Vem reparerar fristående bildskärmar?

Permalänk
Medlem

På en del produkter som säljer i stora volymer verkar det fortfarande göras. LG är ju kända för att byta paneler på deras OLED-TVs på garantin exempelvis, och har gjort detta många år nu. Andra har ju också nämnt just TV-apparater.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nej, det är dyrare att reparera än att köpa nytt. Typiskt är kostnaden för att hålla exempelvis en panel som reservdel i lager, transportera skärmen till och från serviceverkstad samt arbetstiden och kostnaden för reparationen blir högre än att ersätta med en likvärdig skärm direkt från hyllan.

Fast också ja, det förekommer att företag har byggt system där reparationer lönar sig. Då är det typiskt de mer avancerade yrkesprodukterna där kostnaden för produkten ligger i små upplagor och sådant som att skärmen har mer avancerade kringkomponenter. Till exempel skärmar för videoproduktion där priset är 100 000 kr och själva panelen endast är en liten del av den kostnaden. Dessa produkter kan repareras.

En masstillverkad reguljär kontorsskärm brukar därför väldigt sällan repareras. Är panelen skadad är den skrot.

Skrivet av Laxpudding:

Den här frågan återkommer hela tiden. Så fort någon ställer frågan "...går det att reparera?" eller "...lönar det sig att reparera" är det en så gott som alltid en person som inte har kunskapen eller insikt om vad som krävs för att reparera en skärm. För hade de haft den kunskapen och den insikten, då hade de aldrig behövt ställa frågan till att börja med.

För att utföra reparationer själv måste man ha kunskapen – eller en tydlig vilja att lära sig hur man:
• ...öppnar och sätter ihop en skärm igen
• ...identifierar vilka komponenter som är trasiga, vilket beroende på felets natur kan vara att identifiera trasiga elektroniska komponenter på ett kretskort
• ...redan har eller är är beredde köpa den utrustning en reparation kan kräva, likt multimeter, lödtång, elektronikmejslar etc.
• ...hur man finner och navigerar sig fram till att köpa rätt komponenter från exempelvis kinesisk försäljning, samt till viss del undviker att bli blåst på vägen.

När man har gjort ovanstående behöver man följande eller en tydlig vilja att investera pengarna, tiden och energin till:
• ...att betala för och importera hem komponenterna
• ...färdigheten och den extra utrustningen reparationen kan komma att kräva
• ...tiden och energin att fullfölja reparationen
• ...att hantera smällen att DIY-reparationen kanske inte fungerar och nu står man med både trasig skärm och sänkta kostnader

Och allt detta ska vägas mot aspekten att faktisk bara köpa nytt, med eller utan hjälp av sådant som försäkringspengar.

DIY-reparationer är knappast omöjliga. Du som person kan garanterat se ett värde i att lära sig allt detta på egen hand. Samtidigt så vet jag efter att ha svarat på frågan i snart 30 år att nästan alla som frågar fiskar efter ett enkelt svar. DIY-reparationen sker väldigt, väldigt sällan. De personerna som kan utföra detta på egen hand behöver aldrig ställa frågan för de har redan sitt svar.

Skulle säga att det inte är så svart och vitt alla gånger (menar givetvis monokroma displayer 😅 /s), var inne på det i en skänkesannons av en lite äldre (från lite efter millennieskiftet, runt kondensatorpesten alltså) Samsung-TV. Där är det inte sällan som kondensatorer ger upp, och det är ju i sammanhanget definitivt möjligt och någorlunda billigt att lösa, för att få en fungerande TV/monitor igen.

Och då ska vi inte prata CRT, med tanke på att de i praktiken inte tillverkas längre, och efterfrågan fortfarande finns bland entusiaster, så finns det helt andra incitament att laga där.

Men om du enbart menade när det gäller själva panelerna och/eller produkter som fortfarande tillverkas och säljs... då är jag definitivt med på banan.

Permalänk
Medlem

Försök få tag på Dell. Hade likande grej med BenQ, som många är inne på är det inte värt att faktiskt laga skärmen, men BenQ hade inget problem att ta fram vad det skulle ha kostat att laga skärmen (även om de inte erbjöd den tjänsten). Accepterades av försäkringsbolaget (som sen gjort nog med åldersavdrag att jag bara fick en spottstyver, men ändå)

Permalänk

Hade jag varit du hade jag ringt Dells kundsupport (08-590 05 199) och frågat dem om de reparerar och vad det hade kostat. Jag är rätt säker på att har serviceprogram för så dyra skärmar. Jag har superbra erfarenhet av Dells kundsupport från min tid som XPS-ägare.

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Medlem

Såhär gjorde jag och såhär gick det, om nån annan skulle hamna i samma sits.

Jag ringde Dell på 0859005199. Där får man prata med ett röstsvar, tjafsa sig fram till teknisk support, uppge diverse koder etc som står på produkten. Efter en stund kopplas man till en normal, vettig människa som förklarar hur allt funkar.

Startade en chat, vilket man måste göra i steget där Dell listar vilka möjligheter till support man har för just den produkten. Fick skriftligen bekräftat där att de inte reparerar bildskärmar. Sparade ner transkriptionen (pdf) och en screenshot av chatten. Skickade in till försäkringsbolaget.

Fick svar idag att de ersätter hela beloppet minus självrisk. 👍

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Skrivet av ecce:

Såhär gjorde jag och såhär gick det, om nån annan skulle hamna i samma sits.

Jag ringde Dell på 0859005199. Där får man prata med ett röstsvar, tjafsa sig fram till teknisk support, uppge diverse koder etc som står på produkten. Efter en stund kopplas man till en normal, vettig människa som förklarar hur allt funkar.

Startade en chat, vilket man måste göra i steget där Dell listar vilka möjligheter till support man har för just den produkten. Fick skriftligen bekräftat där att de inte reparerar bildskärmar. Sparade ner transkriptionen (pdf) och en screenshot av chatten. Skickade in till försäkringsbolaget.

Fick svar idag att de ersätter hela beloppet minus självrisk. 👍

Shit vad kasst att de inte reparerar skärmar!

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Shit vad kasst att de inte reparerar skärmar!

Ganska naturligt. De går sällan sönder och är tillverkade på ett sätt som inte gör det lönsamt att reparera.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ecce:

Ganska naturligt. De går sällan sönder och är tillverkade på ett sätt som inte gör det lönsamt att reparera.

Precis.

Det har varit samma diskussioner om stora TV likt 98-tummare som går sönder i transporten och vid installation – eller när man bär dem upp för trappan och de får en liten smäll någonstans. Det anses "förfärligt" att dessa inte repareras utan kasseras direkt och kunden får ett nytt exemplar om det är transportskadat.

Det krävs inte mycket tankeexperiment för att inse att för att transportera enbart en 98-tums panel som en separat reservdel kräver en helt egen och parallell logistikkedja med specialiserat emballage och allt som hör till. Plus att reparationer på platsen av 98-tum knappast är självklart eller möjligt. Och alternativet är då sablande bärande ut ur bostad, in i bil, ut ur bilen, in i serviceverkstad, ut ur verkstad, in i bil, ut ur bil och in i bostaden igen.

"Reservdelen" är då att skicka en helt ny TV via den befintliga logistikkedjan.