att det är rätt typ då många har olika pins o.s.v.

MVH//Songfei

Nej, problemet kvarstår. Kommer antagligen försöka leta upp en modul som passar till moderkortet och funkar inte det blir det ett garantiärende (har några månader kvar).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nej, problemet kvarstår. Kommer antagligen försöka leta upp en modul som passar till moderkortet och funkar inte det blir det ett garantiärende (har några månader kvar).

TS för denna tråd kunde dock inte se/aktivera TPM i BIOS, vilket du verkar kunna. Har du testat det som föreslogs i början av denna tråd för att nollställa/återställa TPM inne i Windows?

Annars testa med annat OS och se om du kan verifiera TPM där? I så fall ligger felet i Windows och kanske avhjälps genom återställning/ominstallation av Windows?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

TS för denna tråd kunde dock inte se/aktivera TPM i BIOS, vilket du verkar kunna. Har du testat det som föreslogs i början av denna tråd för att nollställa/återställa TPM inne i Windows?

Annars testa med annat OS och se om du kan verifiera TPM där? I så fall ligger felet i Windows och kanske avhjälps genom återställning/ominstallation av Windows?

Nej, det har jag inte testat än.
Får dock kolla upp vad som gäller där gällande backup så jag inte blir utelåst ur systemet.

(Sen är ju frågan om en felaktighet inne i Windows gällande TPM kan förhindra att datorn ens startar...)

Visa signatur