AMD om brända moderkort: Komplext problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då krävs det kanske mer kontakter för strömmatning. Något måste man nog göra om detta är ett problem som kommer öka.

Kanske...
Eller att kontakterna görs bättre, alltså har större fjäderkraft, bättre kontaktmaterial, kanske större yta. Helt enkelt dimensioneras för att klara högre ström, få en större marginal.

Samt att man alltid gör socklar "idiotsäkra", då en del antagligen är slarv eller okunskap, något vi sett exempel på, då med skadade socklar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Asrock alltså....Känns B.

Som Megacrash skriver så kan det ske på alla. @Enigma postade en bra sammanställning.

Skrivet av Megacrash:

Vet inte, aldrig haft själv men känns som alla märken har fått problem på något sätt någon gång. Du är inte 100% säker vilket märke du än väljer.

Sant!

Har och använder Asrock AM4 kort och är nöjd, däremot så är det bara RAM som körs utanför specifikation.
Byggdes i slutet av 2018 och har hela tiden tuffat på, chassit har inbyggda dammfilter som rengörs ibland... Det är allt.

Har även ett Gigabyte AM4 med minne som körs på 4000 MHz, ett billigt minne som är listat exklusivt för Intel CPU'er. Med aggressiva inställningar för CPU'n som är en R5 5600G (alltså en APU). Okej, den har givetvis inte lika hög effekt som toppmodellerna...
Byggt i Augusti 2021 när R5 5600G släpptes. Har efter det aldrig öppnat chassit

Har tidigare haft Asus kort som gett problem, men även kort som fungerat bra.

Byggt system med MSI och Gigabyte, då på AM4, av vad jag vet så fungerar dessa bra.

Min erfarenhet överlag är att oavsett vilket fabrikat man väljer att använda, så är det extremt mycket bättre än det man hade att arbeta med på 8088 till PII tiden. Antagligen är vi mycket mer kinkiga nu med internet, så när vi läser något så blir det "fy faen" det är ju världens skit

Däremot så har jag inte hoppat på AM5 då jag inte har haft behovet av den ökade prestandan i förhållande till priset, ännu.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

Precis köpt ett nytt system med ett MSI MPG X870E Carbon WIFI moderkort, AMDs 9950X3D och G.Skill 48GB (2x24GB) DDR5 8000MHz CL40 Triden minnen. Systemet funkerar piss.
Jobbat med MSI i drygt tre veckor på att få fram en BIOS som funkar för EXPO men än så länge är det dött lopp. Känns som man sitter på en beta-plattform.

Dock är det en kul upplevelse med MSIs tech-team men det är kanske inte riktigt mitt jobb som konsument. Jag jobbar redan med IT, tack.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kanske...
Eller att kontakterna görs bättre, alltså har större fjäderkraft, bättre kontaktmaterial, kanske större yta. Helt enkelt dimensioneras för att klara högre ström, få en större marginal.

Samt att man alltid gör socklar "idiotsäkra", då en del antagligen är slarv eller okunskap, något vi sett exempel på, då med skadade socklar.

Förlödda cpuer, jobbigt vid uppgradering bara.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det stora flertalet byter först när det ändå är tid för ny sockel, så varför inte

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Funkar inte på mina moderkort. Laptops har ibland denna funktion.
Uppenbart är nu att samtliga tillverkare rycker sig själva i örat och funderar över sin framtid på marknaden.

Permalänk
Medlem

Tech-media är otroligt lättsamma mot Asrock ang detta problem. Minns när Asus hade liknande problem med enbart två brända brädor och samtliga tech-media sidor gick till attack. Nu så verkar ingen bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Funkar inte på mina moderkort. Laptops har ibland denna funktion.
Uppenbart är nu att samtliga tillverkare rycker sig själva i örat och funderar över sin framtid på marknaden.

Så illa är det nog inte än men något måste nog göras om nästa generation inte ska bli nya eldhärdar.

Skrivet av Bengt-Arne:

Det stora flertalet byter först när det ändå är tid för ny sockel, så varför inte

Ja framtiden ör väll ännu mer slit och släng så vem vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hela resonemanget känns konstigt

Hur mycket än tillverkarna våldtar på inställningar, så skall väl cpu'n vid temperaturgränser throttla ner och kanske till och med dra ner på spänningar. Så har det väl alltid varit. Fattar inte hur en cpu plattform kan steka så in i helvete att det är risk att paja komponenter. De har väl gödslat med termistorer inne i cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja framtiden ör väll ännu mer slit och släng så vem vet.

Dom flesta uppdaterar när dom ser ett behov, många gånger så betyder det byte av moderkort, CPU och minne då det betyder ny sockel och ny minnesstandard.

Om konsumenten inte sett eller känt ett behov, då hade det inte skett ett "slit och släng".
Så vilka bidrar till "slit och släng"?
Ett svar är "VI", då vi är orsaken till att det hålls igång. Varvid det är motsägande när vi använder uttrycket "slit och släng", vi är en del av det.

Det andra är företagen, som vill tjäna pengar på oss konsumenter, det är dom som styr framförhållningen, vad som är tillgängligt för oss.

Om vi betänker att dom flesta uppgraderar med en intervall som ändå betyder en ny sockel, då kan frågan ställas:
Blir elektronik berget större om CPU'n är lödd på kortet?

Sockeln och arrangemanget för motsvarande del på CPU'n är då inte längre en del som bidrar till mer volym.

Berget växer aningen mindre....

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dom flesta uppdaterar när dom ser ett behov, många gånger så betyder det byte av moderkort, CPU och minne då det betyder ny sockel och ny minnesstandard.

Om konsumenten inte sett eller känt ett behov, då hade det inte skett ett "slit och släng".
Så vilka bidrar till "slit och släng"?
Ett svar är "VI", då vi är orsaken till att det hålls igång. Varvid det är motsägande när vi använder uttrycket "slit och släng", vi är en del av det.

Det andra är företagen, som vill tjäna pengar på oss konsumenter, det är dom som styr framförhållningen, vad som är tillgängligt för oss.

Om vi betänker att dom flesta uppgraderar med en intervall som ändå betyder en ny sockel, då kan frågan ställas:
Blir elektronik berget större om CPU'n är lödd på kortet?

Sockeln och arrangemanget för motsvarande del på CPU'n är då inte längre en del som bidrar till mer volym.

Berget växer aningen mindre....

Är väll AMD som håller sig kvar vi en sockel längre medan inte byter ganska ofta.
Jag är väldigt lite slit eller släng i det mesta. Lagar nästan allt själv. Företagen gör det så svårt som möjligt att laga saker själv för att det ska bli slit eller släng för att tjäna pengar. Tyvärr är ekonomin så att de flesta har för mycket pengar för att det ska bli miljövänligt, förr var det inte bara köpa nytt hela tiden eftersom man helt enkelt inte hade råd. Lyxfällan finns av en anledning och där gnuggar skuldbolagen sina händer.
Så ja hela samhället är byggt runt detta koncept men det GÅR att fixa saker själv fortfarande, även om det byggs in mjukvaruspärrar i tex bilar så man inte ska kunna fixa dom själv. Jag blev för första gången på länge chockad över att någon(som inte var jag) plockade isär sin pool pump, bytte lager, packboxar och fixade den själv, var en kollega jag verkligen inte trodde han skulle våga pilla med sådant själv. Han hade råd med en ny men den var oskäligt dyr tyckte han.

Mitt kylskåp gick sönder och eftersom garantin gått ut så lagade jag det istället, tvättmaskinen håller på att ge upp, ska nog plocka ned och laga den med, sen lagar jag otaliga saker på mina bilar. Vissa saker byter jag men behåller det gamla och renoverar då nya kina grejer håller betydligt sämre kvalité än original sakerna.
Startmotorn på bilen krånglar lite, blir nog till att plocka ned och laga. Vissa saker är absolut inte gjorda att laga men de går ofta att få upp ändå.

Denna kille kämpar för sånt här: https://www.youtube.com/@rossmanngroup
Mycket sevärt där.

Visa signatur