CCNP
FCSS
Hjälp en vilsen smarta hem-nybörjare tygla enheterna
Senast redigerat
Visa signatur
Hej!
Jag har nu fått nog av att ha 10 olika appar på mobilen för att se mätvärden och styra Robotdammsugare, övervakningskameror, termometrar osv.
Jag har suttit och läst på lite under dagen samt installerat Home Assistant via UTM som test på min Macbook och tror mig ha landat i att hårdvaran Home Assistant Green är rätt för mig för att försöka täcka så många enheter som möjligt men är förvirrad när det gäller vilka donglar etc man behöver.
Har följande enheter som jag önskar se mätvärden samt kontrollera på ett enhetligt sätt:
Roborock Q Revo
Temtop C1+ CO2-mätare
Airthings View Plus
Govee WLAN-termometer (H5179001DE)
Govee Bluetooth Termometer (H5075)
Govee TV Backlight 3 Lite
TP-Link Tapo C425
Plejd lampor
Verisure larm
Har installerat Home Assistant på en virtuell maskin och kommer åt min Siemens tvättmaskin via HomeConnect samt mina Tado-termostater till radiatorerna. Men utöver det kan jag inte integrera mot allt jag listat. Vart ska jag börja? Har ingen aning om Zigbee osv. Misstänker att jag behöver någon form av Bluetooth mottagare för att ta emot mätvärden bland annat från Termometer H5075. Jag har tänkt att ha en gammal iPad som någon form av central hubb för all styrning.
Ber om ursäkt om det är lite rörigt beskrivet allting men jag håller tummarna för att någon förstår och tar sig tiden att hjälpa en nybörjare till det här med smarta hem ta sina första stapplande steg.
Tack på förhand!
Ja precis, du behöver nån pryl som kan prata respektive protokoll. För zigbee finns Home Assistant Connect ZBT-1 som jag använder, den funkar väldigt bra. För bluetooth behövs en annan adapter, jag har dålig koll på den biten.
Jag har installerat Home assistant på en VM på min proxmox server och gjort PCI "forwarding" på USB porten min ZBT-1 sitter kopplad i. Det gör att Home Assistant får en koppling mina Zigbee enheter och kan styra dem. Jag kommer åt home assistant via app i min telefon. Jag har också gjort att min home assistent kan nås från internet för full flexibilitet.
Det är en del trixande att få allt på plats, men det är inte omöjligt.
CCNP
FCSS
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.